Gå til innhold

Brukket eller forstuet finger?


Gjest Dr Grey:o)

Anbefalte innlegg

Gjest Dr Grey:o)

Datteren i huset kom hjem fra skolen i dag, hun hadde falt på fingeren sin... Det gjorde visst så vondt t hun ble kvalm og trøtt en stund etterpå. Ser nå at den har hovnet bra opp, og er ganske blå.

Er den bare forstuet da tro, eller kan den være brukket?

Må vi sjekke dette med røntgen, eller bare la det gå? Hvis den er brukket, må det gipses da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde fått tatt et røntgenbilde for sikkerhets skyld. Min mormor brakk fingeren og gjorde aldri noe med det og den vokste skjevt sammen mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoven og blå er signalene på at noe kan være brukket, har jeg hørt. Håper du har reist med ho til lege......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Symptomene er jo ganske like. Ville kanskje tatt henne med for å ta et røntgenbilde - just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å fastslå om den er brukket eller ei uten røntgen. Jeg vet hva jeg hadde gjort i hvertfall: Jeg hadde reist på legevakta og fått sjekket det. Er det et brudd kan jo fingeren gro skjevt og få dårligere funksjon etterpå. Bruddet stabiliseres med en slags hylse man setter på fingeren - tror jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...