Gå til innhold

Naturbarnehage????


nick

Anbefalte innlegg

Er det så dårlig stelt i Norge at de ungene som ikke får barnehageplass INNE, blir tilbudt plass ute i skauen?

Er det ikke litt i overkant når ungene skal være ute i nesten 10 timer pr dag? Er det lovlig?

Jeg ser for meg en gruppe unger som står ute i snestormen og titter inn på lykkebarna som ruller rundt på gulvet inne i varmen.

Barna med svovelstikkene og/eller gutta på skauen?

Dette er noe av det rareste jeg har hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

Jeg vet om flere som har gått i naturbarnehage, og som har elsket det. De har hatt lavvo, gapahuk eller annet med tak på for å spise i eller være inne i når været er veldig dårlig. Har ikke hørt om et eneste barn som ikke har trivdes med ordningen.

I Sverige har de barnehagebusser, man kan jo spørre seg om å være i en buss hele dagen er noe bedre eller verre. Hovedsaken er, slik jeg ser det, at ungene trives, ivaretas og har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle naturbarnehager har enten lavvo, hytte, hus, eller lignende å trekke inn i ved behov. Jeg har kun hørt om positive opplevelser med naturbarnehager.

Min datter gikk i en barnehage i Finnmark med hovedvekt på å være mest mulig ute, de var ute uansett vær og vind, men hadde mulighet å være inne om det behøvdes. Hun har absolutt ikke tatt noen skade av det, heller tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

I min kommune finnes flere naturbarnehager, og jeg har stort sett bare hørt positivt om dem.

Dattera mi på 3 år skal begynne på en barnehage der hennes avdeling har utedag 3 dager i uka. Da begynner de inne, til klokka er ca 9, så er de ute i skogen eller andre steder til klokka er ca 15, da de returnerer til barnehagen. Blir spennende å erfare det på eget barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har gått i naturbarnehage, og som har elsket det. De har hatt lavvo, gapahuk eller annet med tak på for å spise i eller være inne i når været er veldig dårlig. Har ikke hørt om et eneste barn som ikke har trivdes med ordningen.

I Sverige har de barnehagebusser, man kan jo spørre seg om å være i en buss hele dagen er noe bedre eller verre. Hovedsaken er, slik jeg ser det, at ungene trives, ivaretas og har det bra.

Har lest litt om de svenske barnehagebussene. De er faktisk utviklet og bygget i Norge! Det var ikke meningen at de skulle være inne i bussene hele dagen. De hadde fast oppmøtested, og kunne kjøre til forskellige steder (men tror det var max 30 min.) De kunne f.eks. kjøre til en lekeplass, ut i skogen, eller til biblioteket. Bussen fungerer vel omtrent på samme måten som lavvoen til naturbarnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Har lest litt om de svenske barnehagebussene. De er faktisk utviklet og bygget i Norge! Det var ikke meningen at de skulle være inne i bussene hele dagen. De hadde fast oppmøtested, og kunne kjøre til forskellige steder (men tror det var max 30 min.) De kunne f.eks. kjøre til en lekeplass, ut i skogen, eller til biblioteket. Bussen fungerer vel omtrent på samme måten som lavvoen til naturbarnehagen?

Joda, det er slik du skriver, svogeren min har vært med og utviklet disse bussene, i alle fall de nyeste. :-) Men disse barnehagebussene er nok mer barnehage enn det lavvoen noen gang blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner du ikke har vært i en naturbarnehage! Makan til lykkelige og friske barn skal man lete lenge etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du ikke har vært i en naturbarnehage! Makan til lykkelige og friske barn skal man lete lenge etter :)

Det kan du trygt si. Jeg trodde faktisk at vi var kommet litt lengre enn at ungene på østlandet satt i lavvo og lekte urinnvånere.

Ikke at det er skadelig, men har de f.eks egen toalettlavvo?

Fredrik, her har du en stein, og en til. Hvor mange steiner har du nå? 2? Hurra, her har du litt bark å gnage på i premie.

Underlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista nikket

Du setter det på spissen du Nick:-) Jeg synes det høres flott ut. De lærer å være ute, leke i naturen og bruke fantasien. Mye bedre enn data, spill og tv.

Jeg har egentlig ikke så mye greie på det, bortsett fra det jeg har lest her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

He-he, du har nok misforstått kraftig - og sannsynligvis vokst opp i særdeles urbane strøk. :-)

Naturbarnehage har ingenting å gjøre med at det er dårlig stelt med oss nordmenn, heller at noen har tatt endel problematikk på alvor. Som alle de andre sier, unger som går der er lykkelige og friske og sunne, og man dør ikke akkurat av frisk luft.

All har et sted å gå inn når det er ekstremvær, og de har selvfølgelig toalett tilgjengelig.

Er ikke overrasket dersom vi får undersøkelser om noen små år som forteller at barn som har gått i naturbarnehager er mindre syke/mindre utsatt for fedme/mindre utsatt for muskel- og sjelettproblematikk i eldre år.

Du burde sikkert sjekket ut et slik prosjekt nærmere.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele framstår som bortimot latterlig for meg. Her skal de rase og base og klatre i trær og slå seg og lære av det og tjo og hopp og heisann. Joda, flotte greier for de med adhd og de de som liker action og full guffe fra morgen til kveld, men litt kjipt for de som liker å ta det litt rolig innimellom. Glemmer ikke synet av sønnen min som satt under en liten presenning med tegneark som han fortvilt prøvde å holde i ro for vinden så lenge at han traff med tegneblyanten. Haha! Gudbedre så mye tull de finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du trygt si. Jeg trodde faktisk at vi var kommet litt lengre enn at ungene på østlandet satt i lavvo og lekte urinnvånere.

Ikke at det er skadelig, men har de f.eks egen toalettlavvo?

Fredrik, her har du en stein, og en til. Hvor mange steiner har du nå? 2? Hurra, her har du litt bark å gnage på i premie.

Underlig!

Naturbarnehagene har naturligvis toalettfasiliteter. Og barna leker med alt som naturen tilbyr - noe som er myyyyye mer enn steiner :)

Det er få barnehager som har mindre andel barn som kjeder seg, krangler og er syke enn naturbarnehagene.

Vår barnehage er ikke naturbarnehage, men de har uteuke flere ganger i året.

Da møter barna opp i barnehagen, før de drar til "utestedet". Der setter de opp lavvo, bygger ildsted, lærer seg å spikke, lager mat over åpen flamme, ser på rumpetroll og frosker, leter etter troll, lærer om det som skjer i naturen, finner elgbæsj, smaker på maurtiss, engsyre, kvae og andre spiselige ting de finner ute.

Det er verdens mens fornøyde barn som holder til der.

Ta deg en tur til en naturbarnehage, så skal du se du endrer oppfattning.

Nå skal det sies at du antageligvis bare skrev dette innlegget for å provosere også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som om kummunene oppretter uteavdelinger/naturbarnehager an mass fordi det er billigste måte å øke antall plasser på raskt, ikke nødvendigvis fordi det er et godt tilbud.

Nå sier jeg ikke at alle utebarnehager/naturbarnehager er dårlige, men jeg sliter litt med å forstå at tilbudet kan bli fullgodt med såpass begrensede muligheter som ungene får til å lære og gjøre og kose seg med alt det som ikke så godt lar seg gjøre under en presenning eller i en lavvo.

Men altså: Jeg er helt sikker på at det finnes gode, gjennomtenkte og skikkelige naturbarnehager, bare for å ha det sagt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturbarnehagene har naturligvis toalettfasiliteter. Og barna leker med alt som naturen tilbyr - noe som er myyyyye mer enn steiner :)

Det er få barnehager som har mindre andel barn som kjeder seg, krangler og er syke enn naturbarnehagene.

