mith Skrevet 22. mai 2001 Del Skrevet 22. mai 2001 Hei, vet at dette nok burde vært under Hud og Hår seksjonen, men ettersom det ikke var noen fast lege der nå, og det også har med behandling generelt å gjøre, prøver jeg her. Det siste året har jeg utviklet ganske kraftig psoriasis i hodebunnen, litt i ansiktet, og i enkelte stunder ellers på kroppen. Det begynte i september, og ble ikke ille før rundt desember. Det har utviklet seg til å bli en skikkelig hemning for enkelte ting. Til vanlig går det stort sett bra, men når jeg svetter, eller bare blir litt varm i solen, så begynner det å klø noe helt forferdelig i hodebunnen. Har jeg stramme klær eller sekk, merker jeg det også på presspunkter ellers.I stressede situasjoner merker jeg det også. Jeg har sluttet å jogge o.l., fordi jeg tross all verdens salver og shampoer ble løpende å klø meg i hodet halve løpeturen. Leddsmerter har jeg ikke kjent noe til enda, selv om jeg har enkelte problemer med fingrene f.eks. ved mye gitarspilling. Jeg skal egentlig inn i militæret i juli, og det gikk nylig opp for meg at dette blir et stort problem for meg der. Jeg gruer meg for å komme i situasjoner som "framprovoserer" kløen, og er redd for at førstegangstjenesten blir tung psykisk. Da jeg tok kontakt med legen ved Vernepliktsverket nærmest fnyste han av meg og sa at det er bare i sært alvorlige tilfeller av psoriasis at dimmitering er aktuelt, og det har jeg vel strengt tatt ikke. Jeg har bare vært innom allmennlege, ikke spesialist, ettersom jeg hele tiden har "unngått" problemene så langt. Dette ble veldig langt, men det jeg lurer på er du/noen vet om jeg vil få problemer med å få attest på dette hos spesialist, ettersom problemene stort sett kommer ved fysisk aktivitet, og om det er noen er ute som har fått militæret til å forstå at dette faktisk kan være et stort problem for noen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27882-hudplager-ved-fysisk-p%C3%A5kjenningstress/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Militæret er svært tilbakeholdende med å godta vurderinger fra sivile leger. Det er svært vanskelig for meg å si både hva en spesialist vil gå inn for i en slik situasjon og hvor mye militæret vil godta dette eller overprøve det. Du må nesten ta opp med allmennlegen din om det kan være aktuellt med henvisning 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27882-hudplager-ved-fysisk-p%C3%A5kjenningstress/#findComment-113502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.