Gå til innhold

Underlivet etter fødsel


Gjest mabelone

Anbefalte innlegg

Gjest mabelone

Jeg er en kvinne på 30 år som fødte mitt andre barn for ca 7 uker siden. Jeg fikk en rift i mellomkjøttet. Det ble sydd, men problemet nå er at riften fortsatt ikke har grodd. Det er fortsatt en sprekk nedover i mellomkjøttet. Det væsker litt blank væske derfra. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med dette? Må jeg sy om igjen? Og er det i så fall en grei sak, eller komplisert? Jeg har også fått det jeg antar er fremfall av skjedevegg etter denne siste fødselen. Kjenner og ser en stor ruglete kul like innenfor åpningen, rett bak klitoris. Nå er jeg flink med knipeøvelser, men jeg kom ikke skikkelig i gang med dem før 3-4 uker etter fødselen pga smerter i underlivet og vonde hemorroider. Kan det at jeg kom så sent i gang ha ødelagt for mine utsikter til å bli bedre? Vil fremfallet forsvinne av seg selv? Slik det er nå, har jeg ingen store plager med det, annet enn at det av og til føles som om det er noe i skjeden, som en tampong som sitter for langt ned. Men jeg tør jo ikke begynne med sex igjen pga disse problemene. Skjedeåpningen er kjempelang pga den ekstra sprekken i mellomkjøttet, og den fremfalne skjedeveggen må dyttes opp og bakover før noe kan komme inn. Jeg har ikke vært på etterkontroll ennå, men skal om en ukes tid og lurer da på om jeg bør be legen min henvise meg til gynekolog. Jeg ammer, og lurer derfor på om en østrogenkrem vil kunne hjelpe på fremfallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du bør vente, mye retter seg med tiden. Hvis det må opereres venter man gjerne til du er ferdig med amming, det er vanligvis et enkelt inngrep. Det utføres vanligvis under kortvarig full bedøvelse. Men noen ganger kan det ordnes i lokalbedøvelse.

Det er aldri for sent å starte med bekkenbunnsøvelser, når du har fått dine hormoner tilbake, kan alt se annerledes ut. Ved sårhet under samleie, kan man bruke litt lokal østrogen (det er ikke skadelig selv om man ammer), men jeg synes ikke det er nødvendig å bruke det for å ’stramme opp’. Jeg synes at din fastlege skal se forholdene ved etterkontrollen og gi deg råd.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS du kan bare ha samleie, det kan ikke skade noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mabelone

Du bør vente, mye retter seg med tiden. Hvis det må opereres venter man gjerne til du er ferdig med amming, det er vanligvis et enkelt inngrep. Det utføres vanligvis under kortvarig full bedøvelse. Men noen ganger kan det ordnes i lokalbedøvelse.

Det er aldri for sent å starte med bekkenbunnsøvelser, når du har fått dine hormoner tilbake, kan alt se annerledes ut. Ved sårhet under samleie, kan man bruke litt lokal østrogen (det er ikke skadelig selv om man ammer), men jeg synes ikke det er nødvendig å bruke det for å ’stramme opp’. Jeg synes at din fastlege skal se forholdene ved etterkontrollen og gi deg råd.

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS du kan bare ha samleie, det kan ikke skade noe

Nå vet jeg ikke om jeg kan stille oppfølgingsspørsmål og forvente at de blir besvart, men jeg prøver allikevel. Når du skriver om operasjon, oppfatter jeg at du snakker om operasjon av fremfallet? Men jeg lurte på om det var problematisk å reparere den ugrodde riften? Jeg har nemlig hørt at det kan være svært vanskelig å sy om igjen rifter som ikke har grodd. Jeg kan tenke meg den ugrodde riften er ca 2 cm.

Jeg er også litt nysgjerrig på hvor vanlig det er med fremfall etter fødsler, og hvor ofte de går tilbake av seg selv over tid?

Selv om det kanksje ikke er noe medisinsk i veien for å ha samleie, er det helt uaktuelt for meg så lenge jeg har et slikt åpent sår nedover i mellomkjøttet. Håper inderlig det lar seg rette opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nå vet jeg ikke om jeg kan stille oppfølgingsspørsmål og forvente at de blir besvart, men jeg prøver allikevel. Når du skriver om operasjon, oppfatter jeg at du snakker om operasjon av fremfallet? Men jeg lurte på om det var problematisk å reparere den ugrodde riften? Jeg har nemlig hørt at det kan være svært vanskelig å sy om igjen rifter som ikke har grodd. Jeg kan tenke meg den ugrodde riften er ca 2 cm.

Jeg er også litt nysgjerrig på hvor vanlig det er med fremfall etter fødsler, og hvor ofte de går tilbake av seg selv over tid?

Selv om det kanksje ikke er noe medisinsk i veien for å ha samleie, er det helt uaktuelt for meg så lenge jeg har et slikt åpent sår nedover i mellomkjøttet. Håper inderlig det lar seg rette opp!

Jeg mente faktisk riften med hensyn til operasjon.

Jeg synes du skal få din lege til å vurdere det ved etterkontrollen,

en liten rift kan lett sys i lokalbedøvelse. Et fremfall er mer komplisert,

og det vil man i all fall vente med å operere til det er gått noen tid, og helst ikke operere før du har fått de barn du ønsker. Mye kan endre seg med tiden, så jeg synes ikke du skal ta sorger på forskudd.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...