Gjest lila Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Hei! Jeg tok for en tid tilbake blodprøve for å sjekke protein S, da en yngre bror fikk konstatert lavt protein S, og det ble anbefalt utredning i familien. Jeg er gravid, har 38 fullgåtte uker bak meg nå. Prøven ble tatt for ca 2 mnd siden, da var jeg rundt 30 uker på vei. Min bror fikk bare vite at protein S var lavt, uten å få vite verdien. Flere i familien har latt seg sjekke, men ingen andre har lavt protein S. Mitt resultat var at fritt protein S var på 52 og totalt protein S på 77. Normalområdet var visst over 70. Dessverre er dette med protein S ganske ukjent blant mange allmennpraktikere, og siden ingen andre i min familie har fått høre noe om TO ulike verdier, så lurer jeg da! Jeg fikk i dag beskjed om at siden svangerskapet likevel snart er fullgått så legen ingen grunn til å sette meg på noe blodfortynnende, men jeg bør ta ny prøve utpå høsten, når kroppen har stabilisert seg etter fødselen, for å sjekke om nivået var lavt nå på grunn av svangerskapet, eller om det er en permanent tilstand. Så spørsmålet mitt er egentlig ganske greit - kan du forklare meg forskjellen på totalt og fritt protein S? Når noen sies å ha lavt protein S - gjelder det da en av verdiene (i såfall hvilken) eller begge. Er en verdi på 52 på fritt protein S VELDIG lavt eller bare LITT lavt? Kan legge til at blodprosenten min (Hb) har vært høy i hele svangerskapet. På "Helsekort for gravide" står det et merknadsfelt nederst, hvor det anses som en "komplikasjon" dersom Hb > 13,6 etter fullgåtte 20 uker av svangerskapet. Min Hb har ligget på 13,3 - 14,8 etter uke 20, nå i dag hadde jeg Hb på 13,7. Jeg har forstått det sånn at dette regnes som en komplikasjon fordi det KAN tyde på at blodet er litt tykt. Henger denne verdien på noen måte sammen med protein S? Dvs - kan høy Hb og lav protein S sammen gjøre noen "skade"? Dette ble langt, men som du sikkert forstår er det vanskelig å få noen ordentlige svar, fordi dette er relativt ukjent blant legene. Håper du kan hjelpe meg så jeg blir litt klokere! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27925-protein-s-totalt-og-fritt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Svar til Lila. Protein S er et eggehvitestoff som er delaktig i det vi kaller koagulasjonshemning (d.v.s. i et system som hindrer og løser opp blodpropper). Dette systemet er ganske infløkt og består av en rekke substanser. Protein S er en hjelpefaktor for det såkalte protein C, som også enkelte personer kan mangle. Ved protein S-mangel vil man kunne ha tendens til å danne blodpropper lettere enn vanlig. Graden av proppdannelse vil være avhengig av graden av protein S-mangelen. Ca. 60 % av protein S er bundet (= forbundet) til et annet eggehvitemolekyl (såkalt C4b-bindende protein), og dermed er 40 % fritt i plasma. Denne frie delen vil kunne reduseres ved f.eks. infeksjoner. Også graviditet vil ha tendens til å redusere fritt protein S. Det er forskjellig måte å angi nivået for slike stoff i blodet. Enkelte laboratorier opererer med prosent av en normal, og det er nok det du har fått oppgitt. Vanligvis angis normalområdet i prosent som 60-130 %. En verdi på 52 % vil således bare være lett redusert. En annen, og mer absolutt måte å angi protein S på, er i internasjonale enheter (kU/L : kilo-units per liter), og i dette systemet vil normalverdiene være 0,6 - 1,3 kU/L. Det man måler er fritt protein S. Det som er bundet er inaktivt. Din Hb-verdi har ikke noe med dette å gjøre. Når du har fødselen bak deg bør du få gjort en nøyaktig analyse av disse forholdene, og da bør du også ta med dine barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27925-protein-s-totalt-og-fritt/#findComment-113415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.