Gå til innhold

Psykopaters vesen....


Gjest rimelig forvirret nå

Anbefalte innlegg

Gjest rimelig forvirret nå

Nå er jeg rimelig forvirret her: Er med i en klubb/forening og er etterhvert blitt godt kjent med noen av lederne. Har veldig godt inntrykk av en av dem, den uformelle lederen, kan jeg vel si, som er gjestfri, omtenksom, ringte da pappa døde ens ærend for å kondolere, stilte også opp da jeg fikk barna mine, på sykehuset, når jeg tenker etter.

Så fikk vi noen nye medlemmer. Entusiastiske, ressursrike, initiativrike, også. Hyggelige, snille, gjestfrie og omsorgsfulle mennesker, minst like hyggelige som dem jeg kjente fra før. Og plutselig er den reneste svertekampanjen igang! Plutselig er alle imot de nye, plutselig lurer alle på hvilke motiver de _egentlig_ har for å komme til oss, hvorfor de _egentlig_ er hyggelige osv. osv. Det er blitt to fraksjoner, de som vet "sannheten" og de "naive" som ikke ser hvor det bærer hen, med disse nye og dem som følger dem. Foreningen må reddes av dem som skjønner hva som foregår! Og nåde den som protesterer da!

I kjølvannet av denne svertekampanjen kommer det så fram massevis av grums om den jeg tidligere hadde syntes så godt om: Vedkommende har gjennom en årrekke svertet og baktalt og mistenkeliggjort _alle_ nye som kom med i foreningen, dersom de ikke kom over på vedkommendes "side" og gjorde slik vedkommende ville. Det dreier seg om direkte løgner, sverting, trusler, utskjelling og lignende, og alliansebygging for å fryse dem ut. Eller stille dem i dårlig lys, mistenkeliggjøre den innsatsen eller de oppgavene de fikk gjennom verv i foreningen osv. osv. I tur og orden har alle som kom på kant med vedkommende, faktisk forsvunnet - og ryktet deres blitt litt frynsete, liksom...

Nå spør jeg meg selv om dette tilsynelatende hyggelige mennesket jeg kjenner, og som står bak så mye av dette, kan være - ja - psykopat? Psykopat er et ord jeg i utgangspunktet _aldri_ tar i min munn -men nå er jeg plutselig ikke sikker, lenger...

Vedkommende er altså hyggelig, lett å prate med, hjelpsom og gjestfri - men trår du vedkommende for nære, er du uenig, forsvarer du dem vedkommende sverter, ja da...!!! Merkelig er det også at det meste som blir sagt om nykommerne, blir sagt av andre enn lederen, av "insidere", altså dem som støtter vedkommende som er her fra før, men nesten aldri sagt av vedkommende selv. Det blir derfor nesten umulig å føre påstander, trusler og løgner tilbake til den de egentlig stammer fra.Ting blir sagt "i fortrolighet" - og så er det "insiderne" som fører kampen mot nykommerne, mens denne lederen sitter stort sett "uskyldig" på sidelinja. Men når man vet hva som skjer, kjenner jeg igjen både måter ting sies på og skjønner hvem som er i allianse med hvem.

Noen her som kan beskrive en psykopat for meg? Kan vi ha en slik en i foreningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silver Fairy

Se på psykiatriforumet. Der er det flere diskusjoner om hva en psykopat er.

Hvorfor tar dere ikke en åpen diskusjon innen foreningen om de tingene som gjør at de gamle mistenker de nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Inn gruppe/ut gruppe. Behov for å bli "sett opp til". Likt. Behov for beundring?

Splitt og hersk. Baksnakking og manipulering.

Mange negative ting, men det trenger ikke være psykopat. Absolutt ikke. Kan være mange ting, men ikke hyggelig, absolutt ikke hyggelige greier.

Bak slike ting skjuler det seg en usikker sjel.

Mener nå jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den foreningen der hadde jeg trukket meg fra med en gang. Etter at du har oppdaget dette, så vil det aldri bli som før lenger og du vil irritere deg grønn over hva du ser og opplever der.

Antagelig så føler denne mannen seg truet av de nye og vil forsøke å hindre at andre blir venner med dem. Han ser helt sikkert at de blir oppfattet som koselig og hyggelige og at medlemmene liker dem. Dette må han gjøre noe med for at han skal holde på sin egen popularitet.

Dette er splitt og hersk på sitte verste.

Ikke sikkert at han er psykopat, men at han lider av noe er det ingen tvil om.

At de andre ikke skjønner dette er jo en gåte i seg selv. Noen er så dumme og skjønne så lite av hva som skjer rundt dem at det er nifst.

Som sagt, dette er ikke bra, så mitt råd er at du trekker deg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest filisofia

Den foreningen der hadde jeg trukket meg fra med en gang. Etter at du har oppdaget dette, så vil det aldri bli som før lenger og du vil irritere deg grønn over hva du ser og opplever der.

