Gå til innhold

Kan du skrive noe om familieforhold, NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest Maria

Hvor viktig mener du det er at man har et såkalt godt forhold til familien?

Jeg er vokst opp med mamma, stefar og to yngre halvsøsken. Faren min døde da jeg var nyfødt, og jeg er oppvokst med stefar, mor og halvsøsken.

Jeg skal ikke legge ut i det kjedsommelige om familien min, men hovedpoenget er; Jeg har aldri følt meg helt hjemme sammen med dem. Den eneste jeg trives sammen med er mamma, men stort sett bare når vi er alene. Stefaren min har aldri gjort forskjell på meg og mine søsken, - det har seg bare slik at vi er så utrolig forskjellige. Jeg trives ikke sammen med dem. Får dårlig samvittighet bare av å skrive det.

Vi prater ikke om forholdet mellom oss. Så forferdelig er det vel heller ikke.

Jeg merker bare at jeg ønsker litt mindre kontakt med dem. Jeg har alltid følt at de hakker på meg og tillater seg mer overfor meg enn de andre i familien.

Når jeg er hjemme på besøk, er det alltid et helsikes mas om hvor travelt jeg har det og "du tar deg vel litt bedre tid neste gang" - uansett om jeg har vært der i 4 timer eller en halvtime. Dette gjør at jeg kvier meg for å dra hjem.

Nå bor jeg i utlandet, men føker likevel det blir mye mas når jeg kommer hjem. De legger seg oppi hvem jeg besøker og ringer meg hver dag på mobilen for å høre hvor jeg er. Blir nesten nervøs.

Vet ikke hva sp.målet mitt er. Kanskje: Må man jatte med familien for enhver pris?

Skal jeg bare la dem bli sure og tenke på meg selv?! Hvor mye er det lov å "drite i" hva familien mener om meg...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27660-kan-du-skrive-noe-om-familieforhold-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette blir litt av det samme som nettopp ble tatt opp i tråden "usosial".

Det er et betydelig sosialt press på at familieforhold skal være grunnlag for vennskap, fellesskap, samvær etc.

Jeg mener at samværspartnere må velges ut fra den trivsel en føler i hverandres selskap. Slektskap er ingen garanti for slik trivsel. Jeg tror alle er best tjent med at du velger samvær ut fra det du trives med og hva som er riktig for deg. Men jeg synes du skylder dem å begrunne ditt valg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...