Vår barnehage er ikke naturbarnehage, men de har uteuke flere ganger i året.

Da møter barna opp i barnehagen, før de drar til "utestedet". Der setter de opp lavvo, bygger ildsted, lærer seg å spikke, lager mat over åpen flamme, ser på rumpetroll og frosker, leter etter troll, lærer om det som skjer i naturen, finner elgbæsj, smaker på maurtiss, engsyre, kvae og andre spiselige ting de finner ute.

Det er verdens mens fornøyde barn som holder til der.

Ta deg en tur til en naturbarnehage, så skal du se du endrer oppfattning.

Nå skal det sies at du antageligvis bare skrev dette innlegget for å provosere også da ;)

Nei, det var slett ikke for å provosere. Barnehagen jeg hørte om har vanlig inneavdeling der jeg går ut fra at de er like mye ute som inne. I tillegg har de en uteavdeling som kun er inne ved ekstremvær.

Det er kun ledige plasser i uteavdelingen, noe som får meg til å mistenke at de fleste foreldre tenker sånn som tonie og meg; At dette er billigmodellen av barnehage, opprettet for å skaffe plasser der de ikke finnes.

Man kan da like gjerne skuffa ungene ut i sin egen hage kl 7 om morgenen og slippe de inn igjen kl 17?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele framstår som bortimot latterlig for meg. Her skal de rase og base og klatre i trær og slå seg og lære av det og tjo og hopp og heisann. Joda, flotte greier for de med adhd og de de som liker action og full guffe fra morgen til kveld, men litt kjipt for de som liker å ta det litt rolig innimellom. Glemmer ikke synet av sønnen min som satt under en liten presenning med tegneark som han fortvilt prøvde å holde i ro for vinden så lenge at han traff med tegneblyanten. Haha! Gudbedre så mye tull de finner på.

Takk! Godt å se at jeg ikke er helt alene om å se galskapen i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var slett ikke for å provosere. Barnehagen jeg hørte om har vanlig inneavdeling der jeg går ut fra at de er like mye ute som inne. I tillegg har de en uteavdeling som kun er inne ved ekstremvær.

Det er kun ledige plasser i uteavdelingen, noe som får meg til å mistenke at de fleste foreldre tenker sånn som tonie og meg; At dette er billigmodellen av barnehage, opprettet for å skaffe plasser der de ikke finnes.

Man kan da like gjerne skuffa ungene ut i sin egen hage kl 7 om morgenen og slippe de inn igjen kl 17?

Det har vært naturbarnehager siden lenge før det ble barnehageplassmangel. De jeg kjenner til har sjelden ledige plasser - det er ventelister.

Så skal det vel sies at en naturbarnehage ikke er lik en annen naturbarnehage - på samme måte som en barnehage ikke er lik en annen. Alt avhenger av interessen og innsatsen til både ansatte og foresatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, du har nok misforstått kraftig - og sannsynligvis vokst opp i særdeles urbane strøk. :-)

Naturbarnehage har ingenting å gjøre med at det er dårlig stelt med oss nordmenn, heller at noen har tatt endel problematikk på alvor. Som alle de andre sier, unger som går der er lykkelige og friske og sunne, og man dør ikke akkurat av frisk luft.

All har et sted å gå inn når det er ekstremvær, og de har selvfølgelig toalett tilgjengelig.

Er ikke overrasket dersom vi får undersøkelser om noen små år som forteller at barn som har gått i naturbarnehager er mindre syke/mindre utsatt for fedme/mindre utsatt for muskel- og sjelettproblematikk i eldre år.

Du burde sikkert sjekket ut et slik prosjekt nærmere.

:-)

Vi hadde besøk av en lærer i fysisk fostring (?) på et foreldremøte i barnehagen og hun kunne fortelle at det ikke var noen forskjell på barn som gikk i vanlig bhg i forhold til de som gikk i naturbarnehager. De vanlige barnehagene er såpass gode på fysisk aktivitet også så det spilte ingen rolle med tanke på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...