Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser at de forventer å ha manko på sæd med tida når homofile også skal få seg barn, og kanskje må de importere... Men greit, ville du gitt eller tillatt din mann å gi sæd?

Jeg stusser veldig over at sædgivers identitet skal være åpent slik at barnet kan kontakte ham når banet er voksent. Da er det jo ikke rart at de ikke får nok givere mener jeg. Snodig.

sakset: I land etter land i Europa er regelverket blitt strammet inn blant annet ved å kreve at fars identitet måtte bli tilgjengelig for barnet i voksen alder. Over alt har det ført til en drastisk reduksjon i tilgangen på donorer.

Skrevet

Jeg hadde ikke likt at han hadde donert sæd nei, og ikke fordi et eventuelt barn da kunne ha sporet ham opp om x år.

Hvis han skulle bli bilogisk far til et barn til, skal det jaggu meg være meg som er mora!! ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, jeg ville ikke likt det, uansett. Og særlig ikke om barnet skulle få vite at han var den biologiske faren.

Jeg har også undret meg over hvordan de får sædgivere etter disse nye reglene.

Skrevet

Jeg hadde ikke likt at han hadde donert sæd nei, og ikke fordi et eventuelt barn da kunne ha sporet ham opp om x år.

Hvis han skulle bli bilogisk far til et barn til, skal det jaggu meg være meg som er mora!! ;-)

Jeg er enig, men ikke flere barn på meg! ;) Jeg hadde store mistanker om at noe var i gjære for litt siden, men takk og pris, det var ikke graviditet :)

Jeg mener at det kan ikke være stor interesse for å hjelpe folk med graviditet når de stiller slike krav til giveren, men å begynne å få det flydd inn til landet synes jeg er litt crazy.... Det må nok en lov endring til her ja.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er enig, men ikke flere barn på meg! ;) Jeg hadde store mistanker om at noe var i gjære for litt siden, men takk og pris, det var ikke graviditet :)

Jeg mener at det kan ikke være stor interesse for å hjelpe folk med graviditet når de stiller slike krav til giveren, men å begynne å få det flydd inn til landet synes jeg er litt crazy.... Det må nok en lov endring til her ja.

Om man først skal bruke sæd fra mer eller mindre anonyme givere, hvorfor er det så crazy å importere?

Skrevet

Om man først skal bruke sæd fra mer eller mindre anonyme givere, hvorfor er det så crazy å importere?

Ikke galt i den forstand, men det går noen hundre tusen mannebein her i landet, så hvorfor bruke statens penger på å få det flydd hit, det var det jeg mente :)

Skrevet

Jeg har ikke tenkt så mye over dette med anonyme-ikkeanonyme donorer. Men jeg har forsåvidt sansen for at det skal være mulig å finne ut sitt biologiske opphav, selv om det fører til færre donorer.

Kanskje burde de heller heve aldersgrensen for donorer? Mener å ha hørt at man helst ikke tar imot menn over 45, men jeg skulle tro at f eks 60-åringer vile hatt mindre problem med at de ikke er anonyme enn 20-åringer.

Nå om donor-graviditeter generelt, ikke om anonymitet for donorer spesielt: Jeg så et dokumentarprogram for et noen år siden om det, der det ble vist til at Norge og Sverige hadde veldig ulik tilnærming på saken.

I Norge var det (ihvertfall _hadde vært_, før loven om ikke-anonyme donorer kom) litt sånn "hemmelighetsskremmerier" rundt det hele - par fikk donorbehandling uten noe spesielt "ikke-medisinsk opplegg" først, og man ble ofte rådet til å holde det hemmelig for alle at det var et donorbarn.

I Sverige derimot gikk par som skulle få donorbehandling gjennom en vurdering og rådgivning på forhånd for å gjøre seg forberedt på at de skulle få et barn som ikke var 100% biologisk "deres".

Jeg fikk veldig sansen for det at man tar seg av også de mer psykologiske sidene ved det at man skal igjennom denne type behandling, og ikke bare late som om dette er helt likt som "hjemmeproduksjon".

Skrevet

Jeg har ikke tenkt så mye over dette med anonyme-ikkeanonyme donorer. Men jeg har forsåvidt sansen for at det skal være mulig å finne ut sitt biologiske opphav, selv om det fører til færre donorer.

Kanskje burde de heller heve aldersgrensen for donorer? Mener å ha hørt at man helst ikke tar imot menn over 45, men jeg skulle tro at f eks 60-åringer vile hatt mindre problem med at de ikke er anonyme enn 20-åringer.

Nå om donor-graviditeter generelt, ikke om anonymitet for donorer spesielt: Jeg så et dokumentarprogram for et noen år siden om det, der det ble vist til at Norge og Sverige hadde veldig ulik tilnærming på saken.

