Gå til innhold

Medikamentregning


Gjest lysten på  utdanninga

Anbefalte innlegg

Gjest lysten på  utdanninga

Gikk ut av vgs med 2 i matte.Tror jeg har en sperre for matte :( Har jeg i det hele tatt mulighet for å klare medikamentregning på vernepleierutdanningen ?

Noen som har tatt vernepleier og med regning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nettopp ferdig med vernepleierutdanningen, og har tatt medikamentregningen. Jeg har aldri vært god i matte, men sto med glans på medikamentregningen. Det kreves ikke høytstående matte. Dette handler om å gange, dele, pluss og minus og litt prosentregning. For å si det slikt, enkel matte. Det som kreves er at du er pinelig nøyaktig. Dette er dog også det viktigste med medikamenten, gjør man feil kan det gi følger.

Stå på, dette garanterer jeg at du klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lysten på utdanninga

Jeg er nettopp ferdig med vernepleierutdanningen, og har tatt medikamentregningen. Jeg har aldri vært god i matte, men sto med glans på medikamentregningen. Det kreves ikke høytstående matte. Dette handler om å gange, dele, pluss og minus og litt prosentregning. For å si det slikt, enkel matte. Det som kreves er at du er pinelig nøyaktig. Dette er dog også det viktigste med medikamenten, gjør man feil kan det gi følger.

Stå på, dette garanterer jeg at du klarer.

Takk.....Hvor lenge har dere undervisning i faget før eksamen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Singoalla

Dette får du til med litt praktisk sans. Bare husk å tenke over hvorvidt svaret ditt virker fornuftig. Tenk over de svarene du kommer fram til. Virker de fornuftige? Jeg er ikke så god i mate - for egentlig helt noia når jeg skal bruke tall til noe. Men i denne sammenheng syns jeg det virket praktisk.

Tips: lær deg å bruke trekanten med Dose, Mengde, Styrke. Kan du bruke den, kan du fikse ethvert regnestykke innen medikamentregning. Jeg klarte det på første forsøket, med alt riktig - som var kravet til sykepleierutdanningen. Ta deg tid til å regne massevis av øvingsoppgaver, sjekk at svarene dine stemmer så blir du mer sikker. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva bør jeg gjøre?

Takk.....Hvor lenge har dere undervisning i faget før eksamen ?

Hei! Da jeg tok medikamentregning, tenkte jeg ikke på det som matematikk. Jeg tenkte heller matoppskrift - og sunn fornuft. Noen ting bruker man mye av når man baker - mel, f.eks., eller saltvann når man regner medikamenter. Men bakverket mislykkes om man bruker for mye gjær - eller morfin, om det er medikamentet som skal gis.

Så hvis du ikke hører på alle de nervøse som gruer seg for medikamentregning, men heller "omdefinerer" oppgaven, samt hvis du benytter anledningen til å se på folk som blander medisiner, slik at du _ser_ ampuller og annet utstyr, får en følelse av størrelser og mengder, er medikamentregning noe du kan klare, tror jeg. Hvis du i tillegg gir deg selv litt slingringsmonn og forteller deg selv at du får et forsøk til, hvis du trenger det - (vi fikk i hvert fall det da jeg studerte hvis vi strøk første gang), er det også med på å dempe eksamensnervene.

Det er min erfaring at det ikke er matematikken mange stryker på - men nervene som gir dem blackout i eksamenssituasjonen. Trist. Så ikke gå i den fella!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.....Hvor lenge har dere undervisning i faget før eksamen ?

Vi begynte i august, og hadde eksamen i slutten av oktober. Et godt råd er å begynne å lese litt en tid i forveien. Da skjønner du gangen i dette når undervisningen begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke matte i det HELE tatt, men medikamentregninga er oppskrytt. Den gikk lekende lett, straks man hadde lært seg de tre formlene man måtte kunne.

Dråperegning har jeg ikke hatt enda, men første del av medikamentregninga er absolutt ikke noe å grue seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...