Gå til innhold

psykoterapi og psykomotorisk


Gjest gulsol

Anbefalte innlegg

Gjest gulsol

Hei! Her er bakgrunnen for spørsmålet: Det står i "Psykologisk leksikon"(Henry Egidius)under oppslagsordet psykomotorisk fysioterapi: "Psykomotorisk fysioterapi består av en type massasje som har som formål å frigjøre pustingen fra de muskelspenninger som oppstår som reaksjon på stress, skuffelser, og motgang....Ofte kombinenes den fysioterapeutiske behandlingen med psykoterapi" Så det jeg lurer på er hvilken type psykoterapi som blir brukt her. Er ikke ordet psykoterapi en begrep som omfatter flere forskjellige terapiformer? Spesiellt det første spørsmålet er veldig viktig for meg, så jeg vil ha svar på dette spørsmålet! se forøvrig: http://www.dystonia-foundation.org/pages/psychogenic_dystonia/85.php obs: linken der det står "Click here for more information" har jeg allerede sett på, -den artikkelen er bare litt mer utfyllende enn det som står i sammendraget. Jeg er ganske overbevist om at jeg har psykogen dystoni og har skrevet til dystonikontakten(dystoniforeningen). Vedkommende kunne ihvertfall bekrefte at de symptomene jeg oppga kunne være det, så her følger deler av svaret: "Det som allikevel utpeker seg er psykomotorisk behandling. Forsiktig trening (uten bruk av vekter eller liknende) og en god porsjon med mosjon hver dag." En del av de symptomene du beskriver i første mail, KAN være symtomer på dystoni. Det er ikke uvanlig med spenninger i mageregionen, med tilhørende problemer med å puste normalt. Spenninger i halsmusklene er også vanlig ved cervical dystoni." De symptomene jeg har hatt er disse: Et svært viktig stikkord: Pust, altså måte å puste på: det er ikke slik alltid med av og til og det er veldig plagsomt. Jeg har opp gjennom årene siden den tiden jeg nevnte erfart: 1. å puste med bryskassen. 2. spenninger i mageregion -da ser den ut som en oppblåst ballong, men ikke alltid. 3. spenninger i halsmuskulatur, et av musklene som blir rammet er den v formede delen: jeg tror det heter den sternokleidomastoide muskel. 4. det føles som om jeg ikke for nok luft, grunn pust og det er derfor slik at "løsningen" blir også problemet, nemlig at man må puste slik jeg gjør når symptomene oppstår. 5. spenninger i indre muskler i brystregion og mage også slik at jeg blir øm i de musklene. 6. har også erfart blefarospasme lignende symptomer. NB: alt dette oppstår ikke når jeg sover, eller er noe som er konstant hele dagen. Ting har blitt bedre med homeopati, så jeg ønsker å satse på dette +psykomotorisk og psykoterapi, men ikke atferdsterapi. Jeg har fått henvisning til nevrolog, men dette tar altfor lang tid+at dette må utredes om jeg har denne diagnosen eller ikke osv osv please ikke nevn muligheten for tourette, jeg er klar over dette. Jeg mener at det jeg lider av har trekk av tourette. Jeg har Aspergers syndrom. Andre opplysninger: jeg blir aldri sulten(men tørst ja!)-venter til det rumler og det er vel ikke bra! Oppleves som et problem. Symptomene oppstår ofte når jeg begynner å spise igjen etter en tid med "mat-deprivasjon"(og når jeg begynner å bli mat-deprivert, men dette gir seg etterhvert, så det verste er når jeg begynner å spise igjen). Jeg har dårlig kondisjon, pga at jeg klarer ikke jobbe ordentlig med kondisjons-trening(eller styrke.trening, jeg trenger å gå litt opp i vekt også)pga disse dystoni greiene, da dette av egen erfaring kan oppstå når som helst. F. eks når jeg svømmer. Er ofte nedtrykt(noe som føles på kropp/ansikt bokstavelig talt)pga dette med kondisjonen. Dystoni-symtomene har jeg hatt siden en eller annen gang da jeg gikk på videregående. Det jeg tenker å gjøre istedenfor å vente(med mindre jeg er tvunget til det!!)i ubestemt tid, på samtale med nevrolog+utredning osv osv er å bestille hastetime hos lege og be om henvisning direkte til psykomotorisk+aktuell psykoterapiform. Fortsetter med homeopati som før. Jeg kunne sagt mer men jeg lar det bli med det jeg har skrevet til nå. Mann 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...