Gå til innhold

Motsatte forventninger


cathlin

Anbefalte innlegg

Legen som følger meg opp spør om det ikke går bedre, og vil ha meg til å innse at det går bra. Og jeg føler jeg at bare klager og er negativ hvis jeg sier noe som er dårlig. Hater meg selv hvis jeg ikke fyller forventingene!

Psykolgen jeg går til vil ha meg til å innse at ting ikke er så bra. Og jeg føler at jeg bare er vrang og blind hvis jeg sier at jo, jeg har det helt fint. Jeg kommer meg aldri videre hvis jeg ikke tar ting selv på alvor!

Finn feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville det hjelpe om de stilte litt mindre ledende spørsmål?

F.eks.:

Hvordan synes du det går?

Er det noe som gjør ting verre?

Er det noe som gjør ting bedre?

Er det noe du synes har blitt bedre i det siste?

Er det noe du synes har gått verre i det siste?

Hva gir deg glede og energi?

Hva sliter deg ut og tapper deg?

Ledende spørsmål eller sterke føringer på hva man ønsker til svar, gir gjerne de svar behandleren ønsker. Men i ettertid sitter h*n å klør seg i hodet over dårlig behandlingseffekt og no compliance.

Har du forsøkt å gjøre begge behandlerne oppmerksom på at de legger så sterke føringer på deg at det er vanskelig å gi et riktig svar?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Happiness

Muligens ligger du der og vaker midt i mellom. (som meg)

Så blir det feil å si en har det bra. Da protesterer den delen av deg som har det vondt.

Og det blir feil å si en ikke har detbra. Da protesterer den delen av deg som ikke har det så verst.

??

Jeg er redd for at det skal være et omen å si høyt at det går bra. Om en time kan jeg jo være i kjelleren.

Jeg er også redd for å si at det ikke går bra, for jeg vil ikke fremstå som en sytepave som ikke har noe kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens ligger du der og vaker midt i mellom. (som meg)

Så blir det feil å si en har det bra. Da protesterer den delen av deg som har det vondt.

Og det blir feil å si en ikke har detbra. Da protesterer den delen av deg som ikke har det så verst.

??

Jeg er redd for at det skal være et omen å si høyt at det går bra. Om en time kan jeg jo være i kjelleren.

Jeg er også redd for å si at det ikke går bra, for jeg vil ikke fremstå som en sytepave som ikke har noe kontroll.

Ja, det er et komplisert liv og hvordan skal man løse allt kommunikankasjonsproblemene, når måten jeg er på skaper vansker for de rundt meg.

Obs, jeg er veldig negativ i dag. Bare ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville det hjelpe om de stilte litt mindre ledende spørsmål?

F.eks.:

Hvordan synes du det går?

Er det noe som gjør ting verre?

Er det noe som gjør ting bedre?

Er det noe du synes har blitt bedre i det siste?

Er det noe du synes har gått verre i det siste?

Hva gir deg glede og energi?

Hva sliter deg ut og tapper deg?

Ledende spørsmål eller sterke føringer på hva man ønsker til svar, gir gjerne de svar behandleren ønsker. Men i ettertid sitter h*n å klør seg i hodet over dårlig behandlingseffekt og no compliance.

Har du forsøkt å gjøre begge behandlerne oppmerksom på at de legger så sterke føringer på deg at det er vanskelig å gi et riktig svar?

mvh

Ja, det ville hjelpe, men faren er at jeg har personlighetsforstyrrelser og det er en fare for at de tar det som klaging og kritikk.

(obs, jeg er negativ i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville hjelpe, men faren er at jeg har personlighetsforstyrrelser og det er en fare for at de tar det som klaging og kritikk.

(obs, jeg er negativ i dag)

Jeg synes ikke det er negativt, men svært konstuktivt om du høflig gjør dine behandlere oppmerksom på at ja/nei, enten/eller-spørsmål er vanskelige å forholde seg til fordi sannheten som regel ligger et sted midt i mellom. Fortell at du tror du vil ha mer nytte av behandlingen om de legger vekt på å la deg få nyansere det du vil si.

De bør være proffe nok til å kunne skille på dette og surmaga kritikk. Hvis ikke kan man jo spørre seg hvem som har mest forstyrra personlighet.

;-)

Om du tror det hjelper, skriv det ned og lever det som et brev.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Androdine

Feilen er at folk er forskjellige, selv om man forventer at såkalte profesjonelle skal være "der opp" en plass. Kanskje legen din bare vil oppmuntre deg. Leger er jo litt mer lettvinte og har mindre tid enn psykologer. Har et inntrykk av at leger har som policy å ikke "grave for mye dritt" for da kommer det opp grums - og det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Androdine

Feilen er at folk er forskjellige, selv om man forventer at såkalte profesjonelle skal være "der opp" en plass. Kanskje legen din bare vil oppmuntre deg. Leger er jo litt mer lettvinte og har mindre tid enn psykologer. Har et inntrykk av at leger har som policy å ikke "grave for mye dritt" for da kommer det opp grums - og det tar tid.

BTW - vær ærlig å si hva du mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er negativt, men svært konstuktivt om du høflig gjør dine behandlere oppmerksom på at ja/nei, enten/eller-spørsmål er vanskelige å forholde seg til fordi sannheten som regel ligger et sted midt i mellom. Fortell at du tror du vil ha mer nytte av behandlingen om de legger vekt på å la deg få nyansere det du vil si.

