Gå til innhold

Turnuslege og GU


Gjest litt betenkt

Anbefalte innlegg

Gjest litt betenkt

Jeg skal ta celleprøve for første gang, noe som sikkert går bra. Har måttet vente to måneder på legetimen, og i dag ringer de fra legekontoret og vil bytte time, noe jeg ikke har anledning til pga jobb. Men jeg kunne få en turnuslege, noe jeg sa ja til (uten å tenke meg noe serlig om). Er ikke turnuslegen ferdig utdannet? Er de flere av gangen, eller er det kun en person? Noen som har erfaringer med turnusleger ved denne type undersøkelse. Har ikke lyst til å være prøvekanin på denne type undersøkelse. Jeg har også flere ting jeg lurer på (som jeg så vidt har rekt å nevne for fastlegen tidligere, og som det ikke har vært tid til å snakke om under tidligere time) og nå får jeg sikkert like lite tid hos legen, som jeg har fått tidligere. (arghh, har venta to måneder på den jævla legetimen, og nå blir jeg vel avspist med noen lusne minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En turnuskandidat (TK) er ferdig utdannet. Hun har bare 2 praksisperioder igjen. Ett halvår på et sykehus og ett halvår i en vanlig legepraksis.

Jeg vil tro en TK er like erfaren på GU som en som er ferdig med turnusen :)

På sykehuset hos oss er TK halve tiden på kirurgisk avdeling og halve tiden på medisinsk avdeling. Dvs. de har sjelden GU der med mindre de får det på mottagelsen.

Jeg er sikker på at TK'n kommer til å gjøre en god jobb. Ofte gjør de seg ekstra "flid" med jobben også.

Spør gjerne om de tingene du lurer på. TK svarer helt sikkert så godt hun kan - og kanskje bedre enn en fastgrodd gammel lege ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd det der å bli kastet til en turnuslege, fordi fastlegen aldri hadde tid til meg. Men, jeg ble utrolig positivt overrasket! Hun var utrolig dyktig, selv om hun bladde en del i en bok samtidig. Hun utførte også GU på meg et par ganger, og det slo meg aldri at hun "bare" var turnuskandidat. Hun var utrolig nøye, og jeg ble sjekket for både det ene og det andre.

Tror ikke turnuskandidater har noe kortere tid til pasientene. Jeg fikk ihvertfall aldri noe inntrykk av dette.

Og sist med ikke minst: det var bare hun som utførte den GU'en. Går da ut ifra at man får spørsmål om det er greit, dersom det hadde vært flere til stede. Kanskje mer aktuelt på et sykehus? Jeg hadde ALDRI godtatt at det hadde stått flere og fulgt med....he he...huff...

Synes ikke du skal grue deg for denne legetimen! Og kast ut de ekstra spørsmålene du måtte ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...