I Norge var det (ihvertfall _hadde vært_, før loven om ikke-anonyme donorer kom) litt sånn "hemmelighetsskremmerier" rundt det hele - par fikk donorbehandling uten noe spesielt "ikke-medisinsk opplegg" først, og man ble ofte rådet til å holde det hemmelig for alle at det var et donorbarn.

I Sverige derimot gikk par som skulle få donorbehandling gjennom en vurdering og rådgivning på forhånd for å gjøre seg forberedt på at de skulle få et barn som ikke var 100% biologisk "deres".

Jeg fikk veldig sansen for det at man tar seg av også de mer psykologiske sidene ved det at man skal igjennom denne type behandling, og ikke bare late som om dette er helt likt som "hjemmeproduksjon".

Vil si svenskene gjør det rette da jeg. Men jeg tro det er litt slik i Norge også at man har endel samtaler før man kan _få_ prøverørsmetoden. Fint at den finnes forresten. Jeg har også tenkt på det med menn og høyere alder. Når senkes sædkvaliteten da? Hvis menn på 60-65år kunne gi, så ville de få mindre henvendelser av 20åringer, men huff, det kan jo føre fare med seg også når de dukker opp hos en syk aldrende mann.....Det skal visst ikke være lett nei.

Skrevet

Vil si svenskene gjør det rette da jeg. Men jeg tro det er litt slik i Norge også at man har endel samtaler før man kan _få_ prøverørsmetoden. Fint at den finnes forresten. Jeg har også tenkt på det med menn og høyere alder. Når senkes sædkvaliteten da? Hvis menn på 60-65år kunne gi, så ville de få mindre henvendelser av 20åringer, men huff, det kan jo føre fare med seg også når de dukker opp hos en syk aldrende mann.....Det skal visst ikke være lett nei.

Prøverørsmetoden tror jeg ikke kombineres med donor-sæd. Ihvertfall var ikke det lov for noen år siden, da det kunne være aktuelt for noen jeg kjenner. Da kunne de bare bruke dette egne parets eggceller og sædceller.

Men enig med deg i at den svenske løsningen synes bra.

Og også enig i bekymringene for dette med dårligere kvalitet med økende alder etc. Det er ikke enkelt, nei. Det er utrolig mange dilemmaer med bruk av donor.

Skrevet

Jeg ville ikke tillatt mannen min å gi sæd. Absolutt ikke!

Jeg forstår heller ikke at sædgivning ikke kan være anonymt.

petter smart
Skrevet

Hvems hensyn står øverst? De som ønsker barn eller barna?

Jeg synes det er riktig at de setter barnas rett til å vite hvem som er biologisk far over barnløses rett til å få barn. I utgangspunktet har ingen rett til å få barn, mens alle har rett til å få vite hvem som er deres biologiske opphav.

Samtidig skjønner jeg at færre er villige til å donere sæd. En vet aldri hva som skjer når evt avkom står på døra om 18 år.

Skrevet

Hvems hensyn står øverst? De som ønsker barn eller barna?

Jeg synes det er riktig at de setter barnas rett til å vite hvem som er biologisk far over barnløses rett til å få barn. I utgangspunktet har ingen rett til å få barn, mens alle har rett til å få vite hvem som er deres biologiske opphav.

Samtidig skjønner jeg at færre er villige til å donere sæd. En vet aldri hva som skjer når evt avkom står på døra om 18 år.

Før var det våre barn, nå er det dine og mine og vårt barn, og så blir det altså mine, dine og hr.donors barn? :) Jo jeg forstår at det kan være et ønske fra noen av barna om å få kjenne barnefar, men...da blir det mindre givere og man må fly det inn. Akkurat det synes jeg blir snodig. Ikke lett sak dette nei. Det er barn og voksen å ta hensyn til.

Gjest så vidt jeg vet
Skrevet

De som blir spurt om å være sæd-donorer, er ofte medisinstudenter. Og idrettsstudenter hvis jeg ikke tar feil. Studenter er ofte i en alder før de har stiftet familie, og de regner vel også med at disse gruppene er stort sett friske.

Skrevet

Jeg hadde ikke akseptert at mannen min donerte sæd nei. Vil han ha flere barn så får han få dem med meg :o)

Syns jeg fortjener å ha enerett på sæden han jeg, hehe.

Skrevet

Import betyr ofte langt mindre kontroll med sæddonor er frisk. Og da blir det ikke import fra Europa som også har åpenhet om donors identitet når barnet blir 18 år. Sjangsen på import fra fjerne land tar neppe mange.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...