Gå til innhold

Hvordan få fin plen?


Hope

Anbefalte innlegg

Vi har en plen som er blanding av mose, ugress, fin plen, stygg plen...

Slang på "plenrens" for noen uker siden. Det hjalp litt, men ikke nok.

Hva skal vi nå gjøre for å få den fin? Noen kanonbra råd? Hive på mye gjødsel? vanne mye? Noe annet som virker veldig bra på plenen? Den er stor, ca 100 m2, så vi orker ikke rive den opp og så ny...alle råd mottas med stor takk! :))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prust

Vår plen er heller ikke så mye å skryte av - men det er vår egen feil... Da vi anla den i 1999, hadde vi noen rester avc gressfrø liggende, og det så greit ut de første par årene. Så overtok ugresset.....

Så mitt første råd er å bruke skikkelig plenfrø når en sår! Men det var ikke det du spurte etter.

Hvis det er mye løvetann, så kan du grave dem opp med en spiss spade. Det gjorde jeg i vår, og fikk fjernet mye. I "hullene" sådde jeg plenfrø. Det jeg slurvet med, var å vanne etterpå. ALtså viktig å vanne hvis du sår på nytt! Du kan også sprøyte plenen med ugressmiddel for tofrøbladete vekster.

Ellers er det viktig å gjødsle og kalke plenen, fordi da vil gresset være sterkere enn ugresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har drysset på noe som het mosefjerner. Etter det har vi kalket litt, og det som jeg har hørt at er viktig, nemlig la gresset ikke være for kort. Blir det for kort er det lett for mosen å ta over. Bør vel være minst 5 cm høyt tror jeg at jeg leste. Det begynner å hjelpe seg, men vi er ikke helt fornøyde enda da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på noe som gjør at mosen trives ekstra godt! ;-) Da får du en fin grønn "plen" som er grønn selv i tørke og som ikke trengs klipping!:-)

Dessuten tror jeg mosehage er in nå. *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mosefjerner

Vi lånte en sånn mosefjernermaskin - utrolig effektiv. Vi har også stor plen, men det gikk veldig fort å gå med den (tok litt lengre tid å rake bort alt etterpå da). Så sådde vi bare i nytt der det trengtes, vannet og gjødslet. Ble veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...