Gå til innhold

Trenger noen gode råd ang sønn på 15 år


Gjest Utslitt mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Utslitt mamma

Han rydder aldri opp etter seg.Møkkete klær blir slengt på gulvet, rene klær havner p gulvet 10 min etter at jeg har lagt dem i skapet.Mat blir aldri satt på plass, tallerken som er brukt blir stående igjen der han har vært.Når han har dusjet så er det vått på gulvet for han gidder ikke tørke opp..........Jeg er fullstendig sliten av å gå etter han og gjøre alt.Hva kan jeg gjøre ? Alt kan ikke bare flyte.Maten blir ødelagt som ikke blir satt inn og møkkete tallerkener kan ikke stå overalt ....

Hjelp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mange er slik

Godta at 15-åringer ofte er slik, men bestem deg for et par områder du forlanger endring på.

Snakk med ham når dere har det hyggelig, og ingen andre ting er forstyrrende, feks en biltur. Uten å kjefte, si du er sliten, og trenger at alle tar sin del av jobben for å gjøre det hyggelig hjemme, og at du ikke har råd til å erstatte ødelagte varer (mat,klær, skolebøker, sportsutyr), men at dere må ta vare på det dere har så det varer lenge. Og at du bruker mye tid tilå stelle klær, og han må følge opp dette med å behandle klærne sine fint.

Ikke erstatt umiddelbart ødelalgte ting, når hans favorittpålegg har stått fremme, ber du ham om å kaste det (det gir mer inntrykk enn at du kaster det), og så kjøper du ikke nytt på en stund. la ham spise brødet som ligger fremme, så ser han selv hvorfor det burde vært lagt i brødboksen i går. La ham oppleve konsekvensene, ikke rydd opp og erstatt alt, da ser han ingen grunn til å behandle tingene pent.

La alle goder og eventuelle lommepenger komme etterskuddsvis, etter at han har fungert som et medlem av husstanden. Ikke gi penger på forskudd, det blir det bare masing og krangling av. Vær helt konsekvent, lommepenger kommer _etter_ en uke hvor de viktigste tingene har fungert. Ikke forvent eller forlang det umulige, men bare forklar det med at ødelagte ting koster, og må du kjøpe eller vaske mye ekstra, så må de pengene komme fra et sted.

Mas minst mulig, etter en samtale hvor du forklarer _hvorfor_, lar du det ligge, men lar han oppdage konsekvensene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder skittentøy så er det så enkelt som å gi klar beskjed om at det som ikke befinner seg i skittentøysdunken ikke blir vasket. Og hold fast på det!

Ellers er jeg enig med "mange er slik", ikke rydd opp alt etter ham, da vil han aldri se at _han_ må gjøre det fordi du gjør det jo alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Sønnen min gjorde heller ingenting, og når vi endelig fikk ham til å vaske opp, slurvet han slik, at vi måtte ta det hele om igjen.

Løsningen ble, at han måtte vaske sine klær, var de ikke vasket, måtte han i skittentøykurven og ta de minst skitne klærne til "gjenbruk".

Han lærte at alle i familien må bidra med noe, og han er veldig flink med å stelle sine klær, nå 10 år senere.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest filisofia

La han skjønne at rydding og vasking tar tid. Be om hjelp til andre ting, feks plenklipping, snømåking eller annet. Vil han ikke, sier du at hvis ikke du vil hjelpe meg, så vil ikke jeg hjelpe deg. Du får vaske klærne dine selv. Eller noe i den duren.

Så er det vel snakk om at han får lommepenger kanskje? Det er jo en grei måte å lure han til å gjøre ting på. Visse ting må han gjøre, ellers blir det fratrekk i lommepengene.

Ellers må jeg si at mine sønner har gitt meg mye fortvilelse på det området der, men de klarer seg fint når de bor alene. Ser absolutt ikke bombet ut. Men når de kommer hjem, tror de fortsatt de bor på hotell. Jeg må alltid BE dem om å gjøre ting, de tror fortsatt at jeg er tjener her i huset. hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...