Gjest Rota Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Jeg er veldig interessert i psykiatri, og leser for å forstå mer. Fant nå en svensk artikkel om schizofreni. Der sto det at den diagnosen blir misoppfattet til at pasienten har flere personligheter. Men det var ikke schizofreni, men derimot MPD. Schizofrenipasienter hadde en splittet sjel. Jeg klarer ikke å fatte forskjellen på en splittet sjel og en sjel med flere personligheter. Kan du forklare? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27922-splittet-sjelflerpersonlig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Det hører ikke til begrepet/sykdommen schizofreni med verken spillet sjel eller flere personligheter. Dette er en gammel misforståelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27922-splittet-sjelflerpersonlig/#findComment-113403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rota Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Det hører ikke til begrepet/sykdommen schizofreni med verken spillet sjel eller flere personligheter. Dette er en gammel misforståelse. Ikke vet jeg NHD, jeg leste bare dette jeg: - De flesta psykossjuka är ganska stillsamma, säger Lars Farde. Bara en ytterst liten grupp svårt sjuka patienter kan vara benägna till våldshandlingar, mot sig själva eller mot andra. Kluven själ Det finns en skrämmande brist på kunskap hos allmänheten, i synnerhet kring sjukdomen schizofreni, säger Lars Farde. En av vanföreställningarna är att en schizofrent sjuk person har flera personligheter, men det är symtomet vid ett helt annat tillstånd ( MPD, "Multipel Personality Disorder"). Ordet schizofreni betyder "kluven själ" eller "splittrad själ", det innebär att man kan ha ett avvikande och splittrat tankeliv men inte att man är "flera personer". Man hör också att ordet "schizofren" används slarvigt, t ex i TV. En högt uppsatt intervjuad person kan säga: "Jag känner mig väldigt schizofren inför den här frågan…" - Då blir jag upprörd, säger Lars Farde. Det ger ett förytligat intryck åt en sjukdom som vi måste ta på allvar och ha respekt för, och som kan vara mycket plågsam för den drabbade. Men som också i de flesta fall kan behandlas, med mediciner och andra metoder, så att personen dels inte på något sätt är "farlig" för sig själv eller omgivningen, och dels kan fungera riktigt bra socialt. Faktagranskad artikel Lotta Mellberg Holm 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27922-splittet-sjelflerpersonlig/#findComment-113404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Ikke vet jeg NHD, jeg leste bare dette jeg: - De flesta psykossjuka är ganska stillsamma, säger Lars Farde. Bara en ytterst liten grupp svårt sjuka patienter kan vara benägna till våldshandlingar, mot sig själva eller mot andra. Kluven själ Det finns en skrämmande brist på kunskap hos allmänheten, i synnerhet kring sjukdomen schizofreni, säger Lars Farde. En av vanföreställningarna är att en schizofrent sjuk person har flera personligheter, men det är symtomet vid ett helt annat tillstånd ( MPD, "Multipel Personality Disorder"). Ordet schizofreni betyder "kluven själ" eller "splittrad själ", det innebär att man kan ha ett avvikande och splittrat tankeliv men inte att man är "flera personer". Man hör också att ordet "schizofren" används slarvigt, t ex i TV. En högt uppsatt intervjuad person kan säga: "Jag känner mig väldigt schizofren inför den här frågan…" - Då blir jag upprörd, säger Lars Farde. Det ger ett förytligat intryck åt en sjukdom som vi måste ta på allvar och ha respekt för, och som kan vara mycket plågsam för den drabbade. Men som också i de flesta fall kan behandlas, med mediciner och andra metoder, så att personen dels inte på något sätt är "farlig" för sig själv eller omgivningen, och dels kan fungera riktigt bra socialt. Faktagranskad artikel Lotta Mellberg Holm Det er riktig at ordet Schizofreni direkte oversatt betyr splittet sjel. Det jeg mener er at dette ikke er en god beskrivelse av sykdommen og de som har den. Jeg opplever svært sjelden personer med schizofreni hvor jeg kan forsvare å si at deres sjel er splittet. Melankoli betyr forresten "svart galle" direkte oversatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27922-splittet-sjelflerpersonlig/#findComment-113454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Det er riktig at ordet Schizofreni direkte oversatt betyr splittet sjel. Det jeg mener er at dette ikke er en god beskrivelse av sykdommen og de som har den. Jeg opplever svært sjelden personer med schizofreni hvor jeg kan forsvare å si at deres sjel er splittet. Melankoli betyr forresten "svart galle" direkte oversatt. Tidligere ble schizofreni også kalt "ungdomssløvsinn", har man gått bort i fra dette? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27922-splittet-sjelflerpersonlig/#findComment-113457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Det er riktig at ordet Schizofreni direkte oversatt betyr splittet sjel. Det jeg mener er at dette ikke er en god beskrivelse av sykdommen og de som har den. Jeg opplever svært sjelden personer med schizofreni hvor jeg kan forsvare å si at deres sjel er splittet. Melankoli betyr forresten "svart galle" direkte oversatt. Når jeg leste dette intervjuet med denne svenske psykologen så virket det for meg som om schizofreni ikke var mer enn at man har en splittet tanke gang og ikke "flere personligheter" Hvis dette er tilfelle så er det vel ganske mange i norges land som kan kalles schizofrene??? Hvor går egentlig grensen da?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27922-splittet-sjelflerpersonlig/#findComment-113484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.