Gå til innhold

gravid og syden


rebekkak1365381100

Anbefalte innlegg

rebekkak1365381100

hei.jeg lurte bare på en ting.

jeg og min familie skal til syden i januar der vi skal gifte oss.jeg og min samboer planlegger å bli gravid.hvordan er det å reise til syden viss man er gravid i 6 - 7 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest så sent tror jeg ikke det går

Kommer jo litt an på hva du mener med Syden, men feks en så lang flytur som det er til Kanariøyene, tror jeg ikke legen vil anbefale deg så sent i svangerskapet.

Flyselskapene har egne regler for hvor sent i svangerskapet man kan fly, dette står sikkert på sidene deres.

I tillegg skal gravide være ekstra obs på blodpropp, så lange flyvninger er en risiko. Dette er også farlig tidlig i svangerskapet.

Toksoplasmose er risiko i mange land, du kan jo ta en test og se om du er immun eller ikke. Det er like farlig tidlig i svangerskapet. Også andre bakterier og matforgidtninger er farligere for gravide enn andre, så man må være ekstra nøye med hygiene og kbalitet på restauranter osv.

Mange gravide tåler varme dårlig.

Noen er friske hele svangerskapet, andre er virkelig dårlige, med ekstrem kvalme, bekkenløsning osv.

Hvis det var meg, ville jeg heller lagt opp til åprøve å bli gravid rett etter reisen og bryllupet. Hvis ikke, ha en god reise- og avbestillingsforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mye du må passe på på en syden-reise som gravid, så det ville jeg i aller høyeste grad unngått.

Så lenge svangerskapet forløper normalt er det ikke noe i veien for å fly frem til uke 36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skal reise snart selv

Alt dette kommer an på formen din. Jeg skal selv reise snart på en 4-ukers tur til et varmt land ( ikke syden akkurat, men like langt fra Norge ), er 28 uker på vei i det vi reiser og 31+2 i det vi kommer tilbake. Inntil nå har formen vært helt ok, og både gynekologen og jordmor hadde ingenting i mot. Uansett hvor du reiser må du alltid følge de samme reglene som her hjemmet, med mat og hygiene osv. Og god reiseforsikring er greit å ha, hvis du ikke skal reise til Kanariøyne da ( nå er jeg litt usikker om Spania er med i EU , og europeisk helsekort gjelder der like mye som i Tyskland, men det er jo bare eksempel da ).

En slik tur kan jo planlegges på forhånd, og dere må nesten vurdere dette med graviditeten og reisen. I mitt tilfelle er det ingen valg, ellers blir jeg med mannen min nå , ellers sitter jeg hjemmet alene i 4 uker , for absolutt alle venner og kjente er på ferie i denne tiden. Ingen å snakke med, og heller ingen å få hjelpa fra om jeg skulle trenge det. Men det er meg.

Når det gjelder risiko for blodpropp så er det ikke større enn på flyreise til Danmark, det er ikke flytid det går på, men største risiko ligger i take off -tid og landing ( trykkforandringer ) og i det at man sitter stille i samme stilling lenge. Det er det gynekologen sa til meg, hvert fall.

Så det er bare opp til dere / deg å vurdere saken, avhengig av formen din selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville drøyd graviditeten en stund, jeg var i alle fall ikke i stand til å dra til syden på den tiden. Var 100% sykemeldt med bekkenløsning de siste 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi dro til Mallorca da jeg var 5 mnd på vei. Det gikk greit, men det var _varmt_, så jeg holdt meg i skyggen.

Ellers er det ikke uvanlig at man ikke blir gravide med en gang man prøver, så ikke tenk så mye på det. Planlegg turen, og ta ting som de kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det burde gå greit så sant du er i fin form, men slikt er jo vanskelig å planlegge..

Mest sannsynlig blir du ikke gravid med en gang, så det er en fare for at du f.eks. vil være i første trimester når dere reiser. Jeg hadde aldri orka å være i syden de tre første mnd av svangerskapet, enda jeg ikke var spesielt dårlig. Var småkvalm hele tiden, men uten å spy. For å være på den sikre siden, hadde jeg heller satsa på å lage baby i syden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri taklet en sydentur. men jeg hadde en venninne som tok en sydentur i 4-5 måned med stor suksess, så dette er nok veldig individuelt.

Som andre har sagt, vent gjerne med å bli gravid! Hvis ikke, sørg for en god avbestillings- og reiseforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...