Gjest samsøe Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Har tidligere hatt gradert- og aktiv sykemelding for en plage jeg nå bare opplever av og til. Forrige uke hadde jeg to dårlige dager, og valgte å holde meg hjemme fordi et bråkete kontorlandskap gjør at jeg ikke får til å yte noe særlig uansett når jeg har det sånn. Men, er det "lov" å dra og trene hvis man er borte fra jobb? Hva annet er "lov" å ordne? Eller må man være så syk at man er sengeliggende for å kunne være borte? 0 Siter
Gjest JuliaS Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Hadde jeg vært hjemme fra jobb pga. sykdom, hadde jeg _aldri_ dratt og trent samme dag, nei. 0 Siter
Gjest Dingalong Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Nei, trene hadde jeg ikke gjort. Ikke fordi det ikke er lov, men jeg hadde følt meg rimelig dum om noen hadde sett meg. Det spørs vel hva sykdommen er; hadde jeg vært forkjølet m.hodepine, hadde jeg tillatt meg å handle fr.eks, men ikke noe mer. Er vel like mye kaos på et treningssenter som på et kontor.. 0 Siter
baby-san Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Hei, Det kommer an på hva plager deg. Om du er utslitt og utbrent gjør nok ikke noe om du tar deg en tur i frisk luft og noen fra jobber ser deg.Jeg føler meg personlig ganske usikker på hva jeg tør å gjøre når jeg tar egenmelding, er veldig plaget av migrene og hvis jeg må bli hjemmet en dag på grunn av dette, og blir evt bra før kvelden kommer, tør jeg kanskje å handle eller ordne noe i byen, men på kino eller kaffè hadde jeg ikke gått. Og så det finnes jo diverse plager som gjør at man ikke kan utføre jobben sin, men krever for eks fysioterapi eller trening. Da hadde jeg sagt på jobben at lege anbefalte aktiv trening for å forbedre ting og da er det kanskje ikke så pinnlig om du treffer noen kjente der. Jeg kjenner en som ikke kunne jobbe på grunn av beinbrudd , gikk med gips på, men gikk samtidig på trening.. droppet selvfølgelig beinøvelser da, men trening er trening. 0 Siter
morsan Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Det kommer vel litt an på. Har jeg ringt inn til jobben samme morgen og sagt at jeg var hjemme syk, hadde jeg holdt meg hjemme, til nød en snartur på butikken for nødvendig matinnkjøp. Men jeg var f eks 30% sykemeldt en periode under svangerskapet, og skulle da ha en fridag + litt redusert de øvrige dagene. Som oftest var jeg hjemme på onsdager, men kunne flytte dette dersom det var viktig for arbeidsgiver at jeg var tilstede på et møte f eks. Da var jeg jo ikke mer syk på onsdag enn tirsdag, og jeg levde "normalt" på hjemme-dagen, svanegrskapsplagene tatt i betraktning. Men ettersom sykemeldingen var gitt fordi jeg skulle ta det mer med ro og dermed minske faren for ytterligere sykemelding, satte det jo naturligvis grenser for hvor aktiv jeg kunne/burde være den dagen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Jeg synes definitivt det er i grenseland å dra på trening når man er hjemme fra jobben pga sykdom... Tror nok jeg hadde reagert om jeg hadde sett en "syk" kollega på treningsstudio ja. (med forbehold om hva slags sykdom det er snakk om) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Jeg synes definitivt det er i grenseland å dra på trening når man er hjemme fra jobben pga sykdom... Tror nok jeg hadde reagert om jeg hadde sett en "syk" kollega på treningsstudio ja. (med forbehold om hva slags sykdom det er snakk om) Helt enig med deg. 0 Siter
Gjest samsøe Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Jeg synes definitivt det er i grenseland å dra på trening når man er hjemme fra jobben pga sykdom... Tror nok jeg hadde reagert om jeg hadde sett en "syk" kollega på treningsstudio ja. (med forbehold om hva slags sykdom det er snakk om) Det er snakk om spenningshodepine, noe som forverres når jeg må sitte foran pc (gjør det på jobb hver dag). Blir bedre når jeg trener. 0 Siter
Gjest samsøe Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Det kommer vel litt an på. Har jeg ringt inn til jobben samme morgen og sagt at jeg var hjemme syk, hadde jeg holdt meg hjemme, til nød en snartur på butikken for nødvendig matinnkjøp. Men jeg var f eks 30% sykemeldt en periode under svangerskapet, og skulle da ha en fridag + litt redusert de øvrige dagene. Som oftest var jeg hjemme på onsdager, men kunne flytte dette dersom det var viktig for arbeidsgiver at jeg var tilstede på et møte f eks. Da var jeg jo ikke mer syk på onsdag enn tirsdag, og jeg levde "normalt" på hjemme-dagen, svanegrskapsplagene tatt i betraktning. Men ettersom sykemeldingen var gitt fordi jeg skulle ta det mer med ro og dermed minske faren for ytterligere sykemelding, satte det jo naturligvis grenser for hvor aktiv jeg kunne/burde være den dagen. Ja, sånn gjorde jeg også det da jeg hadde sykemelding. Men usikker på hva som er rett nå, når jeg ikke har sykemelding. Jeg blir verre av å sitte foran pc en hel dag i et støyende lokale, men merker bedring av å trene.. (spenningshodepine) 0 Siter