Antagelig så føler denne mannen seg truet av de nye og vil forsøke å hindre at andre blir venner med dem. Han ser helt sikkert at de blir oppfattet som koselig og hyggelige og at medlemmene liker dem. Dette må han gjøre noe med for at han skal holde på sin egen popularitet.

Dette er splitt og hersk på sitte verste.

Ikke sikkert at han er psykopat, men at han lider av noe er det ingen tvil om.

At de andre ikke skjønner dette er jo en gåte i seg selv. Noen er så dumme og skjønne så lite av hva som skjer rundt dem at det er nifst.

Som sagt, dette er ikke bra, så mitt råd er at du trekker deg ut.

De behøver ikke være dumme! De kan bare være naive, og ha bevart troen på det gode i alle mennesker. Jeg er selv slik. AV og til må jeg ta meg sammen, og da blir jeg istedet overmistenksom. En kan liksom ikke tro slik om andre. De som er slik selv, tror vel derfor at alle andre også er slik? Ikke rart de må jobbe hardt! hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente31

De behøver ikke være dumme! De kan bare være naive, og ha bevart troen på det gode i alle mennesker. Jeg er selv slik. AV og til må jeg ta meg sammen, og da blir jeg istedet overmistenksom. En kan liksom ikke tro slik om andre. De som er slik selv, tror vel derfor at alle andre også er slik? Ikke rart de må jobbe hardt! hehe...

Melder meg inn i denne "klubben" jeg også.. Er slik jeg også. Utrolig naiv. Det er ikke lett, derfor har AnnaMolina et godt uttrykk som jeg for min del må tenke på: Du er hva du gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De behøver ikke være dumme! De kan bare være naive, og ha bevart troen på det gode i alle mennesker. Jeg er selv slik. AV og til må jeg ta meg sammen, og da blir jeg istedet overmistenksom. En kan liksom ikke tro slik om andre. De som er slik selv, tror vel derfor at alle andre også er slik? Ikke rart de må jobbe hardt! hehe...

Dum er nok ikke det rette ordet, men av og til så må jeg innrømme at jeg tenker akkurat det. Det er grenser for hvor godtroende man skal være også.

Det er sunt med litt skeptisk, uten at man skal bli overmistenksom.

Yttergrenser er aldri bra, om det er å være altfor godtroende eller å være overmistenksom.

Vanlig sunt bondevett holder stort sett i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i denne "klubben" jeg også.. Er slik jeg også. Utrolig naiv. Det er ikke lett, derfor har AnnaMolina et godt uttrykk som jeg for min del må tenke på: Du er hva du gjør..

Hva gjør dere så naive da? Dere vet jo at hvis en person har en svært dårlig side, som rett og slett kan være svært vanskelig å leve med eller det kan være stor fare i en gitt situasjon, så får dere problemer så lenge forholdet varer og kanskje lenge etter det også.

Tenker dere aldri på at dette kan være vanskelig å leve med?

Dere vet jo innerst inne at vedkommende ikke vil endre seg, kanskje noe hvis dere er svært heldig, men generelt ikke. Hvorfor ta sjangsen på at dette går bra? Særlig når man skal sette barn til verden, det igjen fører til at de har enda mer tak på deg, i tillegg kan du få et barn som har arvet akkurat de samme dårlige egenskapene, da har du to galninger å slite med resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen du beskriver høres ihvertfall ut til å ha psykopatiske trekk, selvom han/hun muligens ikke ville fått diagnosen psykopat hos en psykriater.

Det typiske for en psykopat, er ofte manglende selvinnsikt, og liten evne til å forstå hvordan egen oppførsel virker på andre mennesker. De er egoistiske og har liten evne til empati, og de har tendens til å legge skylda på andre når ting går dem imot fordi se ser ikke sin egen rolle i situasjonen de har kommet i.

Men det finnes jo også personer som med viten og vilje baksnakker og manipulerer for å splitte og herske. Dette er ofte folk med et sterkt selvhevdelses behov. Og de går ikke av veien for å tråkke på folk for å oppnå det de vil. De vet å innynde seg med de "riktige" personene, og si de riktige tingene til riktige tider, for å ha kontroll over folk rundt seg.

Ikke vet jeg hva som er tilfelle med personen du beskriver, men jeg vet ihvertfall at slike mennesker er "farlige" og vanskelige å forholde seg til.

Du vet aldri hvor du har dem. De kan smigre deg, og være verdens beste venn i det ene øyeblikket, før de snur seg rundt og snakker dritt om deg til en tredjemann i det neste....

Det eneste man kan gjøre ovenfor slike personer, er å holde seg unna dem!

En konfrontasjon har nok lite for seg, siden personen neppe vil innrømme å ha gjort noe galt, og langt mindre kunne forandre sin væremåte.

Slik det har blitt i din forening, så ville jeg nok vurdert grundig om det var verdt å bli

et sted med så mange konflikter.

