toledo Skrevet 21. mai 2001 Del Skrevet 21. mai 2001 Hei. Min far på 70 har hatt lungeemfysem i mange år og har hatt oksygenmaskin hjemme i en del år. Denne er veldig stor og tung og absolutt ikke transportabel for en med begrensede krefter. I tillegg har han bærbare oksygenflasker, men disse har jo begrenset kapasitet og dessuten ikke den komforten som maskinen. Dette fører til at han blir ganske isolert til tross for at han fremdeles kjører bil. Har det kommet mindre og mer mobile pustemaskiner på markedet som også kan fungere på 12 volt i bil, slik at det blir lettere og dra på helgabesøk uten å måtte dra med seg store mengder oksygenflasker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27720-pustemaskin-for-lungeemfysem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Emfysempasienter som er avhengige av oksygentilførsel på "flasker" bruker gjerne flytende oksygen eller konsentrator. Det kan høres ut som om din far har en oksygenkonsentrator til bruk i hjemmet ( med lang slange) og kolber til transport ( reiser). Flytende oksygen anbefales for tiden fordi man da har oksygentanken hjemme og kan fylle flaskene sine selv, en enkel affære. Men flaskene som han da skal bruke, er relativt tunge, syns jeg. Oksygenflaskene tilhørende konsentratoren er de letteste, de kalles "Vagabond". De må påfylles av leverandøren med jevne mellomrom. Hvis din far har noe som er annerledes enn noen av mine forslag, så kontakt lungelege eller lungesykepleier som kan se på utstyret. Kanskje dere har gammelt utstyr, og dette kan da byttes ut i annet nytt, som nevnt over. Meg bekjent finnes det ikke andre tilbud enn de jeg har nevnt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27720-pustemaskin-for-lungeemfysem/#findComment-113499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.