Gå til innhold

Latent skjeling - strabisme


Gjest Langine

Anbefalte innlegg

Gjest Langine

Hei, Jeg er i 30-årene og har fått bekreftet latent (skjult) skjeling. En synsekspert har fortalt meg skremmende ting om hvilke konsekvenser dette har. Hvordan har du klart deg på skolen var et av spørsmålene? Jeg klarte meg middels, men slet i fag som norsk og historie bl.a. Min lærerinne sa ofte: Du må lese mer aviser og du må variere språket ditt... Jeg orket hverken å lese aviser eller mer lekser. Synseksperten nevnte også sosiale evner. I barne-/og ungdomsårene følte jeg meg som oftes utenfor og klønete (sikkert ikke unormalt for aldren, men det slet veldig på meg, og jeg sliter vel med et enda).Hva med at det er ok å bare være meg? Jeg ble den stille musen som ikke turte si i fra og alle priket på meg og min oppførsel. Denne synseksperten har nevnt at mange med strabisme kan bli forvekslet med å ha ADHD eller ADD. Jeg ville nok kommet i kategorien ADD. Hun nevnte også en undersøkelse som viser at mange av de innsatte i fengslene i USA har strabisme og at mange generelt er uføretygdet. Mitt liv nå er en berg-og-dal-bane selvom jeg er mor til et flott barn, men jeg er skilt og har har hatt en kjæreste etterpå. Jeg sliter med muskelspenninger, problemer med relasjoner osv. Jeg er under utredning for operasjon av skjelingen. Jeg kan se dobbelt når jeg vil. Jeg kunne skrevet mye mer, men jeg får stoppe her. Spørmålet er: Har denne synseksperten rett? Hva kan jeg best gjøre for å få et mer stabilt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikke så dramatisk

Hvilken type synsekspert var dette? Optiker, øyelege, ortoptist? I det offentlige eller i det private?

Latent sjeling er ikke så uvanlig. Noen har ikke plager av det. Andre kan få det.

Latent skjeling _kan_ gi problemer i forhold til ting som er krevende for synet som lesing, data, TV.

Men det er neppe noe å forklare alle livets problemer ut fra.

Jeg tror det er lite sannsynlig at alle problemene du lister opp er forårsaket av latent sjeling.

Det finnes ulike metoder for å gjøre noe med dette når det skaper synsmessige problemer. Operasjon er en av dem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serenity777

Jeg har sjelet siden jeg var barn. Og tja, kan vel ikke påstå at jeg er en mønsterborger, men jeg må si at det er første gangen jeg hører om sånne konsekvenser av sjeling. Intresant må jeg si. Selv har jeg innoversjeling og overlangsynthet. Det gir seg utslag i at jeg blingser når jeg går uten briller, med briller er det ikke så ille. I mitt tilfelle er det arvelig. Pappa sjeler også, men han hadde ingen psyk problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...