Selvom man i utgangspuktet vil "skylde på" en person, så har jo dette utviklet seg til å involvere mange ettersom snøballen har begynnt å rulle. Det skal derfor kanskje mye til for å gjenopprette et hyggelig miljø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Hva gjør dere så naive da? Dere vet jo at hvis en person har en svært dårlig side, som rett og slett kan være svært vanskelig å leve med eller det kan være stor fare i en gitt situasjon, så får dere problemer så lenge forholdet varer og kanskje lenge etter det også.

Tenker dere aldri på at dette kan være vanskelig å leve med?

Dere vet jo innerst inne at vedkommende ikke vil endre seg, kanskje noe hvis dere er svært heldig, men generelt ikke. Hvorfor ta sjangsen på at dette går bra? Særlig når man skal sette barn til verden, det igjen fører til at de har enda mer tak på deg, i tillegg kan du få et barn som har arvet akkurat de samme dårlige egenskapene, da har du to galninger å slite med resten av livet.

Kansje er det dårlig selvtillit, som gjør iallefall meg, så naiv.

Jeg levde i et skadelig forhold i 15 år. Jeg håpte og trodde at han skulle forandre seg. Faktisk gjorde han det ogsål, litt. Men langtifra nok. Han er eldre enn meg, og hadde en slags makt over meg. Lille meg, som ikke betydde noe, liksom. Han angret, kom med overbevisende unnskyldninger og bot om bedring, gang på gang. Jeg var redd for å bli alene. Hvem ville vel ha meg? Og jeg var redd for at han skulle skade oss om jeg dro. Samtidig som jeg også syntes synd på han. OSv.

Hadde jeg kunnet velge idag, ville jeg valgt annerledes. Jeg er stolt over å ha kommet meg ut av dette forholdet. Sier ikke at han er psykopat. Det er litt farlig å bruke det ordet. men jeg er overbevist om at han må ha psykopatiske trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje er det dårlig selvtillit, som gjør iallefall meg, så naiv.

Jeg levde i et skadelig forhold i 15 år. Jeg håpte og trodde at han skulle forandre seg. Faktisk gjorde han det ogsål, litt. Men langtifra nok. Han er eldre enn meg, og hadde en slags makt over meg. Lille meg, som ikke betydde noe, liksom. Han angret, kom med overbevisende unnskyldninger og bot om bedring, gang på gang. Jeg var redd for å bli alene. Hvem ville vel ha meg? Og jeg var redd for at han skulle skade oss om jeg dro. Samtidig som jeg også syntes synd på han. OSv.

Hadde jeg kunnet velge idag, ville jeg valgt annerledes. Jeg er stolt over å ha kommet meg ut av dette forholdet. Sier ikke at han er psykopat. Det er litt farlig å bruke det ordet. men jeg er overbevist om at han må ha psykopatiske trekk.

Det er bra at du har kommet deg ut av dette forholdet og jeg håper at du er mye mer kritisk neste gang så du ikke havner i samme dritten en gang til.

Det er mulig at slike menn søker opp usikre jenter, fordi de vet at det er lettere å manipulere og få kontroll på dem. De er ofte noen feige stakkarer dette, når alt kommer til alt.

Selv om du er litt usikker så har du helt sikkert egne tanker og vet hva du skal se etter hos en person, bruk det positivt, gjennom det du har lært og erfart og styr unna tidlig hvis du ser noe du ikke liker.

Du er like mye verdt som andre og har krav på normal respekt, så ha det i minnet og hev hode og ikke finn deg i hva som helst.

Håper du finner eller har funnet en som kan være en støtte for deg og som kan bygge deg opp i stedenfor å bryte deg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Det er bra at du har kommet deg ut av dette forholdet og jeg håper at du er mye mer kritisk neste gang så du ikke havner i samme dritten en gang til.

Det er mulig at slike menn søker opp usikre jenter, fordi de vet at det er lettere å manipulere og få kontroll på dem. De er ofte noen feige stakkarer dette, når alt kommer til alt.

Selv om du er litt usikker så har du helt sikkert egne tanker og vet hva du skal se etter hos en person, bruk det positivt, gjennom det du har lært og erfart og styr unna tidlig hvis du ser noe du ikke liker.

Du er like mye verdt som andre og har krav på normal respekt, så ha det i minnet og hev hode og ikke finn deg i hva som helst.

Håper du finner eller har funnet en som kan være en støtte for deg og som kan bygge deg opp i stedenfor å bryte deg ned.

Ja, jeg tror slike typer er svært usikker. Og så vil de "heve" seg selv, ved å trykke en annen ned.

Takker for svar. Skal absolutt ha dette i minne. Jeg kommer til å bli meget kritisk med mitt valg. Dette er heller ikke noe jeg stresser med. Jeg tror det er lett å gå i fella på nytt, om man går inn i et nytt forhold så tidlig.

Nå prøver jeg å nyte alene tilværelsen, og det å slippe å måtte gå stillle i dørene :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...