Gå til innhold

NHD, kan jeg be om sykemelding?

Anbefalte innlegg

Gjest sliten
Skrevet

Hei !

Jeg har aldri vært inne på dette forumet. Men tror jeg prøver meg nå...

Har litt mye å tenke på for tiden. Har hodet fullt. Har prøvd å bli gravid 1 1/2 år. Har hatt utallige ekle undersøkelser i den forbindelse. Har gått på hormonkurer, blitt overstimulert. Har nå nettopp hatt laparoskopi. Fikk beskjed om at egglederne var tette, og det neste nå var prøverør. Har en datter på 8 år fra tidligere. Men vi ønsker oss et barn sammen. Samboeren min har ingen barn fra før. Jeg er 28 år, han er 31 år. Meningen nå er at vi skal bestemme oss for om vi vil ta det privat eller ikke.. Men jeg klarer ikke ta noe standpunkt til det. Har mye annet i hodet også. Vi har sliti litt i forholdet. Jeg rota med en annen mann, som er en felles bekjent. Vi jobber oss nå videre. Samboeren min sier han ikke vil miste meg... Så har jeg 2 venninner som sliter med sine forhold, som jeg prøver å hjelpe. Har også en venninne som trenger støtte da moren hennes er veldig syk. Så er det en god kamerat av meg som har fått svulst på hjernen. Han skal operere neste uke, og vet ikke om han vil overleve, eller om han kanskje blir en grønnsak. Han spurte om jeg kunne prate litt med han, og jeg satt hos han i hele går kveld. Han er jo veldig redd....

Så det begynner å bli ganske fullt i hodet mitt!! Og jeg er så fryktelig sliten. Jeg sover nesten ikke på natten. Det er da tankene kommer som verst. Men jeg klarer ikke få noe ut. Jeg putter allt bak i køen hele tiden.

Jeg jobber 100%, og vi er ikke så mange på min avdeling. Så jeg vet ikke om jeg har samvittighet til å være borte fra jobben heller.

Men jeg føler jeg trenger litt ro rundt meg. Være hjemme å slappe av litt. For jeg føler meg helt utslitt...

Kan jeg be om sykemelding hos legen for dette? Kan han eventuellt nekte meg det?

Håper du kan ta det tid til å svare på innlegget mitt.

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Etter hva jeg leser ut i fra innlegget ditt så er du ikke

syk, og man må jo være syk for å få sykemelding, nå kan jo begrepet syk være så mangt da, men på meg virker det som om du heller må tenke mer på deg selv i steden for å ta deg av alle venninder ++ som sikkert trenger deg, men du må si nei for ellers tømmer du deg helt, uten at du selv får noe igjen.

er f.eks. disse vennindene dine der for deg når du evt. trenger dem?

du burde kanskje tatt en prat med en lege om dette, men jeg er redd han/hun ikke vil karakterisere deg som syk selv om du føler deg sliten,

men du bør kanskje snakke med noen, det hjelper alltid å få ut noen tanker og følelser.

Ta din tid tilbake, ikke gi all tiden din til andre....

kanskje ikke mye trøst i dette, men uansatt....

lykke til..

Mvh,

Gjest jennifer74
Skrevet

Hei.

Jeg har fått sykemelding for nesten det samme som du beskriver.Har hatt en del problemer på jobben oppå det hele. legen sa at det egentlig ikke var grunlag for å få det,men jeg fikk likevel.Går nå sykemeldt på tredje uken og gleder meg til å begynne å jobbe igjen.

Kontakt en lege og forklar han at du trenger hvile.

Lykke til!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"... Så har jeg 2 venninner som sliter med sine forhold, som jeg prøver å hjelpe. Har også en venninne som trenger støtte da moren hennes er veldig syk. Så er det en god kamerat av meg som har fått svulst på hjernen. Han skal operere neste uke, og vet ikke om han vil overleve, eller om han kanskje blir en grønnsak. Han spurte om jeg kunne prate litt med han, og jeg satt hos han i hele går kveld. Han er jo veldig redd...."

Jeg kan ikke se at de formelle forhold som kreves er til stede for at du skal få en sykemelding. Du er ikke syk, men sliten.

Jeg begynte dette innlegget med et klipp fra ditt innlegg. Det at du har venninner som sliter, er ikke grunn for å få sykemelding. Det forventes at du først bruker kreftene dine på jobben, og deretter tar deg av venner om du har energi til det - og ikke omvendt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...