Gå til innhold

Fordeler med varig oppholdstillatelse?


hulkert

Anbefalte innlegg

Min utenlandske samboer har fast arbeid i Norge og kan derfor søke gratis midlertidig oppholdstillatelse som varer i fem år. Hun kan også fortsette å søke familiegjenforening slik vi gjorde i fjor, men det koster 1100 kroner og må gjentas hvert føkkings år.

Er det noen med erfaring med eller kunnskap om dette som kan fortelle oss fordeler med det ene eller det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ragazza

Det finnes ikke noe gratis for UDI, om man søkes familiegjenforening eller vanlig oppholdstillatelse. Betale må man alltid. Hadde fast jobb da jeg kom til Norge, måtte søke hvert eneste år om fornyet oppholds/arbeidstillatelse , så etter tre år søkte om bosetningtillatelse ( = permanent oppholdstillatelse ) . Kommer fra EU land, dette har av og til noe å si. Hver gang jeg søkte måtte jeg betale for det. Da vi søkte om familiegjenforening for min mann, måtte vi også betale, dette slipper man ikke unna.

Mitt råd til deg /samboeren din er å søke vanlig oppholdstillatelse basert på jobben. Kjenner noen mennesker som på grunn av studiene og jobb måtte flytte fra hverandre i periode, og holdte på å pendle da. De fikk da avslagg på søknad om forlenget familiegjenforening , selv om de har vært gift i flere år da, ingen skjønte hvorfor UDI måtte være så firekantete, men mannen ble nesten sendt ut av landet, og til slutt etter nesten 2 år klager og purringer har UDI nullstilt alle de årene han har oppholdt seg legalt i landet, og måtte begynne på nytt, fra førstegangs oppholdstillatelse. Erfaring sier derfor at det er best å basere på jobben, har man arbeidskontrakt i hånd ( enda bedre fast jobb som din samboer ), finnes det ikke risiko å få avslag. Med familiegjenforening har de maaange vil¨kår man må fylle opp, og de kan alltid si at dere har får dårlig økonomi, bodde fra hverandre en stund ( som om ikke ekte norske folk hadde gjort det av og til når det trengs i livet ), eller gudene vet hva mer. Søk på jobb-basis, da er dere på den sikre side. Men betale må man alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe gratis for UDI, om man søkes familiegjenforening eller vanlig oppholdstillatelse. Betale må man alltid. Hadde fast jobb da jeg kom til Norge, måtte søke hvert eneste år om fornyet oppholds/arbeidstillatelse , så etter tre år søkte om bosetningtillatelse ( = permanent oppholdstillatelse ) . Kommer fra EU land, dette har av og til noe å si. Hver gang jeg søkte måtte jeg betale for det. Da vi søkte om familiegjenforening for min mann, måtte vi også betale, dette slipper man ikke unna.

Mitt råd til deg /samboeren din er å søke vanlig oppholdstillatelse basert på jobben. Kjenner noen mennesker som på grunn av studiene og jobb måtte flytte fra hverandre i periode, og holdte på å pendle da. De fikk da avslagg på søknad om forlenget familiegjenforening , selv om de har vært gift i flere år da, ingen skjønte hvorfor UDI måtte være så firekantete, men mannen ble nesten sendt ut av landet, og til slutt etter nesten 2 år klager og purringer har UDI nullstilt alle de årene han har oppholdt seg legalt i landet, og måtte begynne på nytt, fra førstegangs oppholdstillatelse. Erfaring sier derfor at det er best å basere på jobben, har man arbeidskontrakt i hånd ( enda bedre fast jobb som din samboer ), finnes det ikke risiko å få avslag. Med familiegjenforening har de maaange vil¨kår man må fylle opp, og de kan alltid si at dere har får dårlig økonomi, bodde fra hverandre en stund ( som om ikke ekte norske folk hadde gjort det av og til når det trengs i livet ), eller gudene vet hva mer. Søk på jobb-basis, da er dere på den sikre side. Men betale må man alltid :)

Må bare kommentere det du sier om risiko for avslag med arbeidskontrakt i hånd - jo, det er faktisk mulig! Kjæresten min har oppfyllt alle kriterier, men fikk avslag på arbeids- og oppholdstillatelse. Vi har tatt advokat, så får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe gratis for UDI, om man søkes familiegjenforening eller vanlig oppholdstillatelse. Betale må man alltid. Hadde fast jobb da jeg kom til Norge, måtte søke hvert eneste år om fornyet oppholds/arbeidstillatelse , så etter tre år søkte om bosetningtillatelse ( = permanent oppholdstillatelse ) . Kommer fra EU land, dette har av og til noe å si. Hver gang jeg søkte måtte jeg betale for det. Da vi søkte om familiegjenforening for min mann, måtte vi også betale, dette slipper man ikke unna.

Mitt råd til deg /samboeren din er å søke vanlig oppholdstillatelse basert på jobben. Kjenner noen mennesker som på grunn av studiene og jobb måtte flytte fra hverandre i periode, og holdte på å pendle da. De fikk da avslagg på søknad om forlenget familiegjenforening , selv om de har vært gift i flere år da, ingen skjønte hvorfor UDI måtte være så firekantete, men mannen ble nesten sendt ut av landet, og til slutt etter nesten 2 år klager og purringer har UDI nullstilt alle de årene han har oppholdt seg legalt i landet, og måtte begynne på nytt, fra førstegangs oppholdstillatelse. Erfaring sier derfor at det er best å basere på jobben, har man arbeidskontrakt i hånd ( enda bedre fast jobb som din samboer ), finnes det ikke risiko å få avslag. Med familiegjenforening har de maaange vil¨kår man må fylle opp, og de kan alltid si at dere har får dårlig økonomi, bodde fra hverandre en stund ( som om ikke ekte norske folk hadde gjort det av og til når det trengs i livet ), eller gudene vet hva mer. Søk på jobb-basis, da er dere på den sikre side. Men betale må man alltid :)

Ifølge politiet i Haugesund får man automatisk gratis oppholds- og arbeidstillatelse når man kan henvise til fast kontrakt. Denne må derimot fornyes hvert femte år i all evighet. Dersom vi søker familiegjenforening, må vi søke om igjen hvert år i fem år, for deretter å få permanent oppholdstillatelse. Så jeg tror vi går for familiegjenforening. Vi har allerede fått godkjent familiegjenforening, så det er ikke noe problem. Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...