Gå til innhold

Ønsker mattips 2: Løpestikke


morsan

Anbefalte innlegg

Hva bruker du løpestikke til?

Jeg har stort sett bare brukt den i marinader.

Og hvis du har en slik plante i hagen: Hva gjør du med alt som du ikke får brukt ferskt? Fryser ned?? Tørker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bikku

Den er god i både salater og supper, syns jeg. Særlig fersksuppe med sesongens grønnsaker og god kjøttkraft. Mmm.

Jeg pleier å hakke/klippe opp og fryse tørt i plastbegre for å ha utover vinteren. Vet at noen fryser i isterninger også, men det blir for omstendig for meg ;)

Bare spis på du. Husk, den heter ikke kjærlighetsurt for ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god i både salater og supper, syns jeg. Særlig fersksuppe med sesongens grønnsaker og god kjøttkraft. Mmm.

Jeg pleier å hakke/klippe opp og fryse tørt i plastbegre for å ha utover vinteren. Vet at noen fryser i isterninger også, men det blir for omstendig for meg ;)

Bare spis på du. Husk, den heter ikke kjærlighetsurt for ingenting!

Wow! Det visste jeg ikke!! :-)

Du forresten: Har du plante i hagen selv? Jeg har en som nå blir altfor stor for den plassen den står på, men jeg er usikker på når jeg bør flytte den. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Wow! Det visste jeg ikke!! :-)

Du forresten: Har du plante i hagen selv? Jeg har en som nå blir altfor stor for den plassen den står på, men jeg er usikker på når jeg bør flytte den. Noen tips?

Jeg har delt og delt på rota jeg engang fikk. Så per i dag har jeg en hel hekk mot naboen. Praktisk med en hekk som kan stå i skyggen og hugges ned hver høst! Har bare delt mine på våren og om høsten etter at jeg har klippet ned årets stilker. Men tipper at de er av såpass ugresskvalitet at du lett kan spa av en del nå på sommeren også. Men da blir den neppe like fin før neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Wow! Det visste jeg ikke!! :-)

Du forresten: Har du plante i hagen selv? Jeg har en som nå blir altfor stor for den plassen den står på, men jeg er usikker på når jeg bør flytte den. Noen tips?

svarte litt feil: Du spurte om å flytte, ikke om å dele. Men svaret er omtrent likt: FLytt i vei. Det kan hende den sturer litt nå i sommer, men blir nok like fin igjen til neste år. Er rota først blitt stor, så kan det være like greit å dele under flyttinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svarte litt feil: Du spurte om å flytte, ikke om å dele. Men svaret er omtrent likt: FLytt i vei. Det kan hende den sturer litt nå i sommer, men blir nok like fin igjen til neste år. Er rota først blitt stor, så kan det være like greit å dele under flyttinga.

Takk for svar! :-)

Husker at jeg fikk en bitteliten tjafs for noen år siden, avdelt ved rota. Tror det må være 4 år siden i august. Jeg tok den med meg i en melkekartong i håndbagasjen på innenriksfly hjem, og den var nokså tjafsete innen jeg kom hjem og fikk satt den i jorda! ;-)

Året etterpå kom den greit nok opp, men fra året etter der igjen er den blitt så stor at det er plagsomt! ;-)

Jeg plantet den nærme trappa/døra, ved siden av gressløken, fordi det skulle være lettvint å hente inn noe....;-) IKKE særlig lurt. Jeg må tidlig hver sommer kutte kraftig ned på den siden som elelrs ville ha veltet inn over trappa....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Hva er det for slags heksebrygg du skal koke nå, da? Jeg ser for meg Madam Mim som hiver hoggorm og flaggermus i gryta mens hun lirer av seg en masse uforståelig.

Nei Nei Nei!! IKKE Madam Mim!!

Jeg er jo selvsagt Magica fra Tryll! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heffalumpen

Løpstikke, som det sannsynligvis heter, er en slags buljongerstatning, og er følgelig utmerket til supper.

Jeg har pleid å kjøpe den tørket, det funker bra iallfall, mer vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpstikke, som det sannsynligvis heter, er en slags buljongerstatning, og er følgelig utmerket til supper.

Jeg har pleid å kjøpe den tørket, det funker bra iallfall, mer vet jeg ikke :)

Takk for tips! ;-)

Vedr hva det egentlig heter, så sier jeg navnet uten e i midten, men slik er det ofte med ord i min dialekt, så jeg antok at det samme gjaldt her. ;-)

Hvilket ble understøttet av mange treff på google med varianten med e.

Men jeg burde jo selvsagt ha sjekket ordboka og ikke stole på det at ordet gir treff! ;-)

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=l%F8pstikke&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...