Gjest Jucan Skrevet 22. mai 2001 Del Skrevet 22. mai 2001 Jeg har tidligere stilt spørsmål i forbindelse med anfall av ugjevn hjerterytme og ble anbefalt å få tatt et nytt 24-timers EKG. Har tatt dette opp med min lege som mener at det er fastslått at den ugjevne hjerterytmen kommer fra hjertekammer og ikke forkammer. Symptomene er som følger: Det kjennes ut som noe "bremser" på hjertet. Ved å kjenne på pulsen under anfall kan jeg observere at hjertet tar en pause på 2 - 3 sekunder for deretter å slå 2-3 raske slag. Så en ny pause etterfulgt av noen raske slag. Dette kan pågå i ca. 30 sekunder, hvoretter hjerteslagene igjen går over til normal rytme. Anfallen kommer som oftest når jeg sitter helt stille og avslappet, men blir også utløst ved at jeg bøyer meg, legger meg ned, eller begynner å gå. Min normalpuls er ca. 55 til 60. Anfallene kan komme 1 til 2 ganger om dagen, samt noen mindre uregelmessigheter innemellom. Det er også dager hvor jeg ikke kjenner noe. Dersom jeg har sovet dårlig er jeg mere disponert enn etter en god natts søvn. Et måteholdent alkoholinntak dagen før disponerer også for uregelmessigheter. Min lege har foreskrevet meg Tenormin 25 mg for å forebygge uregelmessighetene, men etter lesing av pakningsvedlegget lurer jeg på om jeg ikke likesågodt skal forsøke å holde ut med uregelmessighetene uten medisiner. Mitt spørsmål til deg som hjertespesialist er om de symptomer som jeg beskriver er typiske for uskyldige ekstrasystoler som ikke behøver å behandles, eller om det kan tyde på overledingsforstyrrelser eller andre tilstander som bør behandles. Når jeg kjenner uregelmessighetene blir jeg rett og slett redd for at hjertet skal stoppe, eller ikke gå tilbake til normal rytme. Jeg leste forøvrig i avisen i dag at det hver dag dør 12 mennesker i Norge av plutselig hjertestopp. På forhånd takk for svar ! Med vennlig hilsen Jucan 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27838-korte-anfall-av-ugjevn-puls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Svar til Jucan. Du beskriver et fenomèn som er ganske typisk for folk med ekstraslag. På EKG kan slike slag være av forskjellig utseende (brede eller smale), men det er ofte vanskelig å avgjøre hvorvidt de kommer fra for- eller hjertekammer-nivå bare på dette EKG-useendet. Ofte er de utløst av forkammerekstraslag, men blir brede i EKG fordi de kommer så tidlig. Det klassiske ved ekstraslag er at man opplever det som en pause i hjertevirksomheten, og deretter et eller flere slag som kan være som kraftige dunk, spesielt det første slaget etter pausen. Det de færreste er klar over, er at ekstraslaget i virkeligheten kommer før pausen, og vanligvis ikke kjennes som slag, fordi hjertet ikke har rukket å fylle seg skikkelig opp. Dermed blir ekstraslaget ofte et rent "elektrisk" fenomèn, og så godt som uten pumpe-effekt. Du beskriver en sannsynlig helt uskyldig tilstand. Skulle den imidlertid bli en plage i fortsettelsen, slik at du også rent psykisk blir affisert p.g.a. angst, er det grunn til å kartlegge det ordentlig for at du skal få den nødvendige sikkerhet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27838-korte-anfall-av-ugjevn-puls/#findComment-113416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.