De bør være proffe nok til å kunne skille på dette og surmaga kritikk. Hvis ikke kan man jo spørre seg hvem som har mest forstyrra personlighet.

;-)

Om du tror det hjelper, skriv det ned og lever det som et brev.

mvh

Ja, det ville gjort livet mitt enklere hvis man kunne hatt muligheten til å uttrykke seg skriftlig i flere sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen er at folk er forskjellige, selv om man forventer at såkalte profesjonelle skal være "der opp" en plass. Kanskje legen din bare vil oppmuntre deg. Leger er jo litt mer lettvinte og har mindre tid enn psykologer. Har et inntrykk av at leger har som policy å ikke "grave for mye dritt" for da kommer det opp grums - og det tar tid.

Jda, legen mener det sikkert bare godt. for all del, det er jeg som stadig vekk føkker ting til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Androdine

Jda, legen mener det sikkert bare godt. for all del, det er jeg som stadig vekk føkker ting til.

Nei, det tror jeg ikke du gjør (selv om du skriver at du er negativ i dag). Har selv følt når jeg har vært med legen at han "bare" ser alt det positive jeg klarer, men vil ikke snakke om vanskelige ting. Men han virker såå stressa, så regner med at han må være så effektiv at han velger en "psykup" prat i stedet for å grave i dritten og få masse støv ut av det, som han ikke har tid til.

Behøver ikke å ha noe med deg å gjøre i det hele tatt, men synes du kan si det som du føler det til legen, for det er vel ikke riktig at han ikke skal høre på deg?

Av og til føler jeg at vi pasienter er til for legene, ikke omvendt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det ville gjort livet mitt enklere hvis man kunne hatt muligheten til å uttrykke seg skriftlig i flere sammenhenger.

Bruk de mulighetene du har, pluss noen til, med stor frimodighet.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha funnet feilen: "Du trenger å kjenne etter hva som er sant for deg, og deretter stå for det uavhengig av hva du tror andre mener om deg"

Var svaret rett?

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, og er ikke helt våken heller, men håper uansett at du får en fin sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

"Og jeg føler jeg at bare klager og er negativ hvis jeg sier noe som er dårlig. Hater meg selv hvis jeg ikke fyller forventingene!"

Akkurat sånn er jeg også! Jeg hater meg selv om jeg sier noe dårlig. Redd for å syte. Klage. Dermed får jeg ikke "ut" det som er vondt heller. Det forblir lagret.

Kansje det er noe i det? kansje du må tørre å si det som for deg oppleves som syting? Kansje du skal si til de at du er redd for å virke sytete?

Kansje har du for store forventninger til deg selv. At du setter for store krav til deg selv?

Jeg husker du ble lei deg en gang jeg ikke svarte deg men alle andre i en tråd jeg hadde. Du spurte meg hvorfor. Det var i begynnelsen av min tid her inne.

Det syns jeg var tøft gjort av deg. Jeg vet ikke om du husker det. Men jeg antar du spurte fordi du var usikker? VAr ikke det en dårlig følelse du hadde, som sikkert ble bedre etterpå?

Mulig jeg er på bærtur, men bare noen tanker fra meg. Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha funnet feilen: "Du trenger å kjenne etter hva som er sant for deg, og deretter stå for det uavhengig av hva du tror andre mener om deg"

Var svaret rett?

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, og er ikke helt våken heller, men håper uansett at du får en fin sommer!

Svaret var ikke helt rett, men takk for forslaget.

Du er nå en grei frosk som svarer så tidlig om morgenen. Unner deg en kjempefin sommer, så godt du kan, kjære frosk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og jeg føler jeg at bare klager og er negativ hvis jeg sier noe som er dårlig. Hater meg selv hvis jeg ikke fyller forventingene!"

Akkurat sånn er jeg også! Jeg hater meg selv om jeg sier noe dårlig. Redd for å syte. Klage. Dermed får jeg ikke "ut" det som er vondt heller. Det forblir lagret.

Kansje det er noe i det? kansje du må tørre å si det som for deg oppleves som syting? Kansje du skal si til de at du er redd for å virke sytete?

Kansje har du for store forventninger til deg selv. At du setter for store krav til deg selv?

Jeg husker du ble lei deg en gang jeg ikke svarte deg men alle andre i en tråd jeg hadde. Du spurte meg hvorfor. Det var i begynnelsen av min tid her inne.

Det syns jeg var tøft gjort av deg. Jeg vet ikke om du husker det. Men jeg antar du spurte fordi du var usikker? VAr ikke det en dårlig følelse du hadde, som sikkert ble bedre etterpå?

Mulig jeg er på bærtur, men bare noen tanker fra meg. Klem,

Takk for tankene! Du er nå altfor snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke du gjør (selv om du skriver at du er negativ i dag). Har selv følt når jeg har vært med legen at han "bare" ser alt det positive jeg klarer, men vil ikke snakke om vanskelige ting. Men han virker såå stressa, så regner med at han må være så effektiv at han velger en "psykup" prat i stedet for å grave i dritten og få masse støv ut av det, som han ikke har tid til.

Behøver ikke å ha noe med deg å gjøre i det hele tatt, men synes du kan si det som du føler det til legen, for det er vel ikke riktig at han ikke skal høre på deg?

Av og til føler jeg at vi pasienter er til for legene, ikke omvendt..

Blir forvirret av hva som er rett og galt. ,men uansett, takk for at du prøvde å svare meg, Androline. Lykke til med deg og ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...