Gå til innhold

Nhd/andre: Noen spm. Er dette korrekt?


Gjest Jente31

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Jeg blir litt distrahert av disse begrepene..

En "ren" psykopat er den som _sikkert_ fyller kriteriene for dette. Antisosial pf og dyssosial pf er _ikke_ psykopati, men har flere trekk av (eller symptomer på ?) psykopati?

Jeg har lest at en "ren" psykopats adferd _alltid_ vil prege omgivelsene på en negativ måte. Adferden er ikke er tilfeldig, og den er uavhengig av en situasjon.

Vil det si at en "ren" psykopat rett og slett er ond, tvers igjennom? Mens en med antisosial pf eller dyssosial pf faktisk kan ha sine gode sider også?

Hvor mange % av befolkningen i Norge er "ren" psykopat?

Er jeg helt på bærtur?

Takk for evt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jente31

(dyssosial, antisosial og psykopati) overlapper, men ikke fullstendig. De er ikke synonyme.

Jeg leste det. Blir bare litt forvirret av alle disse begrepene. Ikke sikkert det er meningen man skal skjønne det heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Jeg leste det. Blir bare litt forvirret av alle disse begrepene. Ikke sikkert det er meningen man skal skjønne det heller:)

Jeg trodde fre mtil nå at det var det samme jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Jeg vet ikke jeg heller :-) Hehe.

Eneste jeg vet er at jeg mener en person tilfredstiller kravene til antisos. og psykopati, forøvrig bruker man ikke det begrepet lenger tror jeg...psykopat altså.

Ellers er det jo uenighet om mange ting vil jeg tro, diagnosesystemet er jo ikke perfekt. Det revideres jo stadig. De jobber vel med saken :-)

Trekk av ulike ting har vi alle. Noen har mer av noen trekk og mindre av andre...uten at det trenger være unormalt. Det er vel snakk om grader. Men grader i fh til antisos.. det vet jeg ikke, hodet mitt vil liksom ikke gradere i fh til den betengelsen. Har liksom tenkt at det skal være MYE for å si noe sånn.

Vetke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heihei på deg

Psykopat sies å være "unionen" antisosial personlighetsforstyrrelse og narssissistisk personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente31

Psykopat sies å være "unionen" antisosial personlighetsforstyrrelse og narssissistisk personlighetsforstyrrelse.

Ok, takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Jeg vet ikke jeg heller :-) Hehe.

Eneste jeg vet er at jeg mener en person tilfredstiller kravene til antisos. og psykopati, forøvrig bruker man ikke det begrepet lenger tror jeg...psykopat altså.

Ellers er det jo uenighet om mange ting vil jeg tro, diagnosesystemet er jo ikke perfekt. Det revideres jo stadig. De jobber vel med saken :-)

Trekk av ulike ting har vi alle. Noen har mer av noen trekk og mindre av andre...uten at det trenger være unormalt. Det er vel snakk om grader. Men grader i fh til antisos.. det vet jeg ikke, hodet mitt vil liksom ikke gradere i fh til den betengelsen. Har liksom tenkt at det skal være MYE for å si noe sånn.

Vetke jeg.

Vet ikke jeg heller :-)

Men jeg tror derimot at jeg har begitt meg ut på noe som jeg kansje ikke skal tenke særlig mer på.

Det blir nok for vanskelig og innviklet dette her ja.. (men takk for svar :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Jeg trodde fre mtil nå at det var det samme jeg:-)

Ikke vet jeg. Men man skal være forsiktig med å kalle noen psykopat iallefall.. Såpass har jeg lært :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Ikke vet jeg. Men man skal være forsiktig med å kalle noen psykopat iallefall.. Såpass har jeg lært :-)

Jada, men man skal heller ikke være blind:-). Jeg har jo ingen diagnose på min eks men jeg vet at han mange av disse kriteriene for å fylle diagnosen. Det holder for meg. Det betyr: Det er ikke så farlig hva han kalles, men han agerer slik og slik da må jeg forholde meg til det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Jada, men man skal heller ikke være blind:-). Jeg har jo ingen diagnose på min eks men jeg vet at han mange av disse kriteriene for å fylle diagnosen. Det holder for meg. Det betyr: Det er ikke så farlig hva han kalles, men han agerer slik og slik da må jeg forholde meg til det!!

Er helt enig med deg. Jeg skulle si noe til deg i den andre tråden, men slettet det.

Jeg synes du er inne på noe viktig der. At diagnoser ikke er så viktig. Det er sant. Dessuten er (iallefall) jeg opptatt av løsning fremfor årsak. Det er ikke om å gjøre å vite, fordi man ønsker å gå rundt og si, at "eksen min er psykopat". Man ønsker vel ikke å stemple eksen sin på den måten.

