Gå til innhold

Sykkelregler i trafikken

Anbefalte innlegg

Gjest Litt forvirra
Skrevet

Når jeg skulle sykkle over gangfeltet i dag, var det en bil som presset seg forran meg.

Har jeg vikeplikt fra høyre når jeg sykkler?

Gjest Elextra
Skrevet

Bilister skal stoppe for gående i gangfelt, men du regnes ikke som gående om du sykler. Da må du i så fall gå av sykkelen og trille den.

Når du sykler har du stort sett samme rettigheter og plikter som bilistene.

Skrevet

Vet ikke, men bilistene har ihvertfall ikke vikeplikt for deg når du sykler i gangfeltet.

Skrevet

Grunnen til at han presset seg foran deg er at du har vikeplikt for bilen når du sykler. Bilen har ikke stoppeplikt for deg i gangfelt når du sykler, det ser ut til at det er svært få syklister som er klar over. Det er mange tullinger av dere som sykler i rasende fart over gangfelt, galskap spør du meg.

Så gå av sykkelen og trill den over gangfeltet, så har du i alle fall ikke skylda hvis det skulle skje noe.

Jeg stopper for syklende i gangfelt, men det er fordi jeg vet hvem det går mest utover hvis det skulle skje noe, men det burde egentlig syklisten har tenkt på selv.

Gjest Litt forvirra
Skrevet

Grunnen til at han presset seg foran deg er at du har vikeplikt for bilen når du sykler. Bilen har ikke stoppeplikt for deg i gangfelt når du sykler, det ser ut til at det er svært få syklister som er klar over. Det er mange tullinger av dere som sykler i rasende fart over gangfelt, galskap spør du meg.

Så gå av sykkelen og trill den over gangfeltet, så har du i alle fall ikke skylda hvis det skulle skje noe.

Jeg stopper for syklende i gangfelt, men det er fordi jeg vet hvem det går mest utover hvis det skulle skje noe, men det burde egentlig syklisten har tenkt på selv.

Takk for svar. Har blitt litt klokere!:)

Skrevet

For syklister gjelder samme regler som for bilister, så ja, du har vikeplikt fra høyre. Skal du over et gangfelt, trill sykkelen.

Skrevet

Å sykle over et gangfelt blir ca det samme som å kjøre en bil over et gangfelt, dvs egentlig ikke lov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...