Gjest (Anonymous) Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Hei! Jeg er en jente på 16 år som har spist lite i ca. 7 mnd (Anoreksi). Jeg har alltid spist, aldri spist sånn kjempelite, men spist for lite iforhold til mitt aktivitetsnivå osv. Jeg har nå begynt å spise mer og er fast bestemt på å komme meg ut af sf'en! Det jeg lurer på er: Hvor lang tid tar det før forbrenningen stabiliserer seg igjen? Før hadde jeg høy forbrenning, vil jeg få den tilbake? Hvordan kan man vite at man spiser "nok" iforhold til sitt aktivitetsnivå? Har litt problemer med metthetsfølelse, hvorfor? Vil den komme tilbake? Lurer også på noe med sultfølelsen. Jeg spiser (nå) ca. 5 ganger om dagen med ca. 3 timers mellomrom. Jeg rekker sjelden å bli sulten mellom disse måltidene. Er det normalt? Dersom det av en grunn går lenger tid mellom måltidene kan jeg også oppleve å ikke bli sulten (5-6 timer osv.) (Før sf'en hadde jeg blitt dødsulten.) Hva kommer dette av? Tyder det på lav forbrenning? Dersom jeg fortsetter å spise like mye og like ofte som nå, vil sultfølelsen "stabilisere" seg igjen? Vil jeg føle sult og metthet på en "normal" måte? Takk for all hjelp! 0 Siter
Gjest huva Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Hei! Jeg veit ikke så mye om det som du lurer på....men trur at metthetsfølelse, sultfølelse og forbrenning vil normalisere igjen..Men noen andre med mer peil kan sikkeryt svare. Det som jeg ville si deg, er at jeg synest det er utrolig bra at du har valgt å ta tak i problemet og arbeide for å kommet ut av det!! Stå på! Lykke til! 0 Siter
Ingrid24 Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 Hei! Jeg veit ikke så mye om det som du lurer på....men trur at metthetsfølelse, sultfølelse og forbrenning vil normalisere igjen..Men noen andre med mer peil kan sikkeryt svare. Det som jeg ville si deg, er at jeg synest det er utrolig bra at du har valgt å ta tak i problemet og arbeide for å kommet ut av det!! Stå på! Lykke til! Jeg har alltid vær kjempe redd for akkurat de samme spørsmålene du stiller. Jeg har vært langt nede i vekt mange ganger og hver gang har jeg vært livredd for å ha ødelagt forbrenningen. Hver gang har de rundt meg ( ernæringsfysiolog, lege og psykolog ) trygget meg på at det vil normalisere seg, men at det også selvfølgelig kan være uheldig for stoffskifte å gå drastisk ned i vekt flere ganger. Kroppen settes jo på sparebluss hver gang. Men som jeg forstår ut av ditt innlegg så er du ganske aktiv, og jeg tror ut fra egen erfaring at du ikke bør bekymre deg. Jeg vil tro at kroppen din vil normalisere seg etterhvert, men det tar tid. Jeg har og vært svært forundret flere ganger over hvor mye jeg egentlig må spise for å gå opp i vekt når først forbrenninga er "kommet" i gang igjen. Metthetsfølelse og sultfølelse, det vil komme etterhvert, men det er nok mye psykisk også vil jeg tro, uten at jeg skal mene noe sikkert om det. Jeg snakker bare ut i fra meg selv og mine erfaringer. Jeg ønsker deg lykke til, og ikke vær redd for at du har ødelagt forbrenningen, den vil normalisere seg, det er jeg nesten helt sikker på. Klem fra 0 Siter
Laila Sundgot Schneider, Lege Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 Kjære Anonymous! Har svart deg tidligere i dag på hvordan kroppen reagerer i forhold til forbrenning/vektøkning/stabilisering av vekt. Når det gjelder sult/metthetsfølelese kan det være både psykisk og fysisk betinget. Mye er likevel avhengig av hvordan maten er sammensatt, hva du spiser, hvor mye, og hyppigheten. Det er nok helt normalt å oppleve at en kan være sulten etter 3timer for en annen gang å ha metthetsfølelse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.