Gå til innhold

herpes for alltid?

Anbefalte innlegg

Nordlandsjente

Ble smittet av Hepes Genitalis for 4 år siden. Jeg er ikke så veldig hardt angrepet. Har utbrudd ca. 5-8 ganger i året (kan variere veldig), og utbruddene er små. Jeg kontrollerer utbruddene greit med Zovirax salve, slik at de sjelden varer mer enn 4-5 dager. Jeg føler også at jeg har lært meg å fungere greit med denne sykdommen, når det gjelder det sexuelle i forhold til min kjæreste, som ikke har Herpes. Jeg kjenner alltid at et utbrudd er på vei, en stund før det kommer, slik at jeg vet når jeg ikke skal ha sex.

Det jeg nå lurer på er om jeg vil ha det slik resten av livet? Jeg vet at herpes er et virus som alltid vil befinne seg i kroppen min, men vil utbruddene avta med årene? Kan det på en måte "brenne ut"? Da jeg var yngre var jeg mye plaget med herpes-munnsår (herpes 1), disse har nå avtatt, og jeg har det ytterst sjelden. Kan det samme skje med Herpes Genitalis (som er diagnostisert som type 2)? Eller må jeg belage meg på å ha det slik jeg har det nå resten av livet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27734-herpes-for-alltid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Nordlandsjente

Såvidt jeg kan skjønne har du besvart endel av spørsmålet selv! Det er ofte slik at herpes genitalis "brenner ut" med årene. Det blir sjeldnere anfall og gjerne mindre kraftig og kortere varighet. Den vil dog pr definisjon aldri forsvinne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27734-herpes-for-alltid/#findComment-113082
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...