Gjest samsøe Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Hei, Det kommer an på hva plager deg. Om du er utslitt og utbrent gjør nok ikke noe om du tar deg en tur i frisk luft og noen fra jobber ser deg.Jeg føler meg personlig ganske usikker på hva jeg tør å gjøre når jeg tar egenmelding, er veldig plaget av migrene og hvis jeg må bli hjemmet en dag på grunn av dette, og blir evt bra før kvelden kommer, tør jeg kanskje å handle eller ordne noe i byen, men på kino eller kaffè hadde jeg ikke gått. Og så det finnes jo diverse plager som gjør at man ikke kan utføre jobben sin, men krever for eks fysioterapi eller trening. Da hadde jeg sagt på jobben at lege anbefalte aktiv trening for å forbedre ting og da er det kanskje ikke så pinnlig om du treffer noen kjente der. Jeg kjenner en som ikke kunne jobbe på grunn av beinbrudd , gikk med gips på, men gikk samtidig på trening.. droppet selvfølgelig beinøvelser da, men trening er trening. Ja, jeg får si fra på jobben så ingen reagerer hvis de møter meg i treningssammenheng. Kafé og kino er ikke noe jeg ville ha gjort heller 0 Siter
Gjest samsøe Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Nei, trene hadde jeg ikke gjort. Ikke fordi det ikke er lov, men jeg hadde følt meg rimelig dum om noen hadde sett meg. Det spørs vel hva sykdommen er; hadde jeg vært forkjølet m.hodepine, hadde jeg tillatt meg å handle fr.eks, men ikke noe mer. Er vel like mye kaos på et treningssenter som på et kontor.. Trening trenger jo ikke foregå på treningssenter, da Skal forklare situasjonen på jobb jeg, gjøre dem oppmerksomme på forskjellen mellom å sitte pal foran en pc dagen lang, og å røre på seg.. 0 Siter
Gjest samsøe Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Hadde jeg vært hjemme fra jobb pga. sykdom, hadde jeg _aldri_ dratt og trent samme dag, nei. Ikke om trening gjør deg bedre, heller? 0 Siter
morsan Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Ja, sånn gjorde jeg også det da jeg hadde sykemelding. Men usikker på hva som er rett nå, når jeg ikke har sykemelding. Jeg blir verre av å sitte foran pc en hel dag i et støyende lokale, men merker bedring av å trene.. (spenningshodepine) Ja, grunnen til sykemelding er så mangt og hva man trenger å gjøre for å resitituere seg likeså. Men jeg ville nok betenkt meg for å gå på treningssenter en dag jeg har ringt inn som syk, selv om jeg glatt hadde gått til f eks trening hos fysioterapeut mens jeg var sykemeldt av lege pga en skade. Forskjellen ligger vel først og fremst i hvordan dette kan oppfattes av den som eventuelt måtte observere deg, for grunnen til at trening kan være lurt kan være likt for de to tilfellene. 0 Siter
pekkaline Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Det man gjør bør kunne forklares eller settes i sammenheng med hva du er borte fra jobb for hvis man er ute, eks tur til legen mm. Eks jeg ville ikke likt å se en som var meldt syk sitte på kafe, der blir man ikke bedre vil jeg tro. 0 Siter
Tonette Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Det kommer an på hva man er sykemeldt for, men hvis man blir bedre av å trene så er det bare flott at man bruker sykedager til dette mener jeg. Da gjør men jo noe for å få bedre helse, så det må helt klart være positivt. Jeg synes det er riktig å gjøre noe som er positivt for helsen når man er sykemeldt. Jeg har opp gjennom årene være sykemeldt av ulike grunner. Og da jeg var sykemeldt for ryggproblemer, gikk jeg og trente eller gikk tur i terreng, fordi det merket jeg at var bra for ryggen. Og da jeg var langt nede etter at kjæresten gjorde det slutt, var jeg sykemeldt ei uke, og da prøvde jeg hver dag å gjøre noe som var positivt for meg. Har jeg influensa og det beste er å holde seg under dynen, ja da gjør jeg det. Jeg synes du skal gjøre det som er riktig for deg. God bedring! 0 Siter
pampen Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Under gradert eller aktiv sykemelding hadde jeg glatt dratt på treningssenteret dersom legen hadde gitt meg grønt lys. 0 Siter
frosken Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Synes situasjonen er forskjellig når du er sykemeldt av lege og når du bruker egenmelding. Det siste anser jeg som mest aktuelt ved akutt sykdom, og da kunne jeg hatt vanskelig for å tro at du ikke skulket om jeg så deg på treningssenter. Dersom du derimot er sykemeldt og trenger å trene for å fungere best mulig, ville jeg ikke hatt noen negative tanker om deg om jeg traff deg på treningssenteret. Jeg har svart deg ut i fra hvilke tanker man kan gjøre seg om andre, da du jo spurte om hva som i anførselstegn var lov på slike dager. Egentlig er det selvfølgelig positivt at du trener også på dager du benytter egenmmelding siden det hjelper på dine plager, men jeg hadde i såfall sørget for å ha forklart situasjonen for f.eks. sjefen min på jobben. 0 Siter
Sofline Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Her er det mange gråsoner. Jeg synes ikke det vil være "ulovlig" av deg å trene når du er sykemeldt som du er. Det hadde vært noe annet om du var sykemeldt for influensa. 0 Siter
Sofline Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Det er snakk om spenningshodepine, noe som forverres når jeg må sitte foran pc (gjør det på jobb hver dag). Blir bedre når jeg trener. Så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet var jeg deg. Men det er kanskje greit å informere arbeidsgiver om situasjonen din (om du ikke har gjort det) hvis en kollega skulle finne på å sladre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.