Gå til innhold

Tidlig overgangsalder


Gjest Frøken fortvilet

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken fortvilet

Hei! Jeg er en jente på 28 år. Siden 2001 har jeg slitt med sjednere og sjeldnere menstrasjon, og de siste to årene har de stoppet opp helt. Jeg har oppsøkt flere leger og gynekologer og fått sjekket ut de fleste muligheter til hvorfor østrogennivået mitt er lavt. De har blant annet sjekket om jeg har stoffskifteproblemer og den vanlige sykdommen som blant annet fører med seg økt hårvekst. Jeg husker desverre ikke hva den heter, men kanskje du skjønner hva du mener. Konklusjonen har vært at jeg er i en tidlig overgangsalder. Jeg har hatt mye hetetokter og hjertebank. Dette kommer og går og opptrer i ca. en uke om gang, antageligvis da jeg egentlig skulle hatt eggløsning? Ingen har funnet ut årsaken men tror det har sammenheng med overvekt. Jeg har siden 2001 lagt på meg mye og veier i da ca. 20 kg for mye. For et år siden var jeg hos en svært hyggelig og forståelsefull lege som sendte meg til nok en gynekolog som skrev ut trisekvens til meg. Gynekologen var veldig lite samarbeidsvillig, og jeg følte meg svært dum når jeg var der. Har opplevd det samme hos andre leger fordi jeg ikke har noe konkret å komme med. Alle tre gynekologene har tatt ultralyd og blodprøver. Etter å ha lest om alle de skumle bivirkningen man kunne få av disse pillene når man er overvektig og røyker, har jeg rett og slett ikke turt å ta dem. Nå har jeg stilling som gjør at jeg sitter mye stille foran pc og har opplevd at bena mine hovner veldig opp når jeg sitter lenge stille. Jeg vet at det hjelper å bevege bena, så nå har jeg begynt å gå lange turer ca. hver andre dag, og begynt å legge om kostholdet, og har gått ned fem kilo. Hvor farlig er det å ta Trisekvens, og hvor vanlig er det å få alvorlige bivirkninger med mulig dødlig utfall slik som blodpropp? Vi har ikke noe slikt i min familie. Jeg er fryktelig bekymret for hvor farlig det er for meg å begynne å ta disse pillene nå??? Har du noe forslag til hva som kan være galt med meg? Hvorfor kan dette sykdomsforløpet henge sammen med overvekt? Jeg regner med at du kanskje ikke har lov til det, men kan du komme med forslag om en foreståelsesfull og hyggelig gynekolog i Oslo? Frem til nå opplever jeg som sagt å ha blitt behandlet svært kaldt og nedlatende, og at tilstanden ikke har blitt skikkelig utredet. Tror du jeg burde oppsøkt en hormonekspert? Nå ble det mange spørsmål! Takk for denne tjenesten, det er godt å ha noen å henvende seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykdommen du refererer til innledningsvis er PCOS.

Jeg synes absolutt du burde få henvisning til en endokrinolog (hormonekspert). Det skjer jo at unge kvinner kommer i tidlig overgangsalder, men det er jo ikke ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Her var det mye å rydde i av feil informasjon eller feiloppfatting!

Det er veldig enkelt på blodprøvene å vurdere om det foreligger PCOS (hvor det finnes spesielle forandringer på eggstokkene og hormonendringer og ofte også overvekt).

Tidlig overgangsalder har ikke noe med overvekt å gjøre men at eggstokkene har gått tom for egg. Det skjer vanligvis omkring 50 år, men i meget sjeldne tilfeller kan det skje mye før, ja helt ned i ungdomsårene. Når det ikke er egg i eggstokkene, stopper østrogenproduksjonen nesten helt opp. Hetetokter, hjertebank og nattesvette er tegn på østrogenmangel. Din kropp har ingen hukommelse om tidligere hormonforhold, så den har glemt alt om tidligere syklus.

Det er i mange studier vist at østrogen-hormoner som Trisekvens gitt til kvinner under 60 år reduserer dødeligheten, sannsynligvis fordi hjertekarsystemet holdes ungt. Vi anbefaler uten reservasjon at kvinner som kommer tidlig i overgangsalder, dvs. før ca 45 år, bruker hormon til ca 50 års alderen eller lenger om de ønsker det. Behandlingen er dels for symptomer, dels for å redusere risiko for beinskjørhet og muligens for hjerte-kar sykdom.

