Gå til innhold

Bricanyl spray HJELP!!!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest PersilleLille

Hei!

Mannen min (30) har hatt astma stort sett hele livet sitt, og er avhengig av medisin hver dag. Han bruker Bricanyl 0,25 mg/dos i sprayform og hamstrer disse ca 1 gang i året. Derfor har vi ikke oppdaget før nå, at denne gikk ut av produksjon pga miljøhensyn i 2006. Han er nå nesten helt tom for spray. Det eneste alternativet vi kjenner til er Ventoline, dette blir han svært dårlig av (magesmerter og generelt veldig dårlig) og dette er derfor ikke et alternativ. Bricanyl Turbohaler gir ikke rask nok effekt, når han blir tett blir han veldig tett og sprayen virker raskt nok. Derfor er ikke pulverformen egentlig et alternativ heller. Han får panikk bare av tanken. Han trenger sprayen. Er det noe annet på markedet som vi ikke vet om som han kan bruke? Er det evt noe annet jeg burde vite om dette?

Håper på raskt svar, jeg er veldig redd for at han skal måtte bruke medisin som ikke virker!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276703-bricanyl-spray-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Det er ingen god logisk forklaring på at bricanyl turbohaler ikke kan erstatte sprayen for mannen din enn at han rett og slett har blitt vant til sprayen "som det eneste som hjelper". Men for meg kan det virke som grunnbehandlingen kanskje ikke er bra nok. Jeg tenker da først og fremst på inhalasjonskortisonet (Pulmicort/Flutide). Montelucast (singulaire) kan også være et suplerende alternativ.

Med en bedre "basis-behandling" med det jeg her har nevnt pleier behovet for anfallsspray å avta. Oxix turbohaler kan også være et bra alternativ til Bricanyl.

Alt dette bør han ta opp med lungelegen som kjenner til astmaen hans best.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276703-bricanyl-spray-hjelp/#findComment-2234723
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...