Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på snart 5 år. Han har svært uregelmessig puls, spesielt om natten når han sover. Får ikke telt pulsen fordi jeg ofte kommer ut av tellingen. Er dette normalt hos et barn, eller bør det undersøkes?

Når eller hvis vi går turer forlanger han ofte pauser. Han kan gå noen hundre meter kanskje, og så vil han ha pause. Har spurt om han har vondt noen steder siden han vil hvile seg. Han har da svart at han har vondt i magen og armene. Om dette er reellt eller ikke er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27695-uregelmessig-puls-hos-5-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Diho.

En viss uregelmessighet i hjerterytmen er vanlig hos oss alle, og ofte spesielt hos barn. I tillegg til en vanlig variasjon i takt med pustingen (øket puls ved innpust, senket ved utpust), er det andre reflekser som innvirker på pulsen, både via nerveimpulser og hormoner. Pulsen kan i søvne også variere i stor grad i takt med f.eks. drømmeopplevelser.

Hvis du imidlertid mener at din sønn har en redusert fysisk yteevne og kapasitet sammenlignet med sine kamerater og andre, kan det være grunn til at han ved anledning blir vurdert av lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...