Men det er viktig å vite for å forstå at man ikke skal høre på de, fordi man rett og slett blir manipulert/lurt trill rundt. For de kan jo være utrolig sjarmerende. Farlig sjarmerende..

Er derfor jeg er litt opptatt av dette. Men det er jo komplisert, har jeg skjlønt.

Jeg tror ikke min eks er en "ren" psykopat. Men trekk har han nok. Det er viktig for meg å forstå, fordi jeg er naiv. Jeg prøver å forstå ting og tang hva han gjelder. Det er vanskelig å skjønne at jeg er blitt manipulert. Det er tøft å innse også. Men jeg må være litt mer obs på det som blir sagt. Jeg hadde ikke tenkt i de baner før noen sa det til meg.

Jeg har dessuten alt for lett for å se det gode i alle mennnesker. Jeg hadde store problemer med å forstå at eksen til en venninne av meg (som faktisk hadde diagnosen og gikk i terapi for det) var psykopat. Han var så "god" å snakke med. Skikkelig hyggelig. Han hadde også sagt til henne at han aksepterte meg som en venninnne av henne, men ikke andre (som selvsagt gjennomskuet han). Jeg forstår jo nå hvorfor.

Men nhd har jo sagt at din eks var en "typisk" eller klassisk (husker ikke ordet han brukte) psykopat? Eksen din høres jo mer farlig ut, enn min..

Misforstå meg riktig da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Er helt enig med deg. Jeg skulle si noe til deg i den andre tråden, men slettet det.

Jeg synes du er inne på noe viktig der. At diagnoser ikke er så viktig. Det er sant. Dessuten er (iallefall) jeg opptatt av løsning fremfor årsak. Det er ikke om å gjøre å vite, fordi man ønsker å gå rundt og si, at "eksen min er psykopat". Man ønsker vel ikke å stemple eksen sin på den måten.

Men det er viktig å vite for å forstå at man ikke skal høre på de, fordi man rett og slett blir manipulert/lurt trill rundt. For de kan jo være utrolig sjarmerende. Farlig sjarmerende..

Er derfor jeg er litt opptatt av dette. Men det er jo komplisert, har jeg skjlønt.

Jeg tror ikke min eks er en "ren" psykopat. Men trekk har han nok. Det er viktig for meg å forstå, fordi jeg er naiv. Jeg prøver å forstå ting og tang hva han gjelder. Det er vanskelig å skjønne at jeg er blitt manipulert. Det er tøft å innse også. Men jeg må være litt mer obs på det som blir sagt. Jeg hadde ikke tenkt i de baner før noen sa det til meg.

Jeg har dessuten alt for lett for å se det gode i alle mennnesker. Jeg hadde store problemer med å forstå at eksen til en venninne av meg (som faktisk hadde diagnosen og gikk i terapi for det) var psykopat. Han var så "god" å snakke med. Skikkelig hyggelig. Han hadde også sagt til henne at han aksepterte meg som en venninnne av henne, men ikke andre (som selvsagt gjennomskuet han). Jeg forstår jo nå hvorfor.

Men nhd har jo sagt at din eks var en "typisk" eller klassisk (husker ikke ordet han brukte) psykopat? Eksen din høres jo mer farlig ut, enn min..

Misforstå meg riktig da :-)

Jo, men han er jo også en veldig hyggelig fyr. Han har mange gode refleksjoner og er tilsynelatende meget interessert i barna.

Han kan også forvirre noe vanvittig. Han er morsom litt "gææærn" og mange liker han til et visst punkt.

Han virker også følsom og oppriktig glad i barna sine.

Sånne dobbeltheter er vansklig å takle.

Jeg skal ha barneburstdag i dag og må få ræva i gir:-) Roter meg bort jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Jo, men han er jo også en veldig hyggelig fyr. Han har mange gode refleksjoner og er tilsynelatende meget interessert i barna.

Han kan også forvirre noe vanvittig. Han er morsom litt "gææærn" og mange liker han til et visst punkt.

Han virker også følsom og oppriktig glad i barna sine.

Sånne dobbeltheter er vansklig å takle.

Jeg skal ha barneburstdag i dag og må få ræva i gir:-) Roter meg bort jeg:-)

Ikke lett uansett. Ha en fin bursdag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jordbærpiken

Vet ikke jeg heller :-)

Men jeg tror derimot at jeg har begitt meg ut på noe som jeg kansje ikke skal tenke særlig mer på.

Det blir nok for vanskelig og innviklet dette her ja.. (men takk for svar :o)

Ja, det er ingen vits i å dvele over. Hva andre gjør, og hvordan man skal forholde seg til det. DET er derimot en annen sak. :-)

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...