Gå til innhold

NHD og andre - Medisiner bare for bipolar?


Rea Silvia

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk diagnosen bipolar 2 for ett og ett halvt år siden. Har siden da brukt lamictal, seroquel og cipralex.

Medisinene har forandret livet mitt mye i positiv retning. Jeg har hatt et enormt fremskritt siste året. Jeg lurer bare på om effekten av medisiner er en indigasjon på at diagnosen er korrekt? Eller virker disse like godt på andre psykdommer også? Har også fått pf diagnose, før bipolar.

Jeg er helt ærlig når jeg sier at jeg har store problemer med å akseptere denne diagnosen, bipolar, og leter bare etter flere bekreftelser på at jeg virkelig har denne sykdommen. Livslang medisinering, eller ikke...Det bør selvfølgelig ikke være så viktig, jeg er tross alt blitt mye friskere, men greier ikke la være å tenke på det.

Og hvor kan jeg evt. få revurdert en diagnose?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette taler sterkt for at du har en bipolar lidelse.

Enhver erfaren psykologspesialist eller psykiater burde kunne revurder diagnosen. Har du hatt depresjoner og mani/hypomani, er diagnosen klar uansett hvem du går til.

Ved bipolar lidelse bør du ha berettiget åp om å kunne greie deg uten Cipralex.

Hva er så galt med å ha den lidelsen som de mest kreative og fremgansgrike har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette taler sterkt for at du har en bipolar lidelse.

Enhver erfaren psykologspesialist eller psykiater burde kunne revurder diagnosen. Har du hatt depresjoner og mani/hypomani, er diagnosen klar uansett hvem du går til.

Ved bipolar lidelse bør du ha berettiget åp om å kunne greie deg uten Cipralex.

Hva er så galt med å ha den lidelsen som de mest kreative og fremgansgrike har?

Hei

Ble i godt humør av å lese svaret ditt :)

Saken er bare den at jeg ofte føler meg helt frisk, og da lurer jeg på om det er medisinene eller jeg som har fortjenesten. Samt bekymringer for evt. langtidsbivirkninger av medisinene. Jeg har en evigvarende medisindiskusjon med meg selv, men hadde ikke turt å slutte på nåværende tidspunkt. Det er også derfor jeg har dette behovet for å få en bekreftelse på diagnosen, for den vil antagelig bety at medisinene vil følge meg mer eller mindre hele livet.

Jeg sliter med sosial angst uten Cipralexen, det er derfor jeg tar den i tillegg til lamictal og Seroquel.

For meg blir dessverre diagnosen som et stempel, og den har ført med seg mer enn en depresjon, innleggelser og en haug med flauhet.

Men på den andre side er jeg glad for at bipolar ble oppdaget, og vi fikk medisiner på markedet. Hvor hadde jeg vært i dag uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellen propellen

Hei

Ble i godt humør av å lese svaret ditt :)

Saken er bare den at jeg ofte føler meg helt frisk, og da lurer jeg på om det er medisinene eller jeg som har fortjenesten. Samt bekymringer for evt. langtidsbivirkninger av medisinene. Jeg har en evigvarende medisindiskusjon med meg selv, men hadde ikke turt å slutte på nåværende tidspunkt. Det er også derfor jeg har dette behovet for å få en bekreftelse på diagnosen, for den vil antagelig bety at medisinene vil følge meg mer eller mindre hele livet.

Jeg sliter med sosial angst uten Cipralexen, det er derfor jeg tar den i tillegg til lamictal og Seroquel.

For meg blir dessverre diagnosen som et stempel, og den har ført med seg mer enn en depresjon, innleggelser og en haug med flauhet.

Men på den andre side er jeg glad for at bipolar ble oppdaget, og vi fikk medisiner på markedet. Hvor hadde jeg vært i dag uten?

Hei.

Du må prøve å se det på en bedre måte. Du er ikke bipolar, du har diagnosen bipolar! Medisinene hjelper deg ikke hvis ikke du tar jobben med å ta de!? Det er uansett du som har fortjenesten av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...