Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en mann på 40 år. Jeg er 189cm, veier 88kg, trener regelmessig 1-3 ganger pr. uke. Har normalt kosthold, holder meg unna tung mat, røyker ikke og er måteholden med alkohol. Jeg har i flere år hatt perioder hvor jeg får kortvarige (2-8 sek) "anfall" som starter i mellomgulvet og fortsetter opp midt i brystet. Det er som en "boblende" trykkfølelse som deretter forårsaker svimmelhet og pustebesvær. Jeg mener også å kjenne at hjertet gjør en rytmeforandring. Det slår iallefall kraftigere og at dette forårsaker svimmelheten. Jeg er ikke sikker på om det hopper over et slag, men det kan være. Det kommer såpass fort at jeg ikke klarer å registrere det. "Anfallet" er som sagt kort og jeg er like fin etterpå. Det kommer alltid uventet og de første gangene jeg hadde det for 8-10 år siden, var det alltid etter at jeg hadde lagt meg for natten. Etterhvert har det også dukket opp i forbindelse med trening og lettere anstrengelser. Det kommer f.eks. som regel i løpet av de første 1-10 minuttene av en treningsøkt (sykkel, ski), men ikke alltid. Da må jeg stoppe litt opp, puste dypt et par ganger og jeg kan fortsette uten å kjenne noe mer. "Anfallene" kommer og går i perioder, men jeg kan ikke se at det er spesielle tider på året hvor det opptrer oftere. Enkelte ganger kan det være borte i flere måneder, noen få ganger nesten daglig i en 1-3 ukers periode. Jeg har tatt opp dette med min fastlege som mener at det kan være forårsaket av spenninger i mellomgulvet (sentrale nervebaner). Jeg har også gjennomført en del passive EKG, men uten at "fenomenet" har oppstått. Derav også helt fine EKG-resultater. Jeg bør vel også legge til at jeg ikke har kroniske lidelser eller benytter medisiner av noe slag. Min far (72år) har for 3 år siden, gjennomført en hjerteoperasjon (trange årer), men ellers er jeg ikke spesielt belastet med hjerteproblemer i familien.

Jeg har ved et par anledninger fått dette under bilkjøring. Det er aldri så kraftig at jeg er besvimelsen nær eller noe slikt, men meget ubehagelig er det og litt ør blir jeg mens det står på. En periode var jeg litt engstelig for at jeg kunne ha svake arterier og de kunne svikte. Etterhvert har jeg lært meg å leve med det, men ønsker nå å finne et svar på om det er noe jeg bør få utredet nærmere og hvordan jeg bør gå fram. På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27930-en-solar-plexus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Joffi.

Det er vanskelig å være helt sikker på hva som foreligger på grunnlag av din beskrivelse. Imidlertid er det overveiende sannsynlig at du har anfallsvis ekstraslagvirksomhet ( såkalt ekstrasystoli). Dette er et helt normalt og ufarlig fenomèn som er ganske vanlig. De fleste av oss har enkelte ekstraslag i løpet av et normalt døgn, noen av oss adskillige (flere hundre til tusen). Noen av oss merker at ekstraslagene kommer, mens andre kan ha kaskader av ekstraslag uten å merke noe som helst.

Når et ekstraslag oppstår, vil vi sjelden merke selve det ekstra slaget, fordi det kommer så tidlig at hjertet ikke har rukket å fylle seg skikkelig opp. Ofte mangler også pulsen for dette slaget av samme grunn. Av elektriske årsaker tar hjertet seg en slagpause etter et ekstraslag, og rekker derfor å fylle seg godt opp med et stort volum. På den måten vil det neste "normalslaget" kunne bli et skikkelig dunk. Kommer det mange slike etter hverandre, vil noen av oss kunne bli subjektivt litt affisert. Hvis man i tillegg blir litt engstelig (hvilket er naturlig) vil det ytterligere forsterke såvel ekstraslagtendensen som det subjektive besværet.

Imidlertid vil det være nødvendig å få registrert hjertevirksomheten mens man har symptomer for å være sikker på denne diagnosen.

Det gjøres lettest med en båndspiller-registrering av EKG over f.eks. et helt døgn (såkalt Holter-registrering). Det er en forutsetning at man får sine symptomer mens EGK blir registrert, ellers er det helt uten mulighet for diagnostisk verdi.

Er dette et problem for deg, bør du få gjort en slik vurdering. Høyst sannsynlig er det en uskyldig tilstand.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27930-en-solar-plexus/#findComment-115230
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...