Gå til innhold

Rettsikkerhet


episenter

Anbefalte innlegg

Den 10 januar ble jeg innlagt på sykehus medisinsk avdeling. Var i går å hørte Vetle Lid Larsens foredrag om hans opplevelser som førte til at han stakk fra Sunnås og det innsatsstyrte sykehusvesen. Er pasienter rettsløse? Er du prest, nonne, direktør, husmor, transportarbeider, husfar, kriminell, pedofil, narkoman, arbeidsløs, gift, skilt og uansett sosial status eller legning, har du krav på seriøs behandling om du blir skadet og må på sykehus. Det en aller sist venter er direkte mishandling og terror fra hjelperne der. Når en er totalt nedkjørt transportarbeider forslått og ødelagt etter å ha fått pakkgods over beina så en ikke kan gå, blir en temmelig satt ut når en blir utsatt for direkte mishandling fra to sykepleiere som bedømmer pasienten etter trynefaktor og tror en person er narkoman fordi vedkommende ser ut som det grunnet sår og blåmerker på armer og bein etter å ha lempet flere lass med skarpe ting fra en byggeplass til miljøstasjonen. Jeg opplevde å bli ledd av: "Så! Hva er så med dine ben-TiHihi" da jeg strevde med å gå og holdt meg til veggen. Jeg ble lagt inn på et rom med en kvinne meget syk som hylte og skrek i søvne og snorket som en flyeskadron. Selv var jeg både dehydrert og feilernært da jeg hadde kjørt bil i snitt 10 timer hver dag. Var så sliten da jeg kom hjem at jeg ikke orket å spise så det ble ofte et måltid på trailerstops på ruta.

Hadde ikke overskudd til mer, og ventet faktisk omsorg. Jeg nektet å ligge inne på rommet med det hylende mennesket, og da lempet pleierne meg med fysisk makt inn på rommet. I femtiden på morgenen hadde jeg fått nok og ville stikke, men med de forslåtte beine kom jeg ikke langt og la meg rett ned. Forsøkte å ringe venner mens jeg lå der, men ingen svarte kl halv fem på morgenen. En kvinne så meg, og en vekter ble tilkalt av henne, og vekteren overtalte meg til å gå inn på avdelingen igjen. Jeg fikk en intens angst da vekteren kom bort til meg der jeg lå, så jeg rett og slett tisset på meg. Inne på avdelingen hadde det kommet nytt personale da jeg var ute lenge. Inne freste jeg: "Nå har jeg besvimt og tisset på meg og i natt har jeg blitt behandlet som et dyr!" Dette var dumt, men jeg var i sjokk over at jeg ble behandlet som en ting, og jeg kunne ikke tenke meg at nattpersonalet kunne oppføre seg ille forde de trodde jeg var narkoman siden jeg lignet en sånn da det gjerne er samfunnets utslåtte som kommer inn dehydrerte og feilernærte. Jeg var bevisst hele tiden mens jeg lå utenfor hovedinngangen. I ettertid har jeg prøvd å forklare leger hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde, og var redd, men ble ikke trodd.

De skrev "synkope" i journalen min, og så mistet jeg førerkortet, De tok EEG og fant en liten uregelmessighet som jeg sansynlig er født med. Flere nære slektninger har hatt ticks og ukontrollerte grimaser, men aldri noen form for epleptiske anfall. Alle er godt utdannete og i gode jobber. Jeg har hverken før eller senere hatt noen form for anfall. Helsepersonellet har ikke trodd at jeg kjørte transport, men trodd jeg var nedkjørt rusmisbruker, og dette har disse rapportert til Fylkesmannen sammen med den angivelige "synkopen" jeg løy på meg for å få omsorg og sympati etter å ha blitt ledd av og lempet i seng flere ganger. Tap av førerkort er og en katastrofe for bedriften min. Og om jeg virkelig hadde vært rusmisbruker - har et sykehus lov til å forskjellsbehandle en slik? Skal ikke sånne også ha skikkelig omsorg om de blir skadet. Har vi pasienter rettsikkerhet, og kan jeg søke erstatning for tapt arbeidsfortjeneste? Hadde jeg hatt noen form for epleptiske anfall, ville jeg aldri holdt slikt skjult eller snakket det bort, for jeg ønsker ikke å være en fare i trafikken. Jeg føler ansvar, og forventer at også helsepersonell gjør en skikkelig jobb. Det siste en venter når en blir syk er nettopp å bli utsatt for terror av helsepersonell, noe også en narkoman bør få slippe. Ønsker å få ting opprettet i journal. Hvordan går jeg frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan si mye rart om Sunnaas, men det er faktisk enerom på både hodeskadeavdelingen, ryggmargskade og multitraume. Jeg tror faktisk det er enerom på slagpostene også men der er jeg ikke 100% sikker.

Så det gjør at jeg tviler litt på historien din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye rart om Sunnaas, men det er faktisk enerom på både hodeskadeavdelingen, ryggmargskade og multitraume. Jeg tror faktisk det er enerom på slagpostene også men der er jeg ikke 100% sikker.

Så det gjør at jeg tviler litt på historien din.

Skjønner at du tviler. Leser du historien en gang til vil du se at jeg refererer til Vetle Lid Larsen som hadde sine opplevelser fra Sunnåås, og disse gikk jeg ikke inn på siden han har hatt fullgod pressedekning. Han var utsatt for fagpsykologer og deres tester som virket devaluerende på han og fikk han til å føle seg liten og fortapt i et kompakt system.

Jeg har vært på vanlig sykehus, og ikke på Sunnaas, så min historie er ikke opplevd på Sunnaas. Oppklarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du tviler. Leser du historien en gang til vil du se at jeg refererer til Vetle Lid Larsen som hadde sine opplevelser fra Sunnåås, og disse gikk jeg ikke inn på siden han har hatt fullgod pressedekning. Han var utsatt for fagpsykologer og deres tester som virket devaluerende på han og fikk han til å føle seg liten og fortapt i et kompakt system.

Jeg har vært på vanlig sykehus, og ikke på Sunnaas, så min historie er ikke opplevd på Sunnaas. Oppklarende?

OK, da misforsto jeg. Sorry. Jeg har vært på Sunnaas mange ganger og jeg gleder meg til å lese den boka, jeg tror jeg aner hva han skriver om.

Men faktisk så har jeg opplevd andre sykehus som mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petrine enne

Man kan si mye rart om Sunnaas, men det er faktisk enerom på både hodeskadeavdelingen, ryggmargskade og multitraume. Jeg tror faktisk det er enerom på slagpostene også men der er jeg ikke 100% sikker.

Så det gjør at jeg tviler litt på historien din.

Synes du skal være forsiktig med å beskylde andre for å lyve, og i det minste ta deg tid til å lese hva vedkommende skriver før du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal være forsiktig med å beskylde andre for å lyve, og i det minste ta deg tid til å lese hva vedkommende skriver før du gjør det.

Det var ikke et eneste avsnitt i innlegget og da er det ikke rart at man leser litt kjapt over. Forresten har episenter og jeg kommet til en forståelse ser det ut til og jeg skjønner ikke hva du bryr deg med når du skriver med ukjent nick og kjefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest petrine enne

Det var ikke et eneste avsnitt i innlegget og da er det ikke rart at man leser litt kjapt over. Forresten har episenter og jeg kommet til en forståelse ser det ut til og jeg skjønner ikke hva du bryr deg med når du skriver med ukjent nick og kjefter.

Synes man skal ha en god grunn for å beskylde folk for å lyve, særlig når de beskriver såpass vanskelige forhold som ble gjort i denne tråden.

Har ikke sett at det finnes noe krav om å bruke fast nick i dette forumet, og har heller ikke sett at det er krav om bruk av avsnitt i innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man skal ha en god grunn for å beskylde folk for å lyve, særlig når de beskriver såpass vanskelige forhold som ble gjort i denne tråden.

Har ikke sett at det finnes noe krav om å bruke fast nick i dette forumet, og har heller ikke sett at det er krav om bruk av avsnitt i innlegg.

Det er nettopp slike troll som deg som gjør at folk holder seg unna dol. Synd i grunnen at det skal være slik for dol har alltid vært et koselig forum.

Hopp, så er jeg et annet sted :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petrine enne

Det er nettopp slike troll som deg som gjør at folk holder seg unna dol. Synd i grunnen at det skal være slik for dol har alltid vært et koselig forum.

Hopp, så er jeg et annet sted :o)

Hvis det er så ay du i stedet for å være her, ønsker å være på nettsteder hvor du kan beskylde folk for løgn uten å motta noen form for kritikk for det, så kan det neppe innebære noe stort tap for dol at du "hopper".

Beskylder du også alle som kritiserer deg, for å være "troll", eller er det forbeholdt meg ved denne anledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

OK, da misforsto jeg. Sorry. Jeg har vært på Sunnaas mange ganger og jeg gleder meg til å lese den boka, jeg tror jeg aner hva han skriver om.

Men faktisk så har jeg opplevd andre sykehus som mye verre.

Jeg tror det ikke skal være vanskelig å finne værre steder enn Sunnås, men da jeg ikke vet noe om dette stedet, kan jeg ikke vurdere.

Fikk i dag en inntaksjournal fra legevakta sendt i posten. Uten at jeg hadde ant, har det heftet med meg en gammel diagnose jeg ikke ante jeg hadde. Da var jeg i full jobb, og det selv i 1-linje psykiatri. Jeg har i flg legen bekreftet rusmisbruk, narkotika. Jeg er altså registrert stoffmisbruker samtidig som jeg som profesjonel jobbet med misbrukere! Mulig? Har satt advokat på saken. Når leger kan lyve på folks ære, er det jakttid på slike i høst, vel å merke med loven som middel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ikke skal være vanskelig å finne værre steder enn Sunnås, men da jeg ikke vet noe om dette stedet, kan jeg ikke vurdere.

Fikk i dag en inntaksjournal fra legevakta sendt i posten. Uten at jeg hadde ant, har det heftet med meg en gammel diagnose jeg ikke ante jeg hadde. Da var jeg i full jobb, og det selv i 1-linje psykiatri. Jeg har i flg legen bekreftet rusmisbruk, narkotika. Jeg er altså registrert stoffmisbruker samtidig som jeg som profesjonel jobbet med misbrukere! Mulig? Har satt advokat på saken. Når leger kan lyve på folks ære, er det jakttid på slike i høst, vel å merke med loven som middel.

Da ønsker jeg deg lykke til :o)

Jeg har sjøl fått en ekstra diagnose som ingen leger vil være ved at de har satt, men det er en somatisk diagnose og spiller liten rolle for meg i den store sammenhengen. Men likevel undrer jeg meg hvordan den diagnosen plutselig oppsto og at ingen vil innrømme at de har skrevet den første gangen for den forfølger ved hver eneste epikrise jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ønsker jeg deg lykke til :o)

Jeg har sjøl fått en ekstra diagnose som ingen leger vil være ved at de har satt, men det er en somatisk diagnose og spiller liten rolle for meg i den store sammenhengen. Men likevel undrer jeg meg hvordan den diagnosen plutselig oppsto og at ingen vil innrømme at de har skrevet den første gangen for den forfølger ved hver eneste epikrise jeg får.

Dette viser hvor fort det er å gjøre feil. Kan en lege i farten ha notert i en feil journal?

Det som virkelig er skummelt er å bli stemplet som stoffmisbruker om en ikke er så. Eks han uskyldige stakkeren som ble slått ned i Sofienbergparken og ambulansen reiste da sjåførene fikk opp journalen til en problempasient i displayet grunnet navneforveksling.

Jeg kan få hjerteattakk i morgen, og da risikerer jeg hvis jeg kan snakke i telefonen, å bli bedt om å ta taxy til sykehuset, for en elektronisk kopi av journalen popper opp med beskjed om at jeg er stoffmisbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Synes man skal ha en god grunn for å beskylde folk for å lyve, særlig når de beskriver såpass vanskelige forhold som ble gjort i denne tråden.

Har ikke sett at det finnes noe krav om å bruke fast nick i dette forumet, og har heller ikke sett at det er krav om bruk av avsnitt i innlegg.

Når jeg skriver i boksen, legger jeg inn avsnitt, men når det blir sendt, kommer det ut i en samlet blokk likevel, så jeg prøver å skrive kortere, men flere innlegg i svar til meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...