Gå til innhold

NHD Edruelighet/hasj

Anbefalte innlegg

En venn av meg fortalte psykologen sin at han tar seg en liten joint av og til. Nå er han redd for at han skal få problemer med førerkortet sitt om psykologen mener man ikke er edruelig om man i det hele tatt bruker ulovlige rusmidler.

Jeg prøvde å berolige ham fordi jeg vet om flere som røyker en del og ingen har fått problemer av den grunn. Forutsetter selvfølgelig at en lar bilen stå etter man har røkt.

Det fungerer jo slik at om man blir stoppet av politiet og blir tatt blodprøve av så mister man ikke førerkortet kun av å ha thc i blodet, de må også bevise at du var påvirket under kjøringen. Så man mister aldri førerkortet for bruk av ulovlige rusmidler så lenge man ikke kjører eller er inne i et alvorlig rusproblem.

Men hva skal egentlig til for å bli regnet som "ikke edruelig"?

Man må vel være ruset fra morgen til kveld?

Mange som drikker 1-3 enheter alkohol hver kveld og de er edruelige.

Grensen for et rusproblem går vel der man føler man mister kontrollen over rusmiddelet og man blir avhengig av det. At man ikke greier en dag uten og man er påvirket av noe hele veien slik at man aldri er skikket til å kjøre bil. Drikker man alkohol kun til fest og en utepils av og til så er man så klart edruelig. Men hva med hasj? Jeg vet jo at man ikke mister lappen av å røyke en sjelden gang, men hva skal til for å bli regnet som ikke edruelig når det gjelder dette stoffet? Om min venn røyker en liten joint en sjelden gang, kanskje hver kveld i en ferie for så en gang i mnd osv. Et normalt bruk. Ikke missbruk, så kan det gi konsekvenser for den som gjør det og livet generelt i følge moralen, men edruelig er man vel?

Har spurt et par folk jeg kjenner og de har blitt tatt med hasj før og har også fortalt lege/psykolog om missbruk av hasj og de har aldri fått problemer med lappen.

Så hvor går grensen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278067-nhd-edruelighethasj/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykologen har taushetsplikt og det skal nok langt mer alvorlige ting til før det legitimerer å bryte denne.

For øvrig er det rent nakkeskudd å bruke hasj når man har psykiske problemer. Kun få gangers bruk kan forverre de psykiske plagene eller skaffe problemer man aldri før har hatt.

All bruk av hasj er missbruk.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278067-nhd-edruelighethasj/#findComment-2242602
Del på andre sider

Gjest innom

Grensen for et rusproblem går der man drikker alkohol hver dag og føler man har et problem.

Så enkelt er det nok ikke. Mange med rusproblem kan være edruelige nok i perioder, men være på han i flere dager i strekk, og ikke alltid er det vedkommende, men omgivelsene som lider under rusproblemet lenge før vedkommende lider selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278067-nhd-edruelighethasj/#findComment-2242603
Del på andre sider

Psykologen har taushetsplikt da. Han kan jo ikke få problemer med lappen pga dette.

Han er nå redd det skal gi ham problemer med lappen da en venn av ham mistet den etter å ha fortalt legen sin at han ruset seg hver dag på tyngre stoffer. Han hadde jo et temmelig tungt rusproblem da så jeg skjønner godt en saken der. Han måtte pisse rent i seks mnd for å få den tilbake. Men da brøt psykologen taushetsplikten da?

Lurte på hva som skal til og om min venn trenger å tenke på dette..

Kan jo ikke ta fra alle som røyker en joint av og til førerkortet, for det vet jeg IKKE skjer..

Har ingen erfaring med hasj selv, men har noen venner som røyker og jeg tror ikke min venn trenger å bekymre seg..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278067-nhd-edruelighethasj/#findComment-2242665
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnnaMolina

Han er nå redd det skal gi ham problemer med lappen da en venn av ham mistet den etter å ha fortalt legen sin at han ruset seg hver dag på tyngre stoffer. Han hadde jo et temmelig tungt rusproblem da så jeg skjønner godt en saken der. Han måtte pisse rent i seks mnd for å få den tilbake. Men da brøt psykologen taushetsplikten da?

Lurte på hva som skal til og om min venn trenger å tenke på dette..

Kan jo ikke ta fra alle som røyker en joint av og til førerkortet, for det vet jeg IKKE skjer..

Har ingen erfaring med hasj selv, men har noen venner som røyker og jeg tror ikke min venn trenger å bekymre seg..?

Tror ikke han trenger å bekymre seg nei. Hvis det er sant at han bare gjør det i ny og ne så er ikke dette noen stor sak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278067-nhd-edruelighethasj/#findComment-2242679
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her har du fått mange ulike svar , og du har mange merkelige oppfatninger.

1. Det skal en del til for å melde et rusmisbruk til Politiet. Det er dog ikke brudd på taushetsplikt. Tvert om er helsepersonell pålagt å melde om en mener rusmisbruket er så stort at en ikk efyller kravene for førerkort.

2. Om din venn kom til lege for førerkortattest, ville han ikke fått det av de fleste, meg inkludert.

3. Din venn har et klart og uttalt rusproblem. Om han røyker hasj hver dag i ferien, har han betydelige problemer. Han er heller ikke skikket til å kjøre bil noen gang i ferien.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278067-nhd-edruelighethasj/#findComment-2242856
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...