Gjest Petra Skrevet 22. mai 2001 Del Skrevet 22. mai 2001 Du, dette er kjempeviktig. Kan du vær så grei å lese det innlegget som ligger på forum for samliv : "Hans åndelige prat gjør meg gal" Jeg er altså i et forhold med en fyr som gjør meg helt sprø nå. Og jeg har bestemt meg for å gå fra ham. Det jeg likevel lurer på, er om det kan være noe i det de andre der sier - at han kanskje er manisk/depressiv, nevrotisk, schizofren eller annet? `Hva tror du utifra det du leser om ham? Og hvorfor går han isåfall ikke på medisiner??(Han sier han ikke gjør det!) Takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27832-nhd-kan-jeg-f%C3%A5-din-mening-please/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singularity Skrevet 22. mai 2001 Del Skrevet 22. mai 2001 Når du spør om et svar på et innlegg et helt annet sted er det nok en fordel om du legger ved en link til dette: http://forum.doktoronline.no/mp/article?_cmd=screen&id=604031 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27832-nhd-kan-jeg-f%C3%A5-din-mening-please/#findComment-113103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. mai 2001 Del Skrevet 22. mai 2001 Slike spørsmål er vanskelig å svare på uten å kjenne han bedre og ha opplysninger over tid. Du gir kun et tverrsnittsbilde - hvordan han er akkurat nå. Jeg tror ikke han er verken manisk depressiv eller nevrotisk. Han er enten schizofren/psykotisk eller en religiøs raring. Det mest typiske for psykoser er vrangforestillingen. Definisjonen på dette er: "En absolutt feil, uriktig eller vrang oppfatning som for pasienten har absolutt sannhetsverdi. Den er upåvirkelig av logikk, fornuft og argumentasjon. Pasientens kulturbakgrunn skal tas i betraktning". Den siste setningen "redder" mange religiøse fra psykosediagnosen. Stygt sagt: Om mange nok tror på den samme guden, heter det religion og ikke sinnsykdom. Jeg ville lagt mye vekt på hans funksjon om jeg skulle bedømme han. Har han god kontaktevne med andre? Er han selvforsørgende med eget arbeid eller studielån, eller lever han på trygd, sosial støtte, ved kriminalitet eller ved at andre forsørger han? Har han en normal vennekrets og normale forhold til slekt og venner? Har han et sosialt fellesskap, er han i et organisert fritidsliv eller "tenker" han stort sett i ensomhet? Mer kan jeg ikke si ut fra det du skriver. Hadde du vært min datter, hadde jeg ønsket at du kom deg bort fra han raskere enn svint. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27832-nhd-kan-jeg-f%C3%A5-din-mening-please/#findComment-113212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sier ikke Skrevet 22. mai 2001 Del Skrevet 22. mai 2001 Slike spørsmål er vanskelig å svare på uten å kjenne han bedre og ha opplysninger over tid. Du gir kun et tverrsnittsbilde - hvordan han er akkurat nå. Jeg tror ikke han er verken manisk depressiv eller nevrotisk. Han er enten schizofren/psykotisk eller en religiøs raring. Det mest typiske for psykoser er vrangforestillingen. Definisjonen på dette er: "En absolutt feil, uriktig eller vrang oppfatning som for pasienten har absolutt sannhetsverdi. Den er upåvirkelig av logikk, fornuft og argumentasjon. Pasientens kulturbakgrunn skal tas i betraktning". Den siste setningen "redder" mange religiøse fra psykosediagnosen. Stygt sagt: Om mange nok tror på den samme guden, heter det religion og ikke sinnsykdom. Jeg ville lagt mye vekt på hans funksjon om jeg skulle bedømme han. Har han god kontaktevne med andre? Er han selvforsørgende med eget arbeid eller studielån, eller lever han på trygd, sosial støtte, ved kriminalitet eller ved at andre forsørger han? Har han en normal vennekrets og normale forhold til slekt og venner? Har han et sosialt fellesskap, er han i et organisert fritidsliv eller "tenker" han stort sett i ensomhet? Mer kan jeg ikke si ut fra det du skriver. Hadde du vært min datter, hadde jeg ønsket at du kom deg bort fra han raskere enn svint. Jeg kjenner en psykiater