Gå til innhold

Tvangstanke


TRT

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann i 50 års alderen. Saken er den at jeg for ca. to måneder sida har slitt med en såkalt tvangstanke døgnet rundt. Tvangstanken er nemlig en mann som er gått bort for omlag 35 - 40 år siden. Denne mannen som drev på med malingsarbeid, husker jeg var hos oss- foreldrene mine- for å gjøre et arbeidsoppdrag da jeg var 10-12 år gammel. Samme person hadde jeg som tvangstanke i 20-30 års alderen, men har altså greidd å "fortrenge" problemet mer eller mindre siden da. Er det normalt at en slik tvangstanke dukker opp så lang tid etterpå, og hva kan ha forårsaket det? Fins det noen behandling for problemet såfremt tvangstanken ikke "forsvinner" av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forstår at mannen er et tema i tvangstanken, men hva er tvangstanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anna karenina

Hva mener du med tvangstanke? Har denne mannen utsatt deg for en form for overgrep i barndommen? Og dukker opp og plager deg etter alle disse årene? Er det det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII... jeg visst

Det du beskriver der er vel mer det man i "gamle dager" kalte forfølgelsesvanvidd. Vet for øvrig ikke hva dette betegnes som i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med tvangstanke? Har denne mannen utsatt deg for en form for overgrep i barndommen? Og dukker opp og plager deg etter alle disse årene? Er det det du mener?

Nei, overhodet ikke. Det er mulig at tvangstanke ikke er det rette ordet. Det er bare at denne"tanken" er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Happiness

Nei, overhodet ikke. Det er mulig at tvangstanke ikke er det rette ordet. Det er bare at denne"tanken" er der.

Du klarer ikke slutte å tenke på mannen. Kan du si noe om innholdet. Er det visuelle bilder? Hva slags følelser gir det deg? Plager det deg?

Fokuserer du veldig på å prøve å ikke tenke på denne mannen?

La bare tankene være der, ikke kjemp i mot dem, så vil det nok gå over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...