Gå til innhold

Begynne med Seroxat eller ikke...?? Ocd..


Gjest Haster litt, håper noen kan gi råd!

Anbefalte innlegg

Gjest Haster litt, håper noen kan gi råd!

Hei. Veldig veldig i tvil om hva jeg skal gjøre.... Jeg tok kontakt med legen min fordi jeg har lest mye om ocd og vet at jeg har det. Har mye telling og ritualer jeg må gjøre når jeg er urolig og engestelig. Men lever greit med det (har hatt det i over 20 år, og er vant til å ha det slik). Skjuler tvangshandlinene mine godt, og er ganske sikker på at ingen kjenner til hvordan jeg har det.

Men siden jeg begynte å sette meg inn i tvangslidelsen, har jeg selv bedt om å få prøve SSRI, og har nå fått utskrevet 20 mg Seroxat. Men er blitt så veldig engstelig for bivirkningene... Er redd for å ta medisiner som påvirker hjernen, tenk om jeg forandrer meg som person...? Blir psyotisk eller noe..? I tillegg kom jeg over en side på internett som handlet kun om skadevirkninger folk hadde opplevd av SSRI... Begynte å tenke på om jeg kanskje kunne begynne med å ta en halv tablett daglig istedet for en hel? Eller bare å utsette det... Noen som har råd til meg? Har allerede utsatt å begynne med medisiner noen dager, men bør begynne snart hvis jeg skal gjøre det i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest D*lilith

Du kan jo prøve å se hvordan det går,er jo forferdelig å ha ocd også....men det kan ta en stund før medisinene virker og bivirkningene er der bare i begynnelsen.

Men har prøvd seroxat jeg også og de passet ikke meg,nå tar jeg fluoxetin istedenfor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er utallige skrikkhistorier som ligger ute på nettet. De som mener seg skadet av SSRI er flittige i sine fortellinger om det.

Fakta er at knapt noen medisin har vært til mer nytte for befolkningen enn SSRI-ene.

Jeg og vår avdeling har behandlet tusener med SSRI de siste 15 årene. Jeg kan ikke huske en eneste skade.

Du kan godt ta en uke med 10 mg først. Du kan ikke forvente effekt på så liten dose. De fleste må ha 40 mg. Jeg gir standard 80 mg etter rask opptrapping. Når god virkninge har inntrådt, trapper jeg langsomt ned til minste dose som ikke gir tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...