som er helt sånn "gal" altså hektet på religiøse ting. Ekstrem og opptatt av den der guden sin. Han står og ser helt himmelfallen ut i kirken, med hendene i været. Hvorfor ialle dager blir ikke sånne som han tvangsinnlagt? I noen miljøer (frimenigheter) er det sosialt akseptert at voksne ligger strekk ut på gulvet og hyler og skriker, pastorer som "ser" hva som feiler folk i meningheten, og folk som "taler i tunger" Resten vet du vel selv. Hvorfor blir ikke de folkene sperra inne, når det de foretar seg virker rimelig psykotisk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27832-nhd-kan-jeg-f%C3%A5-din-mening-please/#findComment-113228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 22. mai 2001 Del Skrevet 22. mai 2001 Jeg kjenner en psykiater som er helt sånn "gal" altså hektet på religiøse ting. Ekstrem og opptatt av den der guden sin. Han står og ser helt himmelfallen ut i kirken, med hendene i været. Hvorfor ialle dager blir ikke sånne som han tvangsinnlagt? I noen miljøer (frimenigheter) er det sosialt akseptert at voksne ligger strekk ut på gulvet og hyler og skriker, pastorer som "ser" hva som feiler folk i meningheten, og folk som "taler i tunger" Resten vet du vel selv. Hvorfor blir ikke de folkene sperra inne, når det de foretar seg virker rimelig psykotisk? Hva tror du selv? Ja, nettopp! Det er nok bare derfor de ikke blir innlagt ja... ;o) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27832-nhd-kan-jeg-f%C3%A5-din-mening-please/#findComment-113230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest huva Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Slike spørsmål er vanskelig å svare på uten å kjenne han bedre og ha opplysninger over tid. Du gir kun et tverrsnittsbilde - hvordan han er akkurat nå. Jeg tror ikke han er verken manisk depressiv eller nevrotisk. Han er enten schizofren/psykotisk eller en religiøs raring. Det mest typiske for psykoser er vrangforestillingen. Definisjonen på dette er: "En absolutt feil, uriktig eller vrang oppfatning som for pasienten har absolutt sannhetsverdi. Den er upåvirkelig av logikk, fornuft og argumentasjon. Pasientens kulturbakgrunn skal tas i betraktning". Den siste setningen "redder" mange religiøse fra psykosediagnosen. Stygt sagt: Om mange nok tror på den samme guden, heter det religion og ikke sinnsykdom. Jeg ville lagt mye vekt på hans funksjon om jeg skulle bedømme han. Har han god kontaktevne med andre? Er han selvforsørgende med eget arbeid eller studielån, eller lever han på trygd, sosial støtte, ved kriminalitet eller ved at andre forsørger han? Har han en normal vennekrets og normale forhold til slekt og venner? Har han et sosialt fellesskap, er han i et organisert fritidsliv eller "tenker" han stort sett i ensomhet? Mer kan jeg ikke si ut fra det du skriver. Hadde du vært min datter, hadde jeg ønsket at du kom deg bort fra han raskere enn svint. Hoi, det var friske uttalelser. Likte nå egentlig veldig godt denne: "Om mange nok tror på den samme guden, heter det religion og ikke sinnsykdom."! Har tenkt noe lignende selv, men aldri turt å uttale det. Forstår egentlig ikke jeg, hvordan så mange mennesker kan få seg til å tru slik de gjør..Men jeg trur da også at det å tru på en gud er bra for mange mennsker, skaper det ikke litt mening i en kanskje ellers meningsløs tilværelse? Skulle egentlig ønske noen ganger at jeg var kristen, smatidig så ønsker man jo ikke å ha vrangforestillinger...Hm... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27832-nhd-kan-jeg-f%C3%A5-din-mening-please/#findComment-113436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest huva Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Jeg kjenner en psykiater som er helt sånn "gal" altså hektet på religiøse ting. Ekstrem og opptatt av den der guden sin. Han står og ser helt himmelfallen ut i kirken, med hendene i været. Hvorfor ialle dager blir ikke sånne som han tvangsinnlagt? I noen miljøer (frimenigheter) er det sosialt akseptert at voksne ligger strekk ut på gulvet og hyler og skriker, pastorer som "ser" hva som feiler folk i meningheten, og folk som "taler i tunger" Resten vet du vel selv. Hvorfor blir ikke de folkene sperra inne, når det de foretar seg virker rimelig psykotisk? Kanskje fordi at hvis man tok fra dem den gleda og den interessa, så ville de bli enda sykere og svært deprimerte... Eller kanskje fordi de egentlig ikke er til skade for noen, og at de ellers lever et greit liv, de virker da normale på andre områder, i alle fall mange av dem. Det er merkelig, de virker så intelligente ellers, mange, men så likevel bærer de rundt på denna kollektive vrangforestillingen. Ugh...nå føler jeg meg ekkel, er jo av en eller annen grunn opplært til å ha slik respekt for dette med religion. Hvorfor det egentlig? Fordi det betyr så innmari mye for noen mennsker, fordi det ligger så dypt i dem på et vis?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27832-nhd-kan-jeg-f%C3%A5-din-mening-please/#findComment-113439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petra Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Slike spørsmål er vanskelig å svare på uten å kjenne han bedre og ha opplysninger over tid. Du gir kun et tverrsnittsbilde - hvordan han er akkurat nå. Jeg tror ikke han er verken manisk depressiv eller nevrotisk. Han er enten schizofren/psykotisk eller en religiøs raring. Det mest typiske for psykoser er vrangforestillingen. Definisjonen på dette er: "En absolutt feil, uriktig eller vrang oppfatning som for pasienten har absolutt sannhetsverdi. Den er upåvirkelig av logikk, fornuft og argumentasjon. Pasientens kulturbakgrunn skal tas i betraktning". Den siste setningen "redder" mange religiøse fra psykosediagnosen. Stygt sagt: Om mange nok tror på den samme guden, heter det religion og ikke sinnsykdom. Jeg ville lagt mye vekt på hans funksjon om jeg skulle bedømme han. Har han god kontaktevne med andre? Er han selvforsørgende med eget arbeid eller studielån, eller lever han på trygd, sosial støtte, ved kriminalitet eller ved at andre forsørger han? Har han en normal vennekrets og normale forhold til slekt og venner? Har han et sosialt fellesskap, er han i et organisert fritidsliv eller "tenker" han stort sett i ensomhet? Mer kan jeg ikke si ut fra det du skriver. Hadde du vært min datter, hadde jeg ønsket at du kom deg bort fra han raskere enn svint. Takk for svaret ditt!:-)Det satt jeg stor pris på. Og for å svare på dine spørsmål; "Har han god kontaktevne med andre?" Tja, både og. Han er en slags enstøing og til tider svært lite sosial.Andre ganger fester han så det suser. "Er han selvforsørgende med eget arbeid eller studielån, eller lever han på trygd, sosial støtte, ved kriminalitet eller ved at andre forsørger han?" Han har hatt flere arbeid, men alltid sluttet fordi han "ikke trivdes". Nå lever han på trygd, og sier han trenger tid til å finne ut hva han vil med livet. Han har gått slik, på trygd, i over to år nå. Han har forøvrig tidligere brukt mye alkohol og stoff. Fri fra dette nå. Han sier en eller annen åndelig "hjelper" fikk ham ut av det hele. "Har han en normal vennekrets og normale forhold til slekt og venner?" Han bor hos sin søster 5 dager i uka. Ikke spør meg hvorfor.Han sier han tar seg litt av henne, men helt ærlig virker det veldig omvendt. Venner har han en del av, - alle i det samme, åndelige sprø miljøet. "Har han et sosialt fellesskap, er han i et organisert fritidsliv eller "tenker" han stort sett i ensomhet? " Han tenker stort sett i ensomhet, men har mange bekjente. men som sagt, innen samme "religion" han driver på med. Takk for at du skrev det der med at om jeg hadde vært din datter, så... Anyway - forholdet er nå brutt.Og jeg puster lettet ut! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27832-nhd-kan-jeg-f%C3%A5-din-mening-please/#findComment-114388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.