Gå til innhold

Anbefalte innlegg

normozoospermi og ingen eg.

Teratozoospermi (litt mange halefeil, men normal teratozoo-index), men astenozoospermi (prog. motile 27% (ref. 29-65), raskt prog. motile 6% (ref. 12-56)): aggregering men ingen spermieantistoff.

Vi fikk denne tilbakerapporten, men ingen forklaring :) For oss dødelige blir det litt greskt. Hvis du kan tolke dette for oss, blir vi kjempeglade. Legen sa noe om "lett nedsatt", vil du tolke det dithen?

Totalt var det 378 000 000.

MVH X

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27689-hva-betyr-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Jeg skjønner godt at du synes dette er "gresk". Jeg synes det er dårlig gjort å gi dette svaret uten en tolkning.

Zoospermi - går på sædcellene - altså normozoospermi betyr at sædcellene er normale.

Teratozoospermi går på utseende - om de har runde hoder (normalt skal de være ovale), flere haler, om halene ser normale ut osv. I en sædprøve har de aller fleste avvik fra det helt "ideelle" normale. Asteno... går på bevegeligheten (motiliteten) til spermiene. Aggregering betyr at de ligger tett sammen.

Men hovedkonklusjonen var altså at prøven alt i alt var normal (normozoospermi) - på grunn av noen av de grenseverdien som du har angitt, kan jeg være enig at det er ledd nedsatt sædkvalitet, men om dette har noen betydning for dere, er høyst usikkert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27689-hva-betyr-dette/#findComment-112779
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...