Gå til innhold

Ung ufør


marsjuni

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg er en dame på 36 år. Har siden 1995 vært mer eller mindre sykmeldt, pga. stoffskifte og stoffskifteplager + div.myalgier. Har vært langtidssykemeldt 1996+ attføring i 97, der kom jeg da inn under ung ufør og fikk utbetaling deretter. I brev fra Trygdekontoret i 97 står det at de har godkjent at jeg har varig nedsatt ervervsevne/vesentlig innskrenkende muligheter for valg av yrke på grunn av sykdom. I sept.97 får jeg brev fra Aetat om at jeg kommer inn under ordningen unge uføre. Jeg ble sykmeldt januar 2004 og etter det gått på rehab.penger ferm til 02.01.07. Jeg har nå fått innvilget tidsbegrenset uførestønad for to år,men får utbet. etter minstepensjon. Har ikke jeg krav på å få tilleggsytelsen ung Ufør? Har ikke kunnet bygge meg opp pensjonsgrunlag av noen grad siden 1995 pga.sykdom. Når jeg snakker med nav/nav servicesenter får jeg mange forskjellige svar, noen mener at jeg har krav på dette, og noen mener jeg ikke har krav på dette. Vennlig hilsen meg............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advokat Thomas Myran

Hei!

For å få beregning som ung ufør, kreves det at du har en klart dokumentert og alvorlig sykdom med debut før fyllte 26 år.

Klart er det også at de tidligere tilståelser ikke binder senere vedtak.

Det er ikke mulig for meg å svare konkret på din sak, til det mangler for mye opplysninger. Generelt kan jeg si at hvis du i perioden før 2004 var i jobb, og særlig full jobb, så skal det mer til for å få ung ufør beregning.

Det alt vil avhenge av, er ditt konkrete sykdomsbilde, og hvor godt dokumentert dette er, og alvorlighetsgraden av det. Generelt kan sies at stoffskifte og myalgier sjeldent fyller vilkårene for ung ufør beregning, men kan i konkrete tilfeller gjøre det.

Ved innvilgelse av TU, skal NAV gjøre en vurdering av ung ufør fordel. Hvis ikke dette er gjort, kan du velge å fremsette et skriftlig krav om det.

Hvis du ønsker at vi skal vurdere konkret om din sak bør påklages, ta kontakt med meg på 419 29 900.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...