Gå til innhold

epilepsi og rusmiddelbruk

Anbefalte innlegg

Gjest musica

Hei.

Jeg har helt siden forrige sommer da jeg var på Roskilde-festivalen lurt på et par ting i forbindelse med epilepsi og rusmidler. Jeg har ikke hatt min diagnose (epilepsi, få GTK-anfall) så mange år, ennå. Da jeg fikk diagnosen fikk jeg en "grense" på max 1 liten øl eller 1 glass vin pr. kveld. Hvorfor er det slik? På hvilken måte sløver alkoholen hjernen - slik at den øker den epileptiske aktiviteten som skal til for å få et anfall? Jeg har ved flere andledninger overtrådd min nevrologs grense uten at det har fått dramatiske konsekvenser (dvs ingen anfall siden jeg fikk diagnose og medisiner). Og så var det Roskilde da. På denne festivalen var det en del rusmidler i bruk, i min krets for det meste alkohol og hasj. Jeg holdt meg til alkoholen, siden jeg visste noe om den. Jeg ville ikke ta sjanser med hasj - det er tross alt ikke verd å få et anfall for. Videre leste jeg en gang i høst en repotasje om cannabis/hasj sin virkning i bl.a. medisinsk bruk, der det sto at cannabis var blitt bruk i behandling av epilepsi. Vil det si at hasj er mindre farlig for meg enn alkohol?

Som lege har du vel et par standardsvar å komme med her, men jeg spør om dette mest for nysgjerrighetens skyld. Jeg er interessert i å vite hvor grensene mine går. Jeg føler meg av og til litt "innestengt" pga diagnosen min, at det er ting jeg bør holde meg unna og unngå å gjøre for å unngå anfall. For en ung studine er det ikke alltid like morsomt å gå først hjem fra fest bl.a.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27948-epilepsi-og-rusmiddelbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tør rett og slett ikke å nyte alkohol da det fremskynder epilepsien min, har prøvd en gang og aldrig mer, lå i kramper stort sett hele dagen etterpå. Men jeg vet at noen kan nyte alkohol selv om de har epilepsi, det spørs kan skje hvor hardt angrepet du er ?

Var jeg deg ville jeg spurt nevrologen din som du bruker fast!

Vennlig hilsen

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Spør den nevrologen du går fast til og som kjenner akkurat din epilepsi.

Generelt er det slik at alkohol reduserer det vi kaller krampeterskelen, dvs hjernen får lettere anfall når den er under påvirkning av alkohol enn når den ikke er det - alkohol irriterer nervecellene om du vil. Det samme gjelder prinsipielt alle rusmidler. Men grensen for hva hver enkelt tåler, er rett og slett individuell. Noen får anfall av en øl eller to, andre først etter en "rotbløyte".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...