Gå til innhold

Langvarig depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Laila

Hei.

Jeg trenger hjelp...

Er 21 år, har hatt depresjon og angst siden jeg var 4 år.

Gått periodevis i behandling siden barneskole. Ble lagt inn på Blakkstad sykehus, i fjor, og lå der i 3 mnd. Fikk diagnosen dystymi. Begynnte i behandling hos psykolog, men sluttet da jeg måtte flytte. I mellomtiden fikk jeg innvilget rehab. penger. Fikk avslag på søknad om behandling på Follo poliklinikk, da de mener jeg trenger ett mer langvarig tilbud. Har ikke fått meg til å oppsøke en annen, legen mener jeg trenger hjelp hos en psykiater. Men hvem?

Jeg har det tungt nå, men kommer ikke i gang.

Har ikke hatt behandling på 7 mnd. Får gråteanfall, hvor alt virkelig blir svart, vil bare dø, men tør ikke prøve. Føler meg veldig avhengig av kjæresten min, som jeg er veldig redd for å miste, da klarer jeg virkelig ikke mer. (Sier selvfølgelig ikke dette til han.)

Det sies at jeg har fortrengt en eller annen episode fra barndommen, muligens misbruk, eller jeg har blitt veldig skremt. Mage følelsen min fra jeg gikk i barneskolen er at jeg har blitt misbrukt, men jeg er redd det bare er oppspinn i hodet.

Jeg vil finne ut av hva som kan ha skjedd, føler det kan hjelpe meg videre. Har vært inne på tanken om hypnose.

Jeg er bare så utrolig lei av stadige nedturer, alt er ett kaos inni hodet. Jeg føler meg dum og sytete. Vil bli frisk. Kjæresten min sier jeg ligger å skjelver i søvne, drømmer VELDIG mye som jeg husker, noe som påvirker hvordan jeg har det. Føler meg aldri ordentlig uthvilt når jeg våkner.Hvorfor er det sånn her?

Vet du om en psykiater i Nesodden/Follo, som kan hjelpe meg? Som evt. kan kontakte meg. Helst en kvinnelig, da jeg har problemer med å prate med mannlige.

Håper du kan hjelpe meg ganske snart.

På forhånd takk.

Hilsen Laila

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27745-langvarig-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du skal ringe (eller få noen til å ringe for deg) til Folloklinikken. Der har de sikkert flere flinke, kvinnelige psykiatere.

Dersom diagnosen dystymi er riktig, trenger du mer enn noe annet et SSRI f.eks. Seroxat eller Cipramil. Ofte må en bruke ganske store doser, 40-60 mg. Det kan ta opp til tre måneder før virkningen kommer. En allmennpraktiker kan sette i gang denne behandlingen. Du trenger ikke vante på time hos psykiater.

Dersom medisnene virker, må du aldri slutte med dem igjen, i hvert fall ikke de første 10 årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27745-langvarig-depresjon/#findComment-112932
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...