Gå til innhold

Forskjellige plager


Gjest Jente med forskjellige plager

Anbefalte innlegg

Gjest Jente med forskjellige plager

Hei, jeg er en 22 år gammel jente som i de siste månedene har hatt litt forskjellige plager. Det hele begynte med kløe nedentil, som gikk over av seg selv etter en liten stund. Etter dette har jeg hatt brun utflod mellom menstruasjonene, samt blødninger ved samleie. Jeg har menstruasjonslignende smerter i nedre mageregionen og stikninger inni mellom (utenom menstruasjonsperiodene). De siste ukene har jeg også kjent litt verk i anus, som kommer og forsvinner helt plutselig. Avføringen er blitt lysere og jeg har mer mageknip enn tidligere. Jeg har også fått større vannlatingsbehov, selv om det ikkje alltid resulterer i så mye. Etter noen år med p-piller, har jeg de siste 2-3 årene brukt evra depotplaster. Har aldri tatt noen gynekologisk undersøkelse, og vurderer dette nå ettersom jeg har fått en del plager. Hva tror du dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du beskriver faktisk seks plager som sannsynligvis ikke alle har sammenhang. 1. Kløe ved skjedeinngangen kan skyldes sopp, det kan gå over av seg selv uten behandling som du har erfart. Hvis det kommer tilbake, kan du kjøpe soppmiddel (stikkpille og krem) på apotek uten resept. Det er ikke seksuelt overført. 2. Blødning mellom menstruasjoner og ved samleie er ikke uvanlig hos kvinner i fruktbar alder, og spesielt hos de som bruker p-pille. Det kan skyldes at livmorhalsen er påvirket av østrogen og lett blør ved for eksempel berøring. Få din lege til å sjekke om det er tilfelle. 3. Legen kan også sjekke om underlivet er normalt, stikkinger kan komme fra for eksempel tarmsystemet. 4. Legen kan også sjekke om det er noe unormalt ved anus (en rift for eksempel) 5. Fargen på avføringen er avhengig av hva du spiser. Ang smerter, se svar 3. 6. Få sjekket om du ev har urinveisinfeksjon. Så alt i alt tror jeg det er på tide med en underlivssjekk, spesielt hvis du ikke tidligere har hatt det. Du bestiller time hos din fastlege. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...