Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg opplever i blant under seksuell aktivitet at testiklene har en eiendommelig tendens til å vandre fra pungen opp mot inguinalkanalen. Testiklene må i disse tilfellene hjelpes tilbake manuelt. Opplever ingen smerte ved dette.

Er dette normalt?

Trodde inguinalkanalen ble "lukket" etter fødsel (etter at testiklene har vandret fra bukhulen), og at mitt fenomen følgelig ikke skulle være mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27754-testikkelvandring-under-samleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sigurd Kulseng-Hanssen, gynekolog

Testiklene er hengt opp med et bånd med glatt muskulatur. Når det er kalt trekkes testiklene opp i lyskekanalen. Dette er en normal reguleringsmekanisme for å bibeholde så konstant temperatur som mulig. At testiklene trekkes opp under samleie må være en normal refleksmekanisme.

Testiklene er hengt opp med et bånd med glatt muskulatur. Når det er kalt trekkes testiklene opp i lyskekanalen. Dette er en normal reguleringsmekanisme for å bibeholde så konstant temperatur som mulig. At testiklene trekkes opp under samleie må være en normal refleksmekanisme.

Jo, det er selvfølgelig normalt at testiklene under ulike forhold trekkes opp mot kanalen. Men jeg har ikke inntrykket av at det skulle være normalt at testiklene forsvinner helt fra pungen. Tendensen er adskillig hyppigere ved ryggleie.

Trygve Talseth, Urolog

Jo, det er selvfølgelig normalt at testiklene under ulike forhold trekkes opp mot kanalen. Men jeg har ikke inntrykket av at det skulle være normalt at testiklene forsvinner helt fra pungen. Tendensen er adskillig hyppigere ved ryggleie.

De kan forsvinne opp mot (eller opp i) lyskekanalen, men ikke inn i bukhulen hvor de opprinnelig kom fra. Det som er lukket er hinnene (som er en del av bukhinnen).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...