Gå til innhold

NHD og andre..


pille2

Anbefalte innlegg

Dette kan bli litt langt, men jeg håper dere unnskylder meg det..Må få luftet meg litt nå. Lang historie kort-så har jeg vel så lenge jeg kan huske hatt snev av angst. Hatt flott barndom-ingen form for mishandling/misbruk i barndommen..

Ble mobbet på barneskolen pga briller, og dette gikk veldig inn på meg. Jeg ville i 3. klasse, enten flytte eller dø.

Dette "vokste" jeg av meg..vi verken flyttet, eller jeg døde.

I det voksne livet har jeg slitt veldig. Har følt en uro, har liksom aldri klart å tilpasse meg helt..inni meg..men har nå bodd i en by i 12 år, er gift og har et fosterbarn.

Er ufrivillig barnløs, og det er noe som har ført til økt angst og depresjoner for min del. Har hatt 5 prøverørsforsøk tidligere, med hormonbehandlinger jeg ikke har taklet helt.

Nå har jeg angst for å reise, noe jeg har tatt opp her tidligere...det er helt grusomt.

Jeg hadde min 5 eller 6 abort i forrige uke, etter at en vanncyste sprakk..Fikk det siste svaret på blodprøven i dag.

Nå vet jeg ikke om jeg er glad eller lei meg..

Jeg er lei meg for at mitt største ønske ikke ble oppfylt, men jeg er samtidig glad for at jeg ikke ble gravid pga angsten min.

Jeg vet innerst inne at alt henger sammen med dette, så jeg tror nok at gleden over å være/bli gravid ville skygget over angsten min på en måte-men det at jeg må forholde meg til atter et nederlag gjør at jeg finner på unnskyldninger for meg selv..

"Ja det var nok det beste", "jeg kan aldri bli en god mor", "jeg fortjener dette"..osv..

Jeg mener, jeg tør jo ikke reise-hvilken mor er jeg da?

Jeg har fått masse pepper i det siste fra mannen min siden jeg ikke tør reise til Spania, mens jeg mener jeg ikke fortjener det..jeg klarer å leve et helt vanlig liv selv om jeg ikke tør reise så langt. Det er ikke der evnen til å ta vare på barn ligger, så vi befinner oss altså på to forskjellige planeter der-og jeg forstår også han da, siden jeg ikke var på "dette viset" da vi møttes og giftet oss.

Jeg er så deprimert for tiden, at jeg nesten ikke holder ut, men jeg er en god mor for fosterbarnet vårt, som jeg er så glad i..likevel skjer det noe i kroppen etter alle disse abortene, og angsten stiger...

Huff, dette ble veldig rotete og fælt tror jeg, men sånn er tankene mine å for tiden.

Hjelp meg, si noe..jeg er så lei meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jordbærpiken

Det er ikke rart du er lei deg etter det du beskriver. Det er lov å sørge over abortene. Dessuten skjer det jo mye i kroppen, både under en graviditet, og etter en spontanabort. For ikke å snakke om at du har hatt så mange spontanaborter. Å ønske seg barn, og ikke kunne få det er jo en sorg i seg selv.

Angsten som handler om reising, kan ha bunn i andre ting. Det er forresten ikke så vanskelig å gjøre noe med den tror jeg, med kognitiv terapi+eksponering.

Håper du får bedre dager.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du er i hvert fall ikke en dårlig mor selv om du ikke greier å reise til syden med barnet. Snarere tvert i mot :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man enn definerer begrepet "god mor" har det i hvert fall ikke noe med sydenturer å gjøre.

Trøsteklem, om du vil ha.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt på dette

Du er i hvert fall ikke en dårlig mor selv om du ikke greier å reise til syden med barnet. Snarere tvert i mot :-)

"Snarere tvert i mot :-)"

Denne setningen gjord meg nysgjerrig. Er det skummelt å ta med barn til syden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Snarere tvert i mot :-)"

Denne setningen gjord meg nysgjerrig. Er det skummelt å ta med barn til syden?

Anerkjente barneleger har sterkt anbefalt å ikke ta med barn til syden før de er minst 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurer litt på dette

Anerkjente barneleger har sterkt anbefalt å ikke ta med barn til syden før de er minst 4 år.

Ok, men kan du ikke fortelle meg hvorfor?. Vi har reist verden rundt med alle 3 barna og tror vi er ganske ansvarlige likevel.