Med hensyn til blodpropp så er det ganske riktig vist at østrogen gitt til kvinner i 60-årene kan fordoble risiko for blodpropp, men i de fleste tilfeller er det ikke en livsfarlig tilstand. Røyking spiller ikke så stor rolle for blodpropp.

Overvekt og røyking øker imidlertid risiko for slag, og her er det også en risikoøking med østrogen gitt til eldre kvinner.

Det er naturlig for en kvinne i din alder å produsere østrogen i eggstokkene, og når det ikke skjer, så er det logisk å tilføre det som ikke lenger produseres. Det er noe helt annet å gi østrogen til eldre kvinner (over 55-60 år).

Jeg kan ikke anbefale deg noen spesiell gynekologi i Oslo, men snakk med din fastlege som sikkert kan gi deg et navn. En hormonekspert har ikke erfaring med østrogenbehandling, men du bør få sjekket at annen hormonproduksjon er i orden.

Husk at du kan få østrogen på blå resept i din situasjon.

Det er veldig fint at du nå mosjonerer og slanker deg, det har mye mer å si for din helse enn alt annet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS jeg må omtale at det finnes en meget sjelden tilstand ’ufølsomme eggstokker’ som later som om de er kommet i overgangsalder, men så tar seg opp igjen når de får tilført hormon. Man har dessverre ingen metode for å påvise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken fortvilet

Her var det mye å rydde i av feil informasjon eller feiloppfatting!

Det er veldig enkelt på blodprøvene å vurdere om det foreligger PCOS (hvor det finnes spesielle forandringer på eggstokkene og hormonendringer og ofte også overvekt).

Tidlig overgangsalder har ikke noe med overvekt å gjøre men at eggstokkene har gått tom for egg. Det skjer vanligvis omkring 50 år, men i meget sjeldne tilfeller kan det skje mye før, ja helt ned i ungdomsårene. Når det ikke er egg i eggstokkene, stopper østrogenproduksjonen nesten helt opp. Hetetokter, hjertebank og nattesvette er tegn på østrogenmangel. Din kropp har ingen hukommelse om tidligere hormonforhold, så den har glemt alt om tidligere syklus.

Det er i mange studier vist at østrogen-hormoner som Trisekvens gitt til kvinner under 60 år reduserer dødeligheten, sannsynligvis fordi hjertekarsystemet holdes ungt. Vi anbefaler uten reservasjon at kvinner som kommer tidlig i overgangsalder, dvs. før ca 45 år, bruker hormon til ca 50 års alderen eller lenger om de ønsker det. Behandlingen er dels for symptomer, dels for å redusere risiko for beinskjørhet og muligens for hjerte-kar sykdom.

Med hensyn til blodpropp så er det ganske riktig vist at østrogen gitt til kvinner i 60-årene kan fordoble risiko for blodpropp, men i de fleste tilfeller er det ikke en livsfarlig tilstand. Røyking spiller ikke så stor rolle for blodpropp.

Overvekt og røyking øker imidlertid risiko for slag, og her er det også en risikoøking med østrogen gitt til eldre kvinner.

Det er naturlig for en kvinne i din alder å produsere østrogen i eggstokkene, og når det ikke skjer, så er det logisk å tilføre det som ikke lenger produseres. Det er noe helt annet å gi østrogen til eldre kvinner (over 55-60 år).

Jeg kan ikke anbefale deg noen spesiell gynekologi i Oslo, men snakk med din fastlege som sikkert kan gi deg et navn. En hormonekspert har ikke erfaring med østrogenbehandling, men du bør få sjekket at annen hormonproduksjon er i orden.

Husk at du kan få østrogen på blå resept i din situasjon.

Det er veldig fint at du nå mosjonerer og slanker deg, det har mye mer å si for din helse enn alt annet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS jeg må omtale at det finnes en meget sjelden tilstand ’ufølsomme eggstokker’ som later som om de er kommet i overgangsalder, men så tar seg opp igjen når de får tilført hormon. Man har dessverre ingen metode for å påvise det.

Tusen takk for godt svar! Ettersom jeg skjønner er det ikke så godt å vite hvorfor dette skjer med andre ord, og det høres ut som om det ikke er på langt nær så farlig som jeg har trodd å ta pillene jeg er forskrevet, så da skal jeg prøve det. Takk for at du fikk ordnet opp igjen. Jeg får håpe at pillene gjør at maskineriet kommer i gjenge igjen. Man har jo drømt om å kanskje få barn en gang... sukk! Takk igjen for gode svar som gjør at jeg i alle fall vet hvor jeg skal begynne. Har den blå resepten klar og skal løse den ut i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...