Gå til innhold

premenstruelle plager


Gjest den premenstruelle

Anbefalte innlegg

Gjest den premenstruelle

Jeg er en av de kvinnene som har reagert med tildels sterk depresjon i inntil 14.dager før mens i årevis. Når jeg ser tilbake har det påvirket livet mitt og familiens ganske mye. Nå er jeg 43 år, og har de siste årene brukt zoloft 25 mg daglig, men kun 14.dager før hver mens. Denne medisinen har tatt kneika, og gjør at jeg kan fungere, uten raseri, forvilelse, fobier og angst. Min mann sier at det er et annet liv, han opplever meg nå som lett tilbaketrukken, og med noen tårer dagen før mensen, men noe helt annet enn før. Jeg tar disse medisinene først og fremst med tanke på mann og barn, at de skal ha det bra. Noe annet hadde vært om jeg hadde bodd på en hybel alene. Mitt spørsmål er om det er greit å ta disse medisinene 14 dager hver måned i mange år. jeg kan jo risikere å menstruere i 10 år til ! Kan det skje noe med hjernen, epilepsi, eller noe annet på sikt, og er det uheldig å gå av og på medisinen (zoloft) hver 14.dag? (Det er det jeg er blitt anbefalt.) Jeg vil nevne at jeg har kraftige blødninger, og bruker cyclokapron i tre-fire dager av mensen i tillegg, men ikke samtidig. Ellers ingen medisiner bortsett fra en paracet i ny og ne. Vennlig hilsen "takknemlig for svar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Så flott at du har fått hjelp for dine plager! SSRI-preparater som Zoloft er noe av det mest effektive vi har mot PMS. Det er ikke fare for de bivirkninger du nevner. Zoloft brukes av et stort antall mennesker i større dose og i lengre tid, så det er godt utprøvd. Du bruker Cyklokapron, og det er også ukomplisert, men var det ikke en ide å få en hormonspiral så du slipper å ta medisiner ved hver menstruasjon? Et annet alternativ er p-pille som reduserer blødning, og hvor tabletten Yasmin også har vist seg gunstig mot PMS? Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...