Den eldste var bare 1 år, dra vi dro til Egypt. Hun var dene eneste som ikke fikk magesjau, fordi hun bare levde av grøt og melk laget av kokt vann og middagsmat fra glass.

Vi tok til og med den minste med oss til Venezuela i en hel måned da hun var et halvt år. Er for tidlig født og hadde nettopp hatt RS-virus.

Akkurat da var jeg skeptisk, men legen jeg snakket med på Ullevål mente at det bare var bra for henne pga av lufta og det var det også.

Skjønner ikke hvorfor legene anbefaler det? Hva er de redde for? Man må jo sørge for nødvendige vaksiner før man drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ok, men kan du ikke fortelle meg hvorfor?. Vi har reist verden rundt med alle 3 barna og tror vi er ganske ansvarlige likevel.

Den eldste var bare 1 år, dra vi dro til Egypt. Hun var dene eneste som ikke fikk magesjau, fordi hun bare levde av grøt og melk laget av kokt vann og middagsmat fra glass.

Vi tok til og med den minste med oss til Venezuela i en hel måned da hun var et halvt år. Er for tidlig født og hadde nettopp hatt RS-virus.

Akkurat da var jeg skeptisk, men legen jeg snakket med på Ullevål mente at det bare var bra for henne pga av lufta og det var det også.

Skjønner ikke hvorfor legene anbefaler det? Hva er de redde for? Man må jo sørge for nødvendige vaksiner før man drar.

leger er mennesker med meninger de også. Og ikke alle svar er det ET enkelt svar på.

Så du vil få ulike svar- avhengig av hvem du spør. Ikke noe å gruble over, er mitt budskap. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt på dette

leger er mennesker med meninger de også. Og ikke alle svar er det ET enkelt svar på.

Så du vil få ulike svar- avhengig av hvem du spør. Ikke noe å gruble over, er mitt budskap. ;-)

Sant det, men jeg liker å vite hvorfor de har slike meninger. Må komme til bunns i ting, skjønner du;o)

Kanskje han ikke greier å svare på det? Skjønner ikke hva slags svar man kan gi på dette spørsmålet. Hva er liksom farlig? Hmmm, jeg kan ikke la være å gruble:)

Det eneste jeg kan komme på er at de er redde for uansvarlige foreldre som enten ikke smører barna sine med solkrem eller som drar til syden for å feste og drikke seg fra sans og samling, men det er jo like ille etter 4-års-alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Sant det, men jeg liker å vite hvorfor de har slike meninger. Må komme til bunns i ting, skjønner du;o)

Kanskje han ikke greier å svare på det? Skjønner ikke hva slags svar man kan gi på dette spørsmålet. Hva er liksom farlig? Hmmm, jeg kan ikke la være å gruble:)

Det eneste jeg kan komme på er at de er redde for uansvarlige foreldre som enten ikke smører barna sine med solkrem eller som drar til syden for å feste og drikke seg fra sans og samling, men det er jo like ille etter 4-års-alderen.

Redd for solbrenthet, dehydrering, diare, e.l? Dette er ekstra farlig for små barn.

Personlig ville ikke jeg tatt veldig små barn til syden av de nevnte grunner.

Men som sagt- folk og leger vil ha forskjellige meninger om hva som er bra eller ikke bra. Og vil finne argumenter som tilsier at sin mening er den rette. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Anerkjente barneleger har sterkt anbefalt å ikke ta med barn til syden før de er minst 4 år.

Hvorfor??

Mine tre barn var i Syden lenge før de fylte fire år. De har til og med vært der mange ganger. Treåringen snakker fortsatt ofte om sydenturen ifjor sommer. Hun virkelig storkoste seg med bading, lek og kos dagen lang:)

Mellomsten var fem mnd gammel når hun var i Spania første gang. Ungen var blid som ei sol hele uka vi var der. Lå naken i vogna og sparka og koste seg. Bading gjorde også susen;)

Jeg tror ikke barn som vokser opp på sydligere breddegrader har vondt av å vokse opp der heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hvorfor??

Mine tre barn var i Syden lenge før de fylte fire år. De har til og med vært der mange ganger. Treåringen snakker fortsatt ofte om sydenturen ifjor sommer. Hun virkelig storkoste seg med bading, lek og kos dagen lang:)

Mellomsten var fem mnd gammel når hun var i Spania første gang. Ungen var blid som ei sol hele uka vi var der. Lå naken i vogna og sparka og koste seg. Bading gjorde også susen;)

Jeg tror ikke barn som vokser opp på sydligere breddegrader har vondt av å vokse opp der heller...

"Jeg tror ikke barn som vokser opp på sydligere breddegrader har vondt av å vokse opp der heller..." Selvsagt ikke. :-) De er jo vokst opp der, med den bakterefloraen som er der, og har immunforsvaret sitt deretter. De har fin hud, som har pigmenter som tåler sola bedre enn lyshårede nordboere.

Forøvrig så gjør du det som er rett for deg og din familie, og ingen ting er galt i det.

Likens som jeg gjør hva jeg mener er rett for min famile. Og jeg valgte vente med å ta små barn til syden.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

"Jeg tror ikke barn som vokser opp på sydligere breddegrader har vondt av å vokse opp der heller..." Selvsagt ikke. :-) De er jo vokst opp der, med den bakterefloraen som er der, og har immunforsvaret sitt deretter. De har fin hud, som har pigmenter som tåler sola bedre enn lyshårede nordboere.

Forøvrig så gjør du det som er rett for deg og din familie, og ingen ting er galt i det.

Likens som jeg gjør hva jeg mener er rett for min famile. Og jeg valgte vente med å ta små barn til syden.

;-)

Joda, enig i at man gjør det man selv synes er best. Jeg blir bare så nysgjerrig på hvorfor leger anbefaler at man ikke tar med små barn til Syden... Skulle likt å vite grunnen.

Mine barn har aldri blitt syke i Syden, ei heller solbrente. Min erfaring er også at man aldri slapper så godt av som familie som i Syden..men det er oss da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Joda, enig i at man gjør det man selv synes er best. Jeg blir bare så nysgjerrig på hvorfor leger anbefaler at man ikke tar med små barn til Syden... Skulle likt å vite grunnen.

Mine barn har aldri blitt syke i Syden, ei heller solbrente. Min erfaring er også at man aldri slapper så godt av som familie som i Syden..men det er oss da;)

Jeg tror noen leger mener det er større fare for solbrenthet, diare og/eller dehydrering for slike små barn.

Men det at det er større fare for at det kan skje, betyr jo heldigvis ikke at det MÅ skje. Noe du selv beskriver med at dine barn var friske. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt på dette.

Redd for solbrenthet, dehydrering, diare, e.l? Dette er ekstra farlig for små barn.

Personlig ville ikke jeg tatt veldig små barn til syden av de nevnte grunner.

Men som sagt- folk og leger vil ha forskjellige meninger om hva som er bra eller ikke bra. Og vil finne argumenter som tilsier at sin mening er den rette. :-)

"Redd for solbrenthet, dehydrering, diare, e.l? Dette er ekstra farlig for små barn.

Personlig ville ikke jeg tatt veldig små barn til syden av de nevnte grunner."

Hvorfor ville du ikke det?

Du er jo obs på disse tingene og da sørger du selvfølglig også for at det IKKE skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg tror noen leger mener det er større fare for solbrenthet, diare og/eller dehydrering for slike små barn.

Men det at det er større fare for at det kan skje, betyr jo heldigvis ikke at det MÅ skje. Noe du selv beskriver med at dine barn var friske. :-)

Ja, man må iallefall vite hva man gjør og være obs på slike farer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

"Redd for solbrenthet, dehydrering, diare, e.l? Dette er ekstra farlig for små barn.

Personlig ville ikke jeg tatt veldig små barn til syden av de nevnte grunner."

Hvorfor ville du ikke det?

Du er jo obs på disse tingene og da sørger du selvfølglig også for at det IKKE skjer.

Hvorfor?

Det går vel på personlige egenskaper?

Noen synes risikoen er lav- og det er den sikkert også. Og velger ta sine små barn med seg.

Andre synes den lave risikoen ikke er lav nok når det gjelder sine barn. Og venter av den grunn til ungene er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fresern

Sant det, men jeg liker å vite hvorfor de har slike meninger. Må komme til bunns i ting, skjønner du;o)

Kanskje han ikke greier å svare på det? Skjønner ikke hva slags svar man kan gi på dette spørsmålet. Hva er liksom farlig? Hmmm, jeg kan ikke la være å gruble:)

Det eneste jeg kan komme på er at de er redde for uansvarlige foreldre som enten ikke smører barna sine med solkrem eller som drar til syden for å feste og drikke seg fra sans og samling, men det er jo like ille etter 4-års-alderen.

Tror rådet om fire år er "tropene", ikke bare Syden som Hellas ol.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=280528

http://www.reiseklinikken.no/reiser_gravide.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...