dolianer Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Især når jeg har lagt meg og skal sove, eller når jeg våkner etterå ha sovet, merker jeg plutselig at en arm eller fot har "sovnet". Det prikker og er utrolig ekkelt. Noen ganger er begge armene satt så ute av spill at de bare henger ned som myk gummi (slik føles det!), og jeg må massere og varme dem lenge før de begynner å fungere igjen. Selvsagt har jeg bestandig hatt det slik en sjelden gang. Men det siste halvåret synes jeg at jeg har det stadig oftere. 1) Kan du forklare noe om fenomenet, hva som skjer? (Jeg skjønner det har med blodsirkulasjon å gjøre). Er det det samme som krampe? 2) Hva kan det komme av at det kan øke i hyppighet? 3) Hva er beste måten å "vekke" opp den sovende kroppsdelen på der og da? 4) Hvordan kan jeg forebygge denne plagen? På forhånd takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27671-doktor-armen-min-sovner-for-ofte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 21. mai 2001 Del Skrevet 21. mai 2001 Jeg tror ikke dette fenomenet har med blodomløpet å gjøre. Jeg tror man ligger slik at man klemmer på nervene til arm eller fot slik at impulsledningen blir midlertidig stanset. Når nerven våkner til liv igjen, kommer det ekstra mange impulser slik at man får denne prikkende følelsen. Det kan øke i hyppighet fordi du sover tyngre og ikke merker at du ligger med slikt trykk. Det er bare det å ta vekk trykket på nerven som hjelper og det gjør man nokså automatisk når man våkner. Man legger seg ofte i disse stillingene automatisk i søvne og jeg vet ikke hvordan det skal forhidres. Dersom du har begynt å bruke sovetabletter eller alkohol før sengetid, kan det være en årsak til at du sover ekstra tungt, og det kan hjelpe å slutte med dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27671-doktor-armen-min-sovner-for-ofte/#findComment-112633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.