Gå til innhold

bipolar/schizofreni


Gjest D*lilith

Anbefalte innlegg

Gjest D*lilith

Er disse to sykdommene like alvorlige?

Kan man ta feil av dem...f.eks si at noen er schizofren,så er de egentlig bipolar?

Det er vel mye likt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest maiiaia

schizofreni regnes for mer alvorlig.

Det er ikke mye likt nødvendigvis, men i noen få tilfeller er det sikkert det og feil skjer jo alltid.

Det er jo også noe som heter schizo-affektiv lidelse, der man ser symptomer både fra bipolar og schizofreni.

Den lidelsen er mer alvorlig enn bipolar, men litt mindre alvorlig enn schizofreni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

schizofreni regnes for mer alvorlig.

Det er ikke mye likt nødvendigvis, men i noen få tilfeller er det sikkert det og feil skjer jo alltid.

Det er jo også noe som heter schizo-affektiv lidelse, der man ser symptomer både fra bipolar og schizofreni.

Den lidelsen er mer alvorlig enn bipolar, men litt mindre alvorlig enn schizofreni.

Ok,takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Ok,takk for svar.

Så vidt jeg vet så kan du bli frisk av shizofreni, mens bipolar er en kronisk sykdom. Men så vidt jeg vet så kan man med medisiner fungere veldig godt som bipolar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maiiaia

Så vidt jeg vet så kan du bli frisk av shizofreni, mens bipolar er en kronisk sykdom. Men så vidt jeg vet så kan man med medisiner fungere veldig godt som bipolar..

Bipolar er ikke en kronisk sykdom, det er en kronisk "disposisjon" for sykdom, slik at det ligger latent. Men du kan være frisk i mange tiår, selv uten medisiner. Men det kommer an på person til person.

Bipolar lidelse regnes nok for å ha mye bedre prognose enn schizofreni. Høyere utdanning. Fins jo schizofrene som lever resten av livet sitt på institusjon og tror de bor i en båt.Det skjer nok ikke ved bipolare lidelser. Men bra at de har funnet at en del av de schizofrene blir friske også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Så vidt jeg vet så kan du bli frisk av shizofreni, mens bipolar er en kronisk sykdom. Men så vidt jeg vet så kan man med medisiner fungere veldig godt som bipolar..

Håper på å bli frisk : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnnaMolina

Bipolar er ikke en kronisk sykdom, det er en kronisk "disposisjon" for sykdom, slik at det ligger latent. Men du kan være frisk i mange tiår, selv uten medisiner. Men det kommer an på person til person.

Bipolar lidelse regnes nok for å ha mye bedre prognose enn schizofreni. Høyere utdanning. Fins jo schizofrene som lever resten av livet sitt på institusjon og tror de bor i en båt.Det skjer nok ikke ved bipolare lidelser. Men bra at de har funnet at en del av de schizofrene blir friske også. :-)

Ok :-) Beklager da er jeg feilinformert! Kjæresten min var sammen med ei jente med bipolar og det var han som sa det. Men jeg visste at en med bipolar kan være frisk i lange strekk. Jeg har også fått forståelsen av at mange med riktig medisinering kan leve ganske så normalt. At sykdommen kan brenne ut visste jeg ikke. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Håper på å bli frisk : )

Jeg leste at nhd skrev at nyere innsamlet data om dette viste en mye mer positiv prognose enn det man tidligere har anntatt.

Jeg krysser også fingrene for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Jeg leste at nhd skrev at nyere innsamlet data om dette viste en mye mer positiv prognose enn det man tidligere har anntatt.

Jeg krysser også fingrene for deg!

Tusen takk : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...