Gå til innhold

Tilbud om ny jobb...


Snacky1365380698

Anbefalte innlegg

Snacky1365380698

Har fått tilbud om ny jobb, og er helt fortvilet. En tidl kollega ringte og lurte på om jeg var intressert. De skal ansette en ny person og han anbefalte straks meg. Men så er det dilemmaet, da.

Jobber nå i et stort firma. Trygt, godt, masse goder, stort nettverk, masse venner. Tjener bra. Kanskje veldig bra om noen år- hvis jeg velger å gå karrierestigen. Har i tillegg mulighet til å ta videre utdannelse (Master, MBA) og firma betaler. På den annen side: er ikke helt det jeg utdannet meg til, mye rutinejobb, til dels kjedelig, men som sagt trygt og godt.

Tilbudet jeg nå har fått: Liten bedrift, relativt ny. Er innennfor den bransjen jeg utdannet meg til og innerst inne hadde planer om å jobbe i etter endt utdanning. Må legge planer om master på hylla. Ingen av mine venner jobber der. I tillegg har jeg lite jobberfaring og det blir knalltøft, men vet jeg er kvalifisert - eller ville jeg ikke ha blitt spurt. Ant timer pr uke er det samme som det jeg gjør nå. Lønnsmessig er dette bedre, men risikoen er også større ettersom det er et lite firma: går dette bra blir jeg rik, går det til skogen, mister jeg jobben.

Og ja, jeg kan vente noen år, se etter en jobb i en annen, større bedrift osv, men dette er liksom SJANSEN. Tar jeg ikke denne blir jeg nok sittende der jeg er i veeeldig lang tid. Trygt og godt og helt safe.

Så hva velger man ? Har vært sparsommelig med opplysningene her - med viten og vilje, men vært intr å høre hva dere som har vært i arb.livet en del år ville ha gjort. Tenker jo litt at, hvis jeg noen gang skal ta en råsjanse og alt går til helvete, så er det når man er ung og ikke har barn at man bør gjøre det, og evt lære av det. Men på den annen side - man skal ikke undervurdere trygt, godt og stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke helt i din situasjon, men opplevde nettopp noe lignende.

Jeg er nyutdannet, jobbmarkedet for mitt yrke er relativt trangt. Jeg ble nettopp tilbudt et vikariat av min forrige arbeidsgiver, mens min nåværende arbeidsgiver ønsket å tilby meg en fast stilling på sikt. Begge arbeidsgiverne er innenfor hva jeg utdannet meg til, men hovedinteressefeltet mitt ligger i arbeidsfeltet hos den gamle arbeidsgiveren. Hos min nåværende er det mer rutinearbeid.

Jeg valgte vikariatet, uten å vite om jeg har jobb etter at det går ut. Men jeg er enslig, har ingen barn, kun studielån, så jeg greier meg selv om jeg er uten jobb en liten stund, til jeg finner noe nytt.

Jeg tok sjansen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jobbsøkerinne

I forbindelse med at jeg nå forsøker å få ny jobb og karriere, var jeg innom Karrierehuset i Oslo og da fikk jeg ta noe som heter DISC. Det er en test som viser noe av hvilken personlighet/type jeg er. Jeg ble overrasket, men måtte innrømme at testen fortalte meg mer om meg selv enn jeg selv hadde forstått. Blant annet fortalte den meg at jeg er utadvendt og formidlende - og at jeg egentlig ikke ønsker å jobbe innen omsorgsyrket jeg til nå har jobbet i! Litt av en aha-opplevelse.

Jeg vil anbefale deg en slik DISC-test - men ikke ta de som ligger gratis på nettet, jeg tok dem, også, og fikk et helt annet svar enn på den "skikkelige" testen. Fordi jeg har tatt denne testen, har jeg fått ideer om hva jeg passer best til, og samtidig fått tenkt litt gjennom hvor enig jeg er i testens resultater. Jeg stoler med andre ord ikke blindt på den - men den ga meg aha-opplevelser og ideer om sterke og ikke fullt så sterke sider og hvordan jeg kan bruke den kunnskapen i jobb.

Så jeg må anbefale deg en slik test - den kan hjelpe deg i avgjørelsen din, f.eks. si deg noe om du er en person som over tid foretrekker rutiner og trygghet - eller om du tvert imot kommer til å bli gal av å ha det slik - over tid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...