Gå til innhold

Redd for blodpropp jeg


Gjest datter til en bekymret mor

Anbefalte innlegg

Gjest datter til en bekymret mor

Jeg er en ung jente som er snart 17 år. Har brukt yasmin p-piller i litt over et år, begynte med de pga kraftige menssmerter som varte lenge. Røyker ikke.

Jeg fikk plutselig for en måned siden vondt midt i brystet. Da hadde jeg akkurat spist middag og skulle haste avgårde til trening. Dro på trening og trente, selv om jeg hadde vondt.Det er vondt midt i brystet, og også vondt når jeg puster. Det er ikke tungt å puste, sliter ikke med pusten.

Senere på kvelden dro jeg til legen, fordi jeg var redd. Var redd det var noe med hjertet mitt. Fikk beskjed av legen på legevakta om at det helt sikkert var magen/fordøyelsen det var noe med. Fikk beskjed om å gå hjem og spise, så ville det nok bli bedre. Jeg spiste jeg, men bedre ble det ikke. Opplyste også legen om at jeg bruker p-piller.

Morgenen etter tok vi kontakt med fastlegen, og fikk time der. Resultatet var i grunn det samme. Han mente også det var sur mage, og fikk noen medisiner for det. Og noen råd om hva jeg skulle spise og ikke spise. Han var også helt sikker på at det ikke var hjertet. Mest på grunn av alder tror jeg, var for ung til det.

Men etter å ha brukt de tablettene en periode ble det fortsatt ikke noe bedre. Så jeg tok veien tilbake til legen igjen. Da fikk jeg resept på noen andre tabletter, og henvisning til ultralyd av mageområdet.

Har tatt ultralyd av mage, galle lever og slikt i magen, og alt der var bra. Men fortsatt har jeg vondt. Så jeg har måttet ta turen til legen igjen. Blodtrykk og puls var bra, 120/80 og jevn puls litt under 70.

Og nå vet han snart ikke hva han skal gjøre, legen altså.

Så til uken fikk jeg en ledig time hos en spesialist i indremedisin, innen hjerte og lungemedisin. Kjempeheldig som fikk en avbestilt time. Skal iallefall ta ultralyd av hjerte der. Så da vil jeg jo få et riktig svar ang. hjerte. Men ettersom han er spes i hjerte og lungemedisin, så vil vel også han oppdage det om det skulle være f.eks blodpropp i lungene? Moren min er visst blitt veldig redd for at det skal være det jeg har. Men da ville jeg vel ha fått litt tyngre pust blant annet? Eller? Men en spes i hjerte og lungemedisin vil vel også oppdage OM det skulle være det?

Jeg tror ikke selv det er det men. Jeg trener fortsatt, selv om jeg har vondt i brystet, og det går i grunn veldig greit det. Og det skulle vel også være et tegn på at det IKKE er blodpropp i lungene? Ble litt skremt når jeg skjønte hva mamma er redd for.

Jeg er altså en aktiv jente som trener en god del. Prøver å spise sunt til vanlig. Røyker ikke.

Beklager, dette ble langt. Men håper noen har noen beroligende ord til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke urolig eller stresset over noe? Dette kan ligne litt på angst, spesielt når nesten alt annet er utelukket av spesialister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest datter til bekymret mor

Du er ikke urolig eller stresset over noe? Dette kan ligne litt på angst, spesielt når nesten alt annet er utelukket av spesialister.

Tja, mulig det kan være noe ang det.

Er jo litt bråk og krangling hjemme, jeg er vel ikke akkurat den greieste å ha med å gjøre hele tida, spes ikke hjemme, me er vel vanlig i den alderen jeg er? I tillegg har det jo vært litt stress med skole og slikt nå den siste tida. Også har jeg byttet klubb i den idretten jeg driver. Har vært en del som har skjedd.

Skal være greit å få tatt den undersøkelsen hos spes i neste uke. For en spes i hjerte og lungemedisin vil jo se om det er noe med hjerte og lunger vil jeg tro. Også slikt som blodpropp?

Tanta mi lurte på om det også kunne være muskulært, fordi jeg sitter/ligger mye i senga med pc. Og det blir jo litt gal arbeids stilling.

Uansett, tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...