Gå til innhold

Vonde drømmer klarer jeg ikke å bli kvitt.


orpah

Anbefalte innlegg

Marerittene er det som henger igjen hos meg. I natt hadde jeg en slik natt hvor søvnen er urolig og vondt. Det var så forferdelig. Jeg gikk opp en trapp og når jeg kom til døra så sto det en gjeng med afrikanere der. Og jeg ble både voldtatt og knivstukket . Det føles så virkelig der og da. Er som jeg kan kjenne smertene og kjenne det fysisk.Og når jeg endelig klarer å våkne er frykten så utrolig reell at da er det opp og sjekke dører. Finne fram mobilen mens jeg sjekker soverommet og stua for å finne ut at det ikke er noen der.

Tror dere at det å skrive opp drømmene vil hjelpe? skjønner ikke helt det. ?Tror jeg generelt har lett for å drømme. Jeg så den filmen om Idi Amin. Og jammen fikk jeg ikke mareritt om også.

Ugh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Happiness

Jeg tror at hvis en er i en slags første fase av bearbeiding, så kan det å skrive ned og fokusere på drømmenes innhold og følelse ha et poeng. De kan være en inngangsport til å få tak i det stoffet som trenger bearbeiding.

For andre av oss, hvor vonde drømmer kommer igjen og igjen over år, som kanskje har fokusert mye på drømmer tidligere, har traumer, (kanskje ptsd?), tror jeg mer på avledning. Hvis ikke blir hele livet en eneste lang terapitime.

Jeg vet selv stort sett hva som rører seg under overflaten i de stadig gjentakende drømmene mine. Og de kan gjerne sitte i til langt ut på ettermiddagen. Det kan være temmelig invalidiserende i seg selv. Jeg kan ikke bli kvitt dem ved å fokusere på dem. Jeg må heller ta andre grep ellers i livet for å få det bedre, og på den måten forhåpentligvis redusere disse vonde drømmene mine.

Og det ligger jo en jevn bearbeiding hver eneste natt når jeg er i dette helvetet. Jeg kan ikke kontrollere det, og derfor må jeg heller ta meg litt pauser i våken tilstand for ikke å bli helt utslitt.

Av og til kommer det helt spesielle drømmer som utpeker seg, og som jeg har lært meg til å skjønne har noe å fortelle meg. Da fokuserer jeg igjen på innhold og følelser rundt drømmen. De forteller meg litt hva all denne angsten og smerten min har som kjerne.

Jeg vet ikke helt hvilken kategori du føler du er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Androdine

Jeg tror at hvis en er i en slags første fase av bearbeiding, så kan det å skrive ned og fokusere på drømmenes innhold og følelse ha et poeng. De kan være en inngangsport til å få tak i det stoffet som trenger bearbeiding.

For andre av oss, hvor vonde drømmer kommer igjen og igjen over år, som kanskje har fokusert mye på drømmer tidligere, har traumer, (kanskje ptsd?), tror jeg mer på avledning. Hvis ikke blir hele livet en eneste lang terapitime.

Jeg vet selv stort sett hva som rører seg under overflaten i de stadig gjentakende drømmene mine. Og de kan gjerne sitte i til langt ut på ettermiddagen. Det kan være temmelig invalidiserende i seg selv. Jeg kan ikke bli kvitt dem ved å fokusere på dem. Jeg må heller ta andre grep ellers i livet for å få det bedre, og på den måten forhåpentligvis redusere disse vonde drømmene mine.

Og det ligger jo en jevn bearbeiding hver eneste natt når jeg er i dette helvetet. Jeg kan ikke kontrollere det, og derfor må jeg heller ta meg litt pauser i våken tilstand for ikke å bli helt utslitt.

Av og til kommer det helt spesielle drømmer som utpeker seg, og som jeg har lært meg til å skjønne har noe å fortelle meg. Da fokuserer jeg igjen på innhold og følelser rundt drømmen. De forteller meg litt hva all denne angsten og smerten min har som kjerne.

Jeg vet ikke helt hvilken kategori du føler du er i.

Jeg håper etterhvert at disse vonde drømmene forsvinner hos deg. Vet hvordan det er å ha mareritt natt etter natt i årevis. Hver morgen må jeg liksom begynne på nytt på en måte. Pleier å være helt skjelven og svett når jeg våkner.

Det du skrev om avledning synes jeg var veldig interessant. Hadde vært fint om du kunne beskrive litt mer konkret hva du gjør, hvis du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ghb64

Jeg håper etterhvert at disse vonde drømmene forsvinner hos deg. Vet hvordan det er å ha mareritt natt etter natt i årevis. Hver morgen må jeg liksom begynne på nytt på en måte. Pleier å være helt skjelven og svett når jeg våkner.

Det du skrev om avledning synes jeg var veldig interessant. Hadde vært fint om du kunne beskrive litt mer konkret hva du gjør, hvis du vil :)

Det er et slit å a vonde drømmer. Jeg fikk Remeron på kvelden primært for å sove. Fikk sov og som en ekstra bonus ble drømmene nesten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Jeg vet ikke hvordan man blir kvitt disse drømmene. Du kan jo prøve å skrive det ned, for å se om det hjelper..

Men det er grusomt å ha slike mareritt. Jeg har også hatt slike, hele livet. Det handler alltid om det samme.